fredag 18 juli 2014

28-årsjubileum!

 I tisdags fyllde min dotter 28 år och hon var väl inte jätteförtjust i att bli ett år äldre så jag vände på det hela och sa att vi får väl fira att vi levt med varandra i 28 år. Det kändes bättre tror jag!
Hon kom hit och jag bjöd henne på mat naturligtvis.
 
Planen var att grilla naturligtvis - det är ju sommar...men lagom tills vi skulle grilla började det att regna. Men ja, ja, man kan ju grilla ändå!

Hade marinerat grytbitar av fläskkött i:
Citronsaft
Vitlök
Spiskummin
Rökt paprikapulver
Svartpeppar, salt
Ingefära
Gurkmeja

Tillbehören blev:
Baconlindade champinjoner, fyllda med riven Halloumiost

och
Blomkåls - och broccolimos.
I moset hade jag smör, svartpeppar, salt och riven ost, ca 1 dl.



Istället för tårta blev det jordgubbspannacotta med chokladkräm!

Kokade upp ca 2 dl jordgubbar med  ca 3 msk Steviaströ och  2 tsk vanlijpulver.
Mixade ihop det med mixerstaven och
sedan blandade jag ner 1 dl kokosgrädde och 1 dl vispgrädde.
Det fick koka upp och sedan tog jag av kastrullen och blandade ner 2 tsk upplöst gelatinpulver.
Hällde upp panna cottan i  tre stora vinglas, minst till mig själv.

Ställde in det i kylen tills det stelnat.

Innan servering smälte jag 1 chokladkaka på 86% kakaohalt ihop med lite Steviaströ och 1 dl grädde, som jag hällde försiktigt över panna cottan och dekorerade med färska jordgubbar.
Jordgubbarna jag gjorde panna cottan av kom från min egen odling men tyvärr är mina jordgubbar slut för säsongen nu så jag köpte de jordgubbarna jag hade som dekoration.
Det blev väldigt smarrigt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar