lördag 21 juni 2014

MISS-sommar!

Jag väljer att använda "miss" som rubrik för min midsommarhelg för det var ingen bra helg även om jag faktiskt försökte. Det började väl ganska bra. Solen lyste och även om det inte var supervarmt så värmde solen så möjligheten att sitta ute och njuta fanns ju där. Plockade en liten bukett blommor från mina rabatter och ställde på trädgårdsbordet ute och sedan väckte jag Adam som för en gångs skull sov hemma. Anton hade nog tröttnat lite på honom så då skiljs de någon dag för att återigen umgås i flera dagar i rad. Så har det nog varit hela tiden. Jag gillar Anton jättemycket så jag har inget emot att ha honom omkring mig.
Adam grundade dagen med en rejäl frukost och det förstår jag för jag anar att han slarvat en hel del under veckan även om han inte har "fuskat" men däremot kanske inte grundat dagarna så bra.
Han gör sin äggmjölk med kakao och eftersom jag hade bakat ostplättsbröd, kvällen innan, så gjorde han även mackor till sin äggmjölk.

 Jag hade tagit fram grillribbs  någon dag innan som inte blev tillagade så jag gjorde en glaze till dem på::
2 msk Ajvar Relish
1 msk smör
4 klyftor vitlök
salt och peppar
Detta smörade jag in köttet med och satte in dem på 200 grader i ugnen. Där fick de stå i fyra timmar faktiskt. Sänkte värmen så de inte skulle brännas till 150 grader.
"Tvingade" Adam att städa sitt rum och toan medan jag grejade med den övriga maten i köket.
Gjorde en liknande sallad som jag gjorde på nationaldagen på
2 dl majonnäs
1 dl rysk yoghurt
salt och peppar
Grönsakerna som jag hade i skar jag tunt i skivor:
En knippe rädisor
3 stora stjälkselleristjälkar
1 halv gurka, urkärnad
3 salladslökar
Blandade ihop allt och ställde i kylen tills det var dags att äta.
Förvällde ett knippe sparris snabbt och kylde av dem i kallt vatten.
Tärnade Halloumiost.
Tog fram Ryggbiffen i god tid så den var rumstempererad innan jag stekte den i min gjutjärnsstekpanna med smör, salt och svartpeppar.
Jag gillar inte rött kött så jag stekte den tills jag var nästan säker på att de var nästan genomstekt, sedan lät jag den vila under folie och stekte halloumin i köttskyn och sedan även sparrisen.




Jag orkade inte hela min bit så Adam fick det jag inte orkade äta upp. (Som vanligt)
Redan innan hade jag ju bestämt att äta jordgubbar och var tacksam för både det regn och den sol som varit de sista dagarna och jag och Adam plockade ihop ett helt durkslag med jordgubbar! Det var rena lyckan att få plocka sina egna jordgubbar!

Till jordgubbarna hade jag vispat ihop 1 dl Philadelphiaost med 2 dl grädde, 1 tsk vaniljsocker och 2 tsk Steviaströ. Hade inget vaniljpulver hemma så därför fick det bli vaniljsocker.
Adam åkte och hämtade Anton som hängde ensam hemma och Oliver dök också upp en stund innan han skulle iväg och jobba så alla fick både mat och jordgubbar. Det var otroligt gott!
Senare drog Adam och Anton iväg på fest och jag blev själv hemma. Hade absolut inget att göra och bestämde mig för att se de sista avsnitten av Game of Thrones. Drack vin och åt en bit choklad som jag haft hemma sedan jag började med strikt lchf för 25 dagar sedan. Tänkte att om jag ändå hade varit liberal hela dagen så kunde jag även avsluta den liberalt. Men något har hänt - det var inte gott med vare sig vin eller choklad och "orkade" inte ens äta upp chokladbiten. Det enda jag suktade efter var egentligen ostplättemacka med Brieost som jag faktiskt åt också. Det var godare!
Hur kunde jag sluta gilla choklad? Känns faktiskt lite bra för det har verkligen triggat mig att äta.
Efter fyra avsnitt med Game of Thrones var jag beredd att gå och lägga mig. Vet inte varför jag varit så nere hela midsommarafton men det är känslor som jag inte riktigt kan påverka heller. Sorgen drabbar mig och jag har även insett att jag känner av andra saker också. Lagom till att vi åt middag fick jag världens ångestattack och varifrån den kom vet jag inte, tårarna bara rann när jag blev ensam och tankarna kretsade kring Oliver. Till slut ringde jag upp honom och frågade var han var och han svarade att han var på väg hem. Jag sa till honom att ta den lilla vägen och han undrade varför och jag svarade bara  - Gör som jag säger, varför vet jag inte. När jag väl hade sagt det så släppte ångesten sakta och försvann helt när han klev in genom porten. Han frågade vad som hänt och jag hade inget bra svar. Bara att dessa känslor bara kom. När hans bästa kompis dog för några veckor sedan var vi riktigt knäckta allihop och vissa dagar är jag så himla ledsen och saknar denna bonusson som jag sett som en del av vår familj. Det gör ondare nu än precis när han dog. Just nu räcker det med att skriva om det så kommer tårarna...så är det bara. Inget jag kan göra något åt.
Av respekt för min sons vilja så har jag inte berättat vem det är men så mycket kan jag skriva:
Han var bara 20 år gammal och dog genom en olycka. Så fruktansvärt orättvist! När en människa dör på äldre dagar är det lättare att acceptera men när en ung människa, i början av sitt liv dör - då tar det mycket lång tid att förstå eller ens acceptera.

