söndag 2 mars 2014

Ugnsgrillat fläsklägg

 Ser ibland ett program på teve med två engelska bröder som lagar mat, som fascinerar mig otroligt mycket för de lagar verkligen mat från grunden. Den ena brodern är slaktare och den andra är bagare. Även fast jag inte äter bröd och spannmål tittar jag gärna på dessa bröder när de bakar och lagar mat för de ger mig en hel del idéer. Bland annat ugnsbakade slaktarbrodern Fläsklägg och jag tyckte det var en bra och annorlunda idé. Den enda form av fläsklägg jag har ätit är vår traditionella version som är kokt och äts med rotmos. Hade "pulled pork" i skallen samtidigt.

Klicka på bilden så blir den större! 


Jag tog ett ben fläsklägg, två delar. (Svenskt kött)
Sätt på ugnen på 250 grader

Krydda köttet med:
Örtagårdskrydda
Peppar
Timjan
Salt behövs inte då fläsklägget är rimmat

Ta en kniv och stick hål i svålen så kryddorna kommer in i själva köttet.
Ställ in köttet i ugnen och "grilla" på den höga temperaturen tills köttet har fin färg runt om.
Ta ut köttet och ställ ner temperaturen till 150 grader. Täck köttet med folie och ställ in köttet och låt det stå så länge du vill. Mitt stod inne i fyra timmar och blev exakt så där mört att det bara faller isär.

Till detta gjorde jag Broccolimos.
Koka fryst broccoli i saltat vatten.
När den är mjuk, häll av vattnet - jag använder durkslag för att få bort så mycket vatten det går.
Klicka i en rejäl klick smör och lika mycket Philadelphiaost.
Riv ca 1 - 2 dl ost på den fina sidan.
Peppar och salt
Mixa ner allt utom den rivna osten i den varma grytan.
Rör ner den rivna osten.
Klart!

Blev väldigt gott!


1 kommentar: