torsdag 20 februari 2014

Sesampanerad torsk och spenat - och sparrisgratäng

Exprimenterade lite i helgen och försökte mala mitt eget sesammjöl vilket inte gick så bra då det är en del olja i fröna men jag fick en del "krossat" sesamfrömjöl som jag idag använde som panering ihop med lite mandelmjöl.
Vi äter ju fisk på torsdagarna så det blev vildfångad lax åt sonen som inte gillar torsk och dubbepanerad torsk till mig.
Vispa upp ett ägg i en djup tallrik.
Häll ca 1 dl sesamfrön och 1 dl mandelmjöl i en annan djup tallrik.
Krydda paneringen med salt och peppar.
Jag använde ett paket fryst torsk.
Lägg först fisken i ägget och sedan i paneringen.
Stek i smör eller i kokosolja. Tyvärr bränner smöret rätt fort pga paneringen men torka ur pannan i mellan stekningarna.
Till detta blev det en gratäng på spenat och sparris:
4 ägg
2,5 dl creme fraiche
salt, peppar, muskot
ca 2 dl riven ost
ett paket fetaost
2 dl tinad spenat
2 dl sparris i bitar (hade i frysen)
Vispa ihop ägg, creme fraiche och kryddor.

Smöra en form, lägg i spenat och sparris.
Blanda ner den rivna osten och mosade fetaosten.
Häll över äggstanningen.
Grädda i ugnen i ca 40 minuter på 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar