söndag 2 februari 2014

Mina inrednings - och möbelprojekt

När jag hittade mina fina skinnsoffor i somras så insåg jag snabbt att soffbordet inte passade alls och tänkte köpa ett sådant där billigt på Ikea. Men samtidigt så ville jag inte för jag vet hur dålig kvalitet de är av.
Så en kväll när jag gick förbi soprummet så stod "mitt" soffbord där. Ett repigt, slitet soffbord i furu men perfekt i storlek för min soffgrupp. "Problemet" var väl bara att jag skulle få vänta till sommaren med att göra i ordning det med tanke på katterna. Slipa inomhus och måla är inte optimalt liksom.
Men så fick ju dottern egen lägenhet och storesonen flyttade till Norge och plötsligt hade jag ett rum tomt! Perfekt! Jag målade om det större sovrummet åt Adam som beordrade om att det skulle vara gråa väggar och jag var snäll och lydde så för några veckor sedan så fixade jag det.






Efter detta projekt hade jag nu ett tomt rum där jag kan renovera de möbler jag har som jag hade planerat att fixa till sommaren.
Först blev soffbordet:


Jag tar vad jag har hemma innan jag köper nytt så färgen jag använde var en svart oljelasyr. Den var lite "tjock" så den var lite svår att måla med men det gick. Jag sandpapprade väldigt mycket för det var väldigt mycket jack i bordskivan. 
Istället för att lägga en duk på bordet, målade jag dit en - som schablon hade jag vanligt tårtpappersunderlägg som jag köpte på Ica. 
Jag är nöjd! 
Har börjat med köksmöblerna så smått: Det kommer ta sin tid eftersom jag måste slipa bort all brun lasyr från både stolarna och bordet. Men ja, jag gillar att fixa, det har ni nog märkt! 
Blir ju lika glad över att hitta en bra skruvmejsel eller ett bra sandpapper som att hitta fina kläder på rea! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar