tisdag 17 juni 2014

SSS-dag 20 och 21

Igår var det måndag och jag vaknade av klockan och kände att hela jag sa något i stil med:
- Aj, du har ont i halsen och i huvudet och du är sjukt...du kan inte jobba idag så sov du en stund till innan du ringer och sjukanmäler dig.
Halv åtta vaknade jag igen och då sa rösten något helt annat:
- HALLÅ! Gå UPP! Du har inte råd att stanna hemma och SÅ sjuk är du inte!
Jag gick upp!
Skickade ett sms om att jag skulle bli sen men var på väg.

Adam sov över hos Anton så jag hade bara mig själv att ta hand om och fick i mig mitt vanliga morgon-fett-kaffe och släpade mig iväg till jobbet. 
Lite småtrött och krasslig hela dagen men som sagt - Inte tillräckligt sjuk för att stanna hemma. Adam hade smittat mig för han har nyst som en fontän hela helgen, så någon av hans baciller hoppade på mig.
Väl hemma så blev den gastronomiska upplevelsen:
Gårdagens matrester.
Kvällssnacks - en bit Brieost. 
Adam kom hem vid sju och jag frågade honom vad han hade ätit och fick svaret: - Inget. 


- VA??? INGET???
- Nä, inget. Jag är inte hungrig...
Hm, ja, ja, mamman i mig får lära sig att inse att om man är lchf:are så äter man när man är HUNGRIG och säger ungen att han inte är hungrig, så är han inte det. Han åt ju igår...

Vid tio-tiden kom han ut i köket och gjorde sig en äggmjölk med kakao och någon halvtimme senare kom han ut och öppnade kylen och sa att han var hungrig...
Konstaterade att det fanns korv och frågade varför jag köpt korv när han inte fick äta korv och jag svarade att jo, han fick äta den korven som jag köpt för det var bara 3 kh/100 gram. 
Han tog två och sedan gick han och lade sig. 

Idag kom jag hem sent efter ett mötet på stan, på Condecco. Där fanns inget för mig att äta så det blev en kaffe med grädde tills jag kom hem vid åtta. 
Då stekte jag tre korvar och tre ägg och tryckte i mig med Bearnaiessås för majonnäsen var slut. 
Det funkade och mätt vart jag. 
Adam har jag inte sett till mer än spåren av honom. Stekpannan är använd, några korvar är borta och ägg...och smör...och Olivers keps och solglasögon har plötsligt kommit hem så han har också varit hemma och vem som ätit vad har jag ingen aning om! 


Fick ett trevligt telefonsamtal idag också från Adams ena tränare där vi pratade om Partille Cup etc. och tog även om hans kosthållning, vilket slutade med att han föreslog att jag skulle komma till handbollslaget och prata om "BRA MAT" som passar för unga, tränande pojkar! Det ska bli superkul att få göra! 

Midsommar närmar sig och nej, jag har inte tusen kompisar som står i kö för att bjuda mig eller någon trevlig, snygg beundrare som vill spendera denna kärlekens helg med mig. Det verkar inte ens som det är någon av mina egna barn som vill spendera den med mig. Dottern ska till sin kärlek, Oliver ska jobba och Adam kanske stannar hemma och äter men sedan tror jag inte han vill hålla mig sällskap, vilket han egentligen aldrig gör. Är han hemma bor han på sitt rum och spelar online-spel. 
Så vad äter man om man är ensam på midsommarafton och dessutom lchf:are och sockerberoende?
Jag BRUKAR ju faktiskt äta den där sockersillen och potatisen men kör man strikt så känns det lite fel, även för en enda dag och särskilt när jag är själv hemma. Ska jag liksom koka två potatisar och köpa 6 bitar sill?

Nä, jag tror jag ska baka en ostpaj med spenat, fetaost, oliver och äta den där goda Coppan till. 
That´s it! 
Det absolut viktigaste att tänka på när man ska överleva en storhelg är egentligen bara en enda sak:
BESTÄM INNAN VAD DU SKA ÄTA! 
KÖP DET!
ÄT DET!
PUNKT! 
(Håll dig till den bestämda planen!)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar