lördag 22 februari 2014

Statistik från SOREG

Statistik angående viktförändring efter en GBP ur ett långtidsperspektiv

BMI innan operation var i genomsnitt 42.5 för kvinnor och 43.7 för män
BMI vid operationen var i genomsnitt 40.6 för kvinnor och 41.3 för män
BMI efter 1 år efter op var i genomsnitt 28.8 för kvinnor och 30.7 för män
BMI efter 2 år efter op var i genomsnitt 28.7 för kvinnor och 30.6 för män
BMI efter 5 år efter op var i genomsnitt 31.0 för kvinnor och 32.7 för män

(5 års uppföljningarna är dock mindre i patient-antal fortfarande jämfört med de andra grupperna)

1 år efter operationen har man i genomsnitt tappat 75% av sin övervikt

ANGÅENDE BLA JÄRN
Anemier kan vara allt ifrån triviala fynd av låga serum-järnnivåer utan egentliga symtom till manifesta blodbrister. Speciellt kvinnor i fertil ålder behöver ofta järntillskott. Sannolikt föreligger en underrapportering i registret av anemier. Kliniker som rapporterar 0 % efter längre tids uppföljning har antagligen en förbättringspotential av sin uppföljning. Numera har ordination av B12-vitamin i stort sett slagit igenom så att följsamheten till denna substitution i regel fungerar. Men då och då kan man se en makrocytär B-12-bristanemi.
__________________________________________________________________________

Just det här tänkte jag på häromdagen då man tycker att en överviktsoperation ska hjälpa en med övervikten genom hela resten av ens liv. Men när man tänker efter så är det här verkligen en quick-fix - man går garanterat ner i vikt, mest första året och sedan sackar det av för att efter några år inse att man likt förbenat måste "banta" för att antingen hålla den nya vikten eller fortsätta gå ner för många går inte ner till normalvikt oavsett, beroende på utgångsvikten man hade när man opererade sig. 
Det enda som är konstant efter en överviktsoperation är näringsbristerna och komplikationerna - det försvinner inte! 
Har hittlis aldrig mött någon, vare sig opererad eller "vanlig" folk som inte känner någon/några med komplikationer och problem efter sina operationer. 

Gastric bypassoperationerna är definitivt en quick-fix, däremot inte komplikationerna...sa jag det? *ironisk* 


5 kommentarer:

  1. Det är ingen Quick fix......det är en väg tillbaka.
    Sedan väljer man om man vill leva sunt eller falla in i skitmaten fälla igen!
    Väger man 170+ och kroppen faller sönder är en op ganska viktig om man får den.
    Så ... tycker man det så..snabbfix!!
    Tragiskt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur håller du dig undan skitmaten själv? Eftersom jag inte vet vem du är eller vad du har för historia kan jag tyvärr inte svara dig. Men quick-fixen finns där när man går ner 20-35% av övervikten men verkligheten säger en annan sak, de flesta stannar av efter 2-3 år och sedan är resten av livet en ständig kamp mot övervikt, näringsbrister och andra komplikationer - det är det enda som är beständigt.

      Radera
  2. Blir så glad att jag hittade din blogg!!!
    Är GBP opererad sedan mars -10. ångrar mig bittert!
    Gick ned 40 kilo o har nu gått upp 20 :-(
    Nu ska jag börja med LCHF!
    Har ätit fettfattig kost i hela mitt liv och det är orsaken till min övervikt!!!

    SvaraRadera
  3. Vilken lyckokänsla att hitta din blogg!!! Jag är 9 dagar från en gastric by pass, och känslorna är dubbla. Går helt emot mina principer att stympa en frisk kropp. Känner att hoppet är på väg tillbaka. för visst sitter mycket av övervikten i huvudet. Ska läsa dina rader nu under sista veckan!!! Har efterfrågat annan hjälp inom sjukvården, både hälsocamper och kanske viktgrupper, känner att besöken hos dietisten inte är nog ! Man behöver feedback och någon som stöttar i sin kamp, och sen även uppföljning. Så himla lätt att ramla tillbaka i gamla beteende.... Kram Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela min blogg är full med argument mot denna idiotiska "bantningsmetod" som inte gör många "glada". Kanske i början men inte i längden. Gå med i min stödgrupp så kan du få dagligt stöd för att låta bli operationen och istället börja med en livsstil som ändå fungerar och som inte bara gör dig lättare utan även friskare och gladare:
      https://www.facebook.com/groups/365981596807589/

      Radera