söndag 8 juni 2014

SSS-dag 12 - 13 (Helg)

Igår startade jag "fel" för jag hade annat i skallen än just frukost. Sonens bil kraschade igår, fredag och min var färdigreparerad men inte besiktigad så det gällde att ordna med en öppen Bilprovning någonstans i stan. Lite flyt hade jag och vi drog mot Sisjön för besiktning. Det gick "bra" - fick ytterligare anmärkning på en bromsslang och ett däck som var liiiite slitet. Men okej, nu har sonen en bil att ta sig till jobbet med åtminstone tills han har fixat sin egen. Vi hade lite tid på oss innan besiktningen och båda insåg att vi var hungriga. Jag sprang in på Willys och kom ut med ett paket ekologiska körsbärstomater, ett paket Pastrami och ett paket Bavaria Blue-ost. Vi stoppade i oss vår frukost medans vi väntade.
Solen kröp fram ur molntäcket som var i fredags och jag ville bara vara ute - då tar det definitivt emot att stå inomhus och laga mat. Men jag var lite smart tyckte jag när jag gjorde min köttfärstlåda med bacon och vitkål.

Jag täckte ugnsformens botten med bacon och sedan tog jag upp köttfärsen direkt från paketet och lade ovanpå och spred ut det lite med fingrarna. Pepprade ordentligt och sedan skivade jag lök och vitkål, saltade och pepprade igen. Skar kallt smör med osthyveln och täckte hela formen med det. Satte in den på 200 grader och en timme. När det gått en timme tog jag ut det och öste med smörskyn som var i botten och satte in den igen på 40 minuter. 
Det smakade helt okej men jag gjorde en miss. Det är nog bra att försteka eller förvälla vitkålen innan eftersom jag inte hade någon direkt vätska i köttfärsgratängen för vitkålen var minst sagt al dente. 
Jag testade även att göra Oopsies! Det äldsta substitutet för bröd inom lchf-sfären. 
Det tog ungefär 15 minuter att göra från scratch så svårt är det inte. 
Jag valde att använda min muffinsform: 


Många har klagat på att det bara smakar ägg och ja, det gör det men det är ju gott! Det var lätt att ta en liten oopsie-muffins och muffla in i munnen. 
Nästa gång tror jag att jag ska fylla dem med något. Typ fetaost och bacon till exempel. 
Lätt att ta med ut! 

Idag sov jag läääänge och när jag väl kom ut slog värmen emot mig. Vilken HÄRLIG dag! 
Blev så inspirerad att jag plockade isär en av mina "takstolar" som jag haft över jordgubbsbänken som jag inte använder längre. 


Det var bara att plocka bort nät, häftklamrar, spik och skruvar. Lite pill men nu är det gjort! 
Jordgubbarna tar sig så det knakar i bänken och jag är ganska säker på att vi kan äta färska egenodlade jordgubbar till midsommar! Härliga tanke! 


Har inte mätt vad jag har ätit i helgen men trenden håller i sig. Har gått ner några gram igen. 
From i morgon ska jag låta bli att väga mig på en vecka. Invägning nästa söndag med andra ord. 
Idag blev det den vanliga kaffefrukosten plus en msk kakao (har slut på magnesium) och duttade i lite Stevia för att jag tänkte att cacaon var bäsk men fy farao för Stevia! Aldrig mer! 
Lunchen bestod av ett nytt "bröd" som jag hittade receptet på i singelgruppen: 

3ägg 
1/2 tsk bakpulver
2 msk Finax Psyllium pulver (85% kostfibrer) Finns på willys
2 dl riven ost
Lite salt

Vispa äggen länge så de blir riktigt pösiga. I med Psyllium pulver, lite salt och bakpulver. Ställ in i kylskåpet 10 min

Ta ut den nu svälda massan och dumpa i 2 dl riven ost (inte mer för då sägs det att degen inte reser sig lika bra) och rör runt det
Klicka ut 4 jämnstora kladdbollar på bakplåtspapper. 

Sen in mitt i ugnen som ska va på 200 grader. Efter 10 minuter så höjer man till 250 grader och har dem inne i 5 minuter till medans temperaturen ökar och frasar till dem. 
_________________________________________________________

De där frasiga bollarna fick jag inte - jag fick pannkakor men de var goda så jag gjorde dubbel sats idag och spred ut på hela plåten! 
Åt tre sådana under dagen med smör och ost. 
Nu blir det matrester till middag från gårdagen. 

Tog en selfie igår som jag faktiskt för EN GÅNGS SKULL är nöjd med! Fortsätter att njuta av solen innan det är måndag igen! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar