torsdag 3 juli 2014

SSS-vecka 7

Nu har det gått så många SSS-dagar att jag ändrar till veckor istället. Det går ju några dagar emellan, beroende på vad som händer utanför mitt mat-liv. Jag skriver ju inte allt som händer utan har fokus på mat ur olika perspektiv även om jag nämner saker som händer "privat". Den här veckan har varit ganska turbulent här hemma med barnen och haft jobbiga nätter då jag inte kunnat sova av olika orsaker.
Adam spelar handboll på Partille Cup och har fullt upp också. Jag har ingen koll på hans vikt alls i dagsläget. Det enda jag vet är att han har en del övergånsbesvär och problem för att han äter för oregelbundet och för lite då han spelar matcher varje dag just nu. (De vinner tydligen hela tiden)

I morgon jobbar jag min sista dag innan semestern och ja, det ska bli skönt att få vila upp sig lite. Jag är helt enkelt väldigt trött! Behöver tanka energi rent mentalt.
Jag ska verkligen försöka ta hand om mig under min semestermånad. Göra roliga saker, vara ute mycket, röra mig mer än jag gjort hittills och faktiskt fortsätta min strikta kosthållning. Jag känner att jag mår bra av det även om jag inte får loss vikten riktigt. Fick hem Skaldemans bok häromdagen och börjat läsa den. En del bitar hoppar jag över eftersom mycket av det som står där är sådant jag redan vet om men mycket av det är bra förklarat och känns så självklart. Ibland behöver man bara andra ord för samma sak för att kunna själv belysa saken bättre.
Det absolut bästa jag läst hittills är om den naturliga kosten som människokroppen är menad att äta och gör en jämförelse med vilda djur. Hur djur som är i sin naturliga miljö äter hela dagarna och faktiskt inte blir tjocka av det men det beror inte på att de rör sig utan på att de äter just det, de ska äta. För om man tänker på alla djur som finns i våra djurparker som fortsätter att få äta den kost de är menade att äta så går de inte upp i vikt även om de sitter i en bur.

Lejonen får sitt kött oavsett om de lever i vilt tillstånd eller i bur, eller hur? 
Men vad händer när ett kattdjur får fel kost? När vi ger dem något annat än kött i form av socker, spannmål och liknande? 

Reaktionen är exakt den samma som för människan! Man blir tjock och sjuk. Idag är det väldigt vanligt med huskatter och hundar med övervikt och diabetes 2, precis som för människan. 
Skaldeman skriver att människans matsmältningssystem är mest likt vargens - vi är skapade att äta kött och animaliska fetter. Det är då vi når normalvikten. För att komma dit skriver han om väldigt pedagogiskt och utförligt i sin bok. Jag kommer säkerligen återkomma med saker jag läser om i hans bok. 


Det jag förstår om min egen vikt är att jag äter för lite fett även om jag tycker att jag ätit bra med den varan. Men vill jag komma ur min viktplatå får jag starta upp min fettförbränning ett snäpp högre - äta mer fett helt enkelt! Så jag har ökat smöret i mina lunchägg med en matsked till och försöker dra mig mer fett när jag kommer hem också. Jag känner att något händer i kroppen för jag springer på toa och kissar oftare och kollar om jag är uttorkad och nej, än så länge var jag bara det härom morgonen och då boostade jag med mer vatten och salt. 
Jordgubbarna är fortfarande ett litet men väldigt gott problem. Det mognar så det knakar i min odlingsbänk men nu har jag tvinat mig att INTE äta fler än fyra! Resten styckfryser jag! 
Middagarna har bestått av ömsom någon konstig fasta för att min aptit blivit förstörd av all turbulens här hemma eller att jag inte hunnit riktigt. Levt mestadels på ägg i någon form så jag får i mig allt jag behöver ändå och drar i mig vatten med ekologisk citronsaft på kvällen ihop med mina tillskott och medicin. 
Den ultimata kosten! 

Idag kom jag hem sent också och trodde att Adam hade lagat mat men han var inte hemma. Jag hade tre skivor fläskkarré i kylen som jag köpt igår och jag var hungrig och hade ingen lust att laga mat under någon längre tid. Så det blev så här:


Strimla fläskkarré, skär loss benet men kasta det inte! Det ska stekas med köttet! 
(Viktiga aminosyror)
Ett paket bacon: Skär det i småbitar och stekt ihop med köttet. 
Lägg i rikligt med smör i en panna och krydda. 
Jag kryddade med Örtagårdskrydda, svart - och vitpeppar. 
Koka broccoli. 
När köttet är stekt och broccolin är kokt, blanda ner broccolin i köttet. 
Klart! 
Jag åt det med min egna majonnäs som är gjord på:
1 äggula och ett helt ägg. 
1 dl avakodoolja
ca 2,5 dl kallpressad, ekologisk, svensk rapsolja
1 tsk dijonsenap
salt och lite svartpeppar
1 tsk vitvinsvinäger. 
Jag gör min i min matberedare på högsta hastigheten. 

Värmen ska tydligen komma tillbaka lagom till min semester och det känns extra bra för jag har planer på att dra ut på Brännö på lördag och gå på deras marknad och loppis. 



Ska bli spännande att se vad öborna erbjuder på sin loppis! Blir nog inte riktigt samma grejer som på Reningsborg här i Angered. (Tror jag!) 
Häpp! 

2 kommentarer:

  1. Majonnäsen ser så god ut! Jag ser att du har avokadoolja i, jag visste inte ens att det fanns, hur påverkar det smaken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den smakar lite bittrare än annars. Kan alltså inte säga att den blir godare men däremot nyttigare. Mängder med Q10 så jag smörjer in mig med den i ansiktet och på brösten också faktiskt.

      Radera