torsdag 20 februari 2014

Piller, piller och lite mer piller

Man kan ju tro att man skulle slippa knapra piller när man äter lchf, men är man gbp-opererad så kommer man inte undan. Man kommer inte undan även om man inte är opererad heller då marken är utarmad och full med tungmetaller och så vidare så alla behöver någon form av tillskott.
Så här ser min "kvällsmat" ut:

Det stora bruna pillret är ett multivitamin - och mineraltillskott som heter LifeForce. Jag har precis börjat ta den för att få i mig alla b-vitaminer och annat i en enda tablett för alternativet är att köpa tio olika piller. Men jag är inte jättesäker på att jag tål den för magen krånglar mer än den brukar just nu. Men jag har köpt två burkar så jag bestämmer mig när jag käkat upp dessa två burkar. Den första är snart slut. 60 tabletter och tre per dygn gör att de går åt rätt fort. En burk kostar 220 kr.

De två stora, vita pillren är MagnesiumCitrat från Solgar. Den äter jag dels för att alla behöver extra magnesium och framför allt när man äter lchf men jag vet många som inte äter lchf som uppvisar brist på magnesim. Den är bra för musklerna och man slipper få kramp tex.
Just den här sorten klarar en gbp-mage av utan att få utrensningssymptom eller irriterar magslemhinnan.
En burk kostar 144 kr.

Nästa är en kapsel och innehåller cellenzymer, från Holistic. Den hjälper tarmen att bryta ner maten i tarmen och då man inte har en fungerande magsäck där maten förbereds för nedbrytning så är det här faktiskt grymt viktigt att äta. Något jag slarvar mer så jag har börjat ta EN varje kväll åtminstone. De bör ätas i samband med matintag. En burk kostar kring 200 kr.

Nästa piller är zink och innan köpte jag från Life av samma märke som magneisumtabletterna men jag beställer rätt mycket från HightechScandinavia så nu blev det deras som kostar dryga 100-lappen.

Det näst sista pillret är min "kära" Egazil som jag får på recept av läkare. Den är kramplösande och förhindrar att min bukspottkörtel krampar när jag äter så jag slipper utlösa förmaksflimmer som jag hade många gånger innan jag började äta denna tablett. Den vågar jag inte vara utan! Ser också att denna medicin faktiskt kan förhindra tarmvred vilket många gbp-opererade drabbas av. Jag har opererats för stopp i tarmarna som liknas vid tarmvred så jag vet hur jävligt det är.

Den sista lilla tabletten känner alla gbp-opererade till - B12. Den kostar kring 150-200 kr och man kan köpa den både med och utan recept.

Det här är vad jag stoppar i mig på kvällen innan jag ska lägga mig. Har jag ätit "för sent" så jag fortfarande är mätt när jag ska trycka i mig denna dos tabletter kan vara superjobbigt för det krävs även minst ett stort glas vatten för att få i sig alla dessa piller.

Frukosten består också av lite piller:
D3-vitamin och två Life-forcetabletter. MSM i kaffet ihop med gurkmeja.

Ja, det kostar på att vara i topp!

Är man som jag också i övergångsåldern så har jag även börjat med ProgesterAll-kräm för att lindra nattliga och dagliga svettningar och dåligt humör.
Idag var jag hos doktorn för att förvissa mig om att jag inte kommer dö av hormon-obalanser och hon tyckte att jag skulle fortsätta med krämen om jag mår bra av den vilket jag känt att jag gör men ska använda den rätt, vilket jag inte gjorde från början då jag bara läste på själva tuben hur den skulle användas och missförstod. Nu vet jag bättre. Använda den från dag 1 - 25 varje månad och ha ett kort uppehåll från dag 26 - 30/31.
Som grädde på moset har jag börjat samla vätska i kroppen och vågen pekar på ca 5 kg UPP!
Jag som inte gått upp ett gram på 4,5 år har plötsligt gått upp i vikt men jag känner att det är vätska eftersom mina fingrar är jättesvullna på morgonen.
Jag hoppas det ger sig snart, annars blir jag knäpp!

I morgon bitti ska jag tillbaka för provtagning på typ ALLT man kan ta prover på via blodet, då jag inte har en aning om hur jag ligger i mina värden. Jag har ju ingen eftervård så jag för liksom sköta den själv om jag vill veta om ev. brister eller inga brister.
Mina fotsulor bränner och mina handflator har också börjat bränna och mina fula naglar har inte blivit bättre fast jag verkligen jagat vilken brist jag har. Jag kanske kan få en indikation om vad det är efter proverna.

Så ser det ut på pillerfronten som opererad - jag vet att det finns många som äter mer och de som äter mindre. Andra behöver intravenöst med B12 och Järn t ex. Jag känner mig faktiskt ganska förfördelad att slippa sådana brister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar