torsdag 10 juli 2014

SSS-vecka 8 - första veckan på semestern

Min första semestervecka inleddes med lite kaos då min dotter blev sjuk i matstrupskatarr - inflammation och hamnade på sjukhuset. Som tur var kom kärleken och fanns vid hennes sida då jag inte kunde men åkte till henne både på fredagen och på lördagen.
Hade planerat att åka till Brännö men först fick jag åka till Heden och titta på när handbollslaget som Adam spelar i fick stryk av Nigeria men det innebar faktiskt att de tog tredje platsen på Partille Cup. Det är inte illa gjort med tanke på att laget är nytt och de bara har tränat ihop fem gånger. De kommer bli farliga!
Eftersom de åkte ut efter den matchen hade jag tid att åka till Brännö.
När jag kom dit insåg jag att jag inte var den enda som ville ut till öarna.

De fick till och med sätta in en extra båt ut till Vrångö! Tur jag inte skulle med samma båt men ändå!
Träffade på en väninna med sin sambo, så vi hade sällskap. Solen gassade men molnen kom och jag befarade att det skulle börja åska men nä, på vägen tillbaka till fastlandet kom solen tillbaka och det blev väldigt kvavt och varmt. Drog direkt till sjukhuset efter och fick ta mig en liten snabblunch utanför innan jag gick in till dottern.

Hon mådde inte jättebra men kräkningarna hade stillat sig lite. Hon fick dropp och mediciner mot illamåendet. Det blev en lång och intensiv dag och väldigt varm - men skönt!
När jag kom hem åt jag stekta ägg och något till men vad minns jag inte. På kvällen började jag känna av min "sjösjuka" och mycket riktigt den var kvar när jag vaknade på söndagen så jag fick hålla mig i stillhet. Men det lugnade sig ganska fort så jag kunde faktiskt röra mig.
Det var också dags för Adam att packa och förbereda inför veckans läger. Eftersom det skulle enbart skulle serveras veganmat så fick vi gå och inhandla animaliska proteiner så att han skulle överleva och inte bli sjuk. Han valde korv, bacon och kyckling.

På kvällen invigde vi vår nya grill! En zinkbalja som jag köpte på Netto.


Jag hade kvar ett grillgaller från min sista grill och det passade perfekt. På grillen hamnade strimlad fläskkarré och baconinlindade skogschampinjoner. Gjorde ett kryddsmör på vitlök och persilja. 
Vi åt också Kronärtskockor och Halloumiost till. Riktigt mumsigt! 


På måndagen mådde dottern såpass bra att hon blev utskriven och vi åkte glatt hem till hennes lägenhet men redan på vägen dit började hon må illa igen och när vi väl kom hem till henne började hon att kräkas igen.
Jag fick, som tur var, tag på en av mina "bonussöner" som kom och hämtade oss så vi kunde ta oss hem till mig. Väl där nedbäddad och svettig somnade hon och spydde faktiskt inte mer.
På tisdag morgon vaknade hon och mådde bra igen och var hungrig. Första tecknet på att hon till slut mådde bra.
Vi firade med räkor, ägg, sallad och massor med majonnäs till lunch och på kvällen åkte grillen fram igen.
Det blev spett på grytbitar den här gången och vi grillade Halloumi då också och åt med blomkålsmos och sallad.



Det var tropiskt varmt ute så vi åt väldigt sent och myste ute i värmen, mätta, friska och belåtna.
Värmen höll i sig så på onsdagen var det ca 30 grader varmt ute. Vi bestämde oss för att åka hem till dotterns lägenhet och fixa lite. Efter det åkte vi och hälsade på min väninna i sin nya lägenhet för att snacka lite inredning. Min dotter är ju målare och har en otroligt fin känsla för färger och inredning. Väninnan följde med oss hem till mig där vi återigen åt en massa räkor, ägg, majonnäs och sallad. Det är ju så gott!
Mätta och glada åkte vi ut mot Björlanda för ett kvällsdopp och möttes av en otroligt vacker solnedgång.


Tjejerna lyckades doppa sig och simma lite men jag kom bara i med tårna. Alldeles för kallt för min frusna kropp! Jag måste ha över 23 grader i vattnet innan jag ens kan tänka på det!
Jag hade fullt upp med att fota allt det vackra omkring mig istället.
Idag har det inte blivit så mycket mat alls. Drack mitt fettkaffe till frukost och två dubbelmackor av mitt ostplättbröd till lunch.
Ska nog tugga i mig köttbitarna som är kvar sedan vår grillkväll innan klockan blir för mycket men hm...jag är faktiskt inte hungrig.
Man ska ju bara äta när man är hungrig liksom.
Jag kanske är hungrigare i morgon när jag ska på grillkväll hem till en annan väninna.
Önskar och hoppas denna otroliga värme inte tar slut än på ett tag!


Jag anar att jag fått i mig några kolhydrater mer än jag borde eftersom jag tuggat i mig en del sallad och blomkål men märkte ikväll när jag åkte iväg för återigen ett kvällsdopp att kjolen kasade ner från midjan och satte sig på höfterna istället. Så något händer, helt klart. Igår var jag så svullen och hade huvudvärk och hällde i mig både salt-shottar och vatten men idag var jag inte alls lika svullen om händerna och fötterna så det var nog bra, det jag gjorde igår.
Har även brutit en dålig vana - att inte våga visa mina armar och ben offentligt. Igår stod jag med tårna i havet och min väninna och dotter fick se mig i bikini för första gången. Jag kan inte påstå att jag kände mig bekväm men samtidigt så vet jag ju att dessa två damer är vana vid mig och vet min historia. Det var ändå första steget. Idag åkte vi ner till en liten insjö och där var det ju andra människor, både sådana jag känner och inte känner. Jag vågade ta av mig där med för jag tänkte att jag bara MÅSTE vänja mig vid att jag ser ut som jag gör och det beror på vad jag varit med om. Det känns som jag har fötterna i två världar:
Den ena foten i tjockisvärlden, då framför allt mina lår har en hel del fett på sig men samtidigt också en hel del överskottshud som rynkar sig, samma med mina armar. Den andra foten är i normaviktsvärlden som gör att jag kan sätta på mig en bikini utan att något väller ut på själva kroppen. Jag är både smal, tjock och rynkig och inte, beroende på vilken kroppsdel man tittar på. Enligt Skaldeman drar huden ihop sig men det tar några år och jag tycker själv att mina armar inte är riktigt lika rynkiga i år som de var förra året, så ja, om sju år kanske jag ser mer "normal" ut.

I morgon kommer även Adam hem! Vägde honom innan han åkte i måndags och då hade han gått ner till 99 kg. Ska bli intressant att se om han gått upp dem eller varit konsekvent och hållit sig till sin matplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar