fredag 27 juni 2014

SSS-dag 27 och 28

Min Coleslaw som jag gjorde igår var så himlans god så hela dagen gick jag bara och längtade efter att få äta den igen.
Fick äntligen handlat lite då lönen kommit in på kontot och jag köpte bland annat köttfärs - både blandfärs och fläskfärs för planen var att göra Skaldemann biffar igen. De gav mersmak.
Jag blandade ett kilo blandfärs med ett halvt kilo fläskfärs.
Jag stekte lite bacon i smör som jag blandade ner med riven gräddost, ca 2 dl, ett ägg, salt, peppar, spiskummin och hackad persilja.
Stekte dem i stekpanna och sedan in i ugnen med folie över formen i ca 30 minuter.
Jag var ganska hungrig och åt nog både för fort och för mycket - det känner jag när det börjar "spänna" i magen. Någon timme senare gick jag ut och plockade de jordgubbar som mognat och det blev ytterligare ca 2 liter. Jag tror jag stoppade i mig fem jordgubbar och det var droppen för magen. FAN!
Försökte ignorera det och gick och lade mig utan mina tillskott eftersom de inte fick plats i magen.
Vaknade vid fyratiden med känslan av att vilja kräkas gjorde att jag steg upp. Satte mig i köket och efter en kvart kunde jag kräkas - då släppte det värsta trycket. Klockan var nämare fem så det var liksom ingen idé att gå och lägga sig igen för det tar minst en timme för mig att somna om och jag ska ändå gå upp klockan sex.
En mycket trött Maria tog sig till jobbet idag, utan frukost i kroppen...levde på kaffe hela dagen fram till klockan ett då jag fick åka hem till Angered  och gå på min bokade läkartid för att få intyg till högriskskydds-ansökan till Försäkringskassan.
Läkaren var trevlig och tillmötesgående och förstod mina en-dags-sjukdomar som beror på operationen. Först trodde han att jag hade besvär med förstoppning osv när jag sa att jag får stopp i tarmarna men han förstod snabbt vad jag menade. Vi pratade en del om denna gbp-operation och han tyckte att de som har BMI på över 40 inte har något val men samtidigt tog han in ganska mycket av vad jag sa om lchf och han skrattade faktiskt när jag sa att det inte GÅR att leva på 1000 kalorier om dagen när man är stor och tung -han höll faktiskt med!
Han skulle skicka mitt intyg direkt till Försäkringskassan. Jag skickar min ansökan parallellt.

Jag kunde inte äta förrän vid sextiden och då stekte jag pannkakor på:
2 ägg
1 dl grädde
2 msk Risentas physilliumfröskal. (Det är som fiberhusk men känns bättre i min mage)
salt

Vispa ihop och låt det stå och svälla en stund.
Stek dem som små plättar i cocosolja - smör bränner bara vid!

Dessa åt jag med smör till!
Vem behöver bär och grädde när man har smör!

Några timmar senare fick jag i mig tre små korvar också.

I morgon fyller Adam 16 år och jag bakade vår favorit i eftermiddags. Insåg att länken till receptet är borta som jag lagt ut på mina föregående gånger som jag bloggat om det så nu får jag kopiera hela receptet!

Receptet är hämtat från boken:                                 Bakglädje till vardags och fest

Lyxig chokladtårta:








Ingredienser
150 gram smör
150 gram mörk choklad (70-85%)
3 ägg
2 dl sukrin
1 tsk vaniljpulver
1 dl mandelmjöl

Glasyr
1 dl vispgrädde
100 gram mörk choklad (70-85%)

Gör såhär
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret försiktigt i en kastrull.
Smörj en springform med smält smör.
Hacka chokladen fint och tillsätt den i det smälta smöret.
Rör hela tiden och låt chokladen smälta (på låg värme om det krävs).
Vispa ägg och sukrin pösigt i en skål.
Tillsätt chokladsmeten, vaniljpulvret och mandelmjölet. Rör samman.
Häll smeten i en springform (20-23 cm) och grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter.
Låt kakan stå och svalna, gärna i kylen.
Häll grädden i en kastrull och bryt ner chokladen.
Värm grädde och choklad på mycket låg värme. Rör hela tiden.
När all choklad smält, dra då kastrullen åt sidan och låt svalna. Glasyren blir då något trögflytande.
Ta loss kakan från formen och bred glasyren över kakan.

Jag kommer dekorera den med ren, vispad grädde och jordgubbar ovanpå chokladglasyren. 
Förra gången dekorerade jag med sötkörsbär men dom är ALLDELES för söta just nu! 

Så - vad har jag lärt mig (igen)?
Jo, ät inte coleslaw två dagar i rad när du är Gastric-bypassopererad!
Ät ALDRIG svårsmält mat två dagar i rad! 

Bryter alltså ketosen igen - i morgon! Men hur ofta fyller mina barn år? Dessutom kom Adam in på det gymansieprogram som var hans första val så han är värd en lyxig chokladtårta! 

1 kommentar:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    FadoExpress là một trong những top công ty chuyển phát nhanh quốc tế hàng đầu chuyên vận chuyển, chuyển phát nhanh siêu tốc đi khắp thế giới, nổi bật là dịch vụ gửi hàng đi mỹ, gửi hàng đi nhậtgửi hàng đi pháp và dịch vụ chuyển phát nhanh đi hàn quốc uy tín, giá rẻ

    SvaraRadera