Vaknade redan vid åtta men kände redan då att jag hade ont i huvudet och tvingade mig att somna om...sov tre timmar till men sedan kunde jag inte ligga kvar längre.
Mådde illa och hade en fruktansvärd huvudvärk. Tänkte att det berodde på vinet så jag drog i mig både Himalayasalt och Seltin och två stora glas vatten men det hjälpte inte. Mådde så illa att jag var nära att kräkas dessutom. Någon timme senare hade det inte släppt så då åkte både Gaviscon och Diklofenak fram och energin var på botten.
Har hittis idag tryckt i mig sex Diklofenak och två Gaviscon - har fortfarande ont i huvudet.
Var det enbart vinet som fick igång det här eller en kombination av choklad och högre kh-intag vet jag inte men jag har INTE haft den här formen av migrän/huvuduvärk sedan jag började med strikt lchf. Haft känningar av huvudvärk men som försvunnit så fort jag tagit extra salt så det här är något annat.
Jag röstar på chokladen faktiskt.
Har inte orkat laga någon mat idag så jag har levt på "varma mackor" - en omgången med ost och skinka och andra omgången med makril i tomatsås och ost.

Nästa vecka fyller Adam år och då kommer jag baka något i tårtväg men jag tror faktiskt jag bara ska baka det och låta bli att äta det.
Det lär dröja innan jag dricker vin igen också!

Så ja, det har varit en misslyckad midsommar på lite olika vis och ändå har jag hållit min matplanering.
I morgon är det invägningsdag på Adam men han är nog inte hemma i morgon bitti för jag tror han sover hos Anton i natt...igen!


2 kommentarer:

  1. Så mycket god mat! Hur gör du brödet till varma mackorna. Har svårt för ägg/ostbaserat fejkbröd, men äter inte spannmål? Funderar över Stevia, vet att det inte går ut som glukos osv, men tveksam till raffineringen och vad som händer. Svårt att få en sann uppfattning om ev. negativa effekter. Vad tycker du?
    Jag tror att huvudvärk kommer av oro,sorg, ofrivillig ensamhet, en övervikt av negativa känslor och att piller är skit. Hoppas det vänder.

    SvaraRadera
  2. Brödet är just ägg och ostbaserat fejkbröd: Recept.
    3ägg
    1/2 tsk bakpulver
    2 msk Finax Psyllium pulver (85% kostfibrer) Finns på willys
    2 dl riven ost
    Lite salt
    Men jag känner att det är väldigt nära ett vanligt bröd i min mun men ja, jag har ju inte käkat vanligt bröd på snart fem år.. ha ha!
    Steviaströ är definitivt raffinerat! Därför används det ytterst sällan och ytterst lite när jag använder det.
    Min huvudvärk är säkerligen baserat på den skit jag åt som jag inte skulle äta, annars skulle jag ha huvudvärk varje dag. :/

    SvaraRadera