söndag 2 februari 2014

Ansiktsmask med gurkmeja och spirulina...

Någon sa på jobbet att gurkmeja är jättebra att ha som ansiktsmask och det hade jag ingen aning om. När jag kom hem googlade jag och fick upp ungefär samma recept där det var Äppelcidervinäger/citronsaft, vetemjöl, gurkmeja och mjölk i...och ja, jag har inget mjöl eller någon mjölk hemma så jag började komponera själv. Insåg att jag har ganska mycket bra grejer hemma att smeta i ansiktet så mitt första försök var med gurkmeja, spirulinapulver, cocosolja, citronsaft, bikarbonat, lite silversalva och vatten. Funkade jättebra och huden kändes len och fräsch efteråt. Använde det två gånger och kastade resten för jag var lite rädd att det hade blivit dåligt, även om jag hade det i kylen. Spirulina luktar ju inte godast i världen...
I veckan har jag handlat allt möjligt som är bra för kroppen, både till mig själv och sonen. Beställde näringstillskott på Hightech Scandinavia som vanligt. (D3, LifeForce Multivitamin/mineraltabletter/ och KS och tandkräm). Life Force-tabletterna är häststora men lättare att svälja hela än att dela dem faktiskt. Sedan in på Life och handla Solgars Magnesiumcitrat, Arganolja och Mandelolja. Botaniserade bland de kemikaliefria hygienartiklarna som fanns där för Adam behöver också något som passar honom. Hittade en duschgel kombinerat med schampo som jag köpte. Nonique heter den och Adam lät meddela sig att den var JÄTTEBRA. Hans hår och hud kändes väldigt len och smidig - inte uttorkad. 
Själv har jag blivit fullständigt kär i Weledas duschcreme med citron...den luktar SÅ GOTT! Kommer aldrig byta! Däremot har jag även upptäckt att Urtekram har kommit ut med nya, billigare alternativ på ICA både som lotion, handkräm, tvål, duschcreme och schampo. Jag har redan köpt deras handkräm och två.
www. utrekram.  com
Serien heter Nordic Birch 

Nu har jag inga tillsatser i våra hygienartiklar här hemma faktiskt. Inte ens hårfärgen som jag använder, som även den finns att köpa hos Life: Ett märke som heter Sanotint och har provat nu för andra gången. Den täcker mina grå hårstrån bra och av någon anledning kändes det som att den "räckte längre" än vanlig hårfärgning. Det är ologiskt men det var så det kändes. 

Så igår färgade jag håret och smorde in massor med arganolja efteråt så jag såg ut som om jag inte tvättat håret på en månad! Ha ha! 
Idag gjorde jag en ny laddning med ansiktsmask med följande ingredienser:
1 tsk gurkmeja
1 tsk spirulinapulver
1/2 bikarbonat
1 tsk mandelolja
2 tsk Aloe vera-gel

Blanda ihop och kleta ner ansiktet! Du kan ha det i ansiktet så länge du vill. Jag hade på det i ca en kvart innan jag ställde mig i duschen. 
Om det blir bättre? Ingen aning! Det känns bra i alla fall! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar