torsdag 19 juni 2014

SSS-dag 22-23

Den här veckan har varit väldigt tråkig matmässigt. Det har varit ägg, ägg, ägg och korv och korv och så lite korv...tom plånbok och ingen hemma mer än mig själv. Sonen har varit hos sin bästis i flera dagar och jag får väl bara hålla min tilltro till att han "sköter sig".
Midsommarafton i morgon och jag har slängt ut några krokar om frågor om det finns någon som vill bjuda mig på något kul men nope - inte ett ljud. Alla har familjer eller vänner att fira med och jo, jag har också en familj men den här gången är inte familjen enhetlig. Dottern åker till sin kärlek, Oliver jobbar och då blir det bara jag och Adam kvar och ja, ja, vi får väl hålla varandra sällskap. Adam är inte speciellt traditionell om man säger så. Ringde honom förut idag och frågade vad han hade tänkt sig att göra på midsommarafton och han svarade att han skulle vara hemma. Okej..vad tycker du vi ska äta då, frågade jag.
- Eh, jag vet inte...
- Men, det är ju MIDSOMMARAFTON...?
- Ja, jag vet men jag vet inte vad vi ska äta. Vi kan väl äta den där salladen du gjorde en gång med sparris!
- Vilken sallad?
- Ja, det var sparris, ägg och...någon fisk eller jag minns inte men det var gott!
- Aha, då har jag ingen aning men okej, sparris vill du ha och ägg?
- Ja, typ!
- Okej, det ordnar sig.
Jag hade bara en sak i huvudet när jag kom in på ICA idag - SPARRIS!
Jag gick till grönsaksavdelningen och plockade åt mig sparris och lite andra grejer också; rädisor, stjälkselleri, lök, sallad, gurka och tomater. Gick till köttavdelningen och tänkte att jag skulle köpa någon FIN bit kött. Kollade på fläskkött och inget som lockade. Kollade ekoköttet och det är SJUKT dyrt - ca 250 kr/kg för entrecôte och ungefär samma för ryggbiff. Stod där med 400 gram eko ryggbiff och räknade att det skulle bli ca 100 kronor för två ganska stora, fina skivor. Det ÄR inte dyrt!
Man köper en slabbig pizza för 80 kronor utan att blinka! Här blir det ett naturbeteskött för nästan samma summa - utan kemikalier från ett "lyckligt" djur! Man får vad man betalar för, sägs det! Det är inte den goda maten som är dyr, det är den dåliga maten som är väldigt billig.


Gick till systemet också! Plockade åt mig det vita vin som jag köpt innan och frågade personalen om det var lite mindre kolhydrater i det eller om det fanns något liknande ekovin som var lågkolhydratvin...och fick veta att just detta innehåller bara 3kh!
Så härligt att få köpa ett rättvisemärkt eko-vin som dessutom är mycket lite kolhydrater i för 75 kr och som jag tycker är GOTT! :)  Rekommenderas varmt!
Så! Nu är midsommarmaten fixad! Jordgubbarna har jag själv här hemma. Det skriker stora, fina, röda jordgubbar i min odlingsbänk och det bara pirrar i mig att få plocka dem i morgon och lägga dem på tallriken!
Tänker vispa ihop lite grädde med Philadelphiaost och ja, liiiite Steviaströ som kommer ätas ihop med jordgubbarna. Enkelt och vad mer kan man begära liksom?
Så nej, ingen sill, ingen potatis (de där som är stressuppdrivna med så mycket kväve för att vara klara till midsommar), inte ens gräddfil.
Det känns inte ens konstigt!
Det enda midsomriga är gräslöken och jordgubbarna! Vinet kommer jag dricka men det blir nog bara ett glas - har inga planer, ingen inbjuden och är inte utbjuden. Tänker skita i att det är så för det gör lite ont att inte ha några vänner som kan eller har lust att inkludera mig. Jag kanske går ut eller så stannar jag hemma och får någon dåraktig idé om att jag ska ut och fota soluppgången eller något liknande. För mig är midsommarafton den mest romantiska helgen på hela året och jag har ingen att dela den romantiken med och har inte haft på många, många år - men jag har överlevt den ändå.
Det ska inte regna i alla fall!
Eftersom jag handlade idag så åt jag inte korv till middag idag - det blev Coppa och ägg! Jag gillar verkligen det där köttet även om jag kan se att det finns en del tillsatser.
Efter Matfuskets upplysning om att Falbygdens ost, Västerbottensost och Boxholmsost, doppar osten i antibiotika så kollade jag vilka ostar som INTE har en massa e-nummer och det var en sorglig upptäckt. Hittade EN - Jarlsberg! Den gillar jag så, den köpte jag också.

Nu till något helt annat:
Igår fick jag hem de skor jag beställde för snart en vecka sedan från Zolando! Mitt första köp och mitt livs första högklackade skor!
Mina fötter skrek av skräck och jag fick nästan svindel! Nu har jag gått ner sex kilo på tre veckor och minst tio kilo till ska bort och även fötterna blir mindre även om de fortfarande ser ganska uttrampade ut. Har fått för mig att jag ska lära mig att gå i dessa! Igår var första träningen. Gick omkring lite i dem i köket och satt med dem bara för att känna hur det känns. Tanken på att gå ända ner till spårvagnen är väldigt långt borta!
Är väl van vid detta lagom till nästa år kanske!

Några tyckte att mitt nagellack var så snyggt igår när jag lade ut bilderna på FB så jag lägger ut vilken sort det är här också:


 Så - det var dagens viktiga nyheter! 

GLAD MIDSOMMAR! 
Denna ros fick jag på jobbet idag från en deltagare som ska ge mig en planta från samma ros. Denna sort har anor ända från 1100-talet! Så vacker, luktar verkligen ROS och är såååå söt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar