fredag 18 juli 2014

Semester!


Efter mycket om och men fick jag äntligen min pappas Volvo besiktigad och klar!
Vilken känsla!
Har varit inne totalt fyra gånger med denna bil och fått både hjälp och fått lämna in den på verkstaden för att fixa det sista men nu äntligen är den körbar och trafiksäker!  Har suttit alltför många somrar hemma utan att kunna ta mig någonstans mer än med spårvagn, buss och tåg. Nu kan jag hoppa in i bilen och dra iväg vart än jag vill åka och ha kameran med mig också!
Eftersom jag egentligen inte har råd att ha detta arvegods så kommer jag sälja den efter sommaren, tyvärr, för det känns fel att sälja det enda jag "ärvt" efter min far.

Har flera projekt på gång som jag ägnar mina sommardagar åt och ett av dem är att vitlasera mina köksmöbler som jag köpte i vintras. Det har blivit mycket slipande, både med maskin och för hand med bekostnad av att min hand är ganska sliten och gör väldigt ont men jag kan ju inte bara sitta och glo liksom!
Bestämde mig redan tidigt att jag ville vitlasera ekmöblerna. Ville ha kvar träkänslan men ändå ljusa. Provmålade med pensel först på en stol och det blev absolut inte bra så jag blev väldigt fundersam på hur och vad jag skulle göra istället.
Sent en kväll innan jag somnade kom det till mig: - Du ska måla med svamp!
Så dagen efter testade jag på en potatislåda och det blev jättebra! Så nu har jag strykt stolar och bordskiva med lasyr och svamp och jag måste säga att det blev väldigt bra! Stolarna skulle behöva några lager till för trät är väldigt mörkt men nä, det får vara så!




 Hittade en stuvbit av någon form av vaxduk på IKEA för 20 kronor som fick bli den nya klädsen på stolarna också. Nu är det bara underredet på bordet kvar! Vädret har varit lite osäkert de sista dagarna så jag har fått vänta med det.


Dottern och jag har varit ute och åkt lite överallt också. Bland annat åkte vi och hälsade på Cesar, katten jag sålde i våras. Han bor utanför Bollebygd och blivit en riktig utekatt. Hade tur för han var hemma när jag kom. När han såg mig sa han lite trött: - Maou! Som han brukar och sedan låg han i mitt knä och myste.
Efter besöket åkte vi vidare och var ju bara tvungna att besöka Bollebygd city. När vi var där lös solen, regnade och regnbågen visade sig.
Efter den turen fortsatte vi mot Alingsås, där vi åt jättegod mat...två korvar och gurkmajonäs! Smög in på ett glasscafé för att få lite kaffe med grädde i mig också. Det var lite småjobbigt att se all god glass - särskilt de där lådorna där det stod banansmak, chokladsmak och mintsmak. Det var som tusen nålar i huvudet som skrek att jag bara skulle skita i strikt LCHF och njuta av det där goda. Jag tog mitt kaffe och gick ut därifrån.
Grädden var från en cifon och smakade kemikalier! På vägen hem mot Göteborg svängde vi förbi Näss Slott och njöt av den vackra parken och naturen. Nästan exakt ett år sedan jag var där sist - dagen efter pappas begravningscermoni. Det är lite vemodigt då sommaren påminner mig om allt det som hände förra sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar