tisdag 3 juni 2014

SSS-dag 8 och 9

Ibland hinner jag inte skriva! Igår var en sådan dag då sonen och hans sällskap kom och jag kastade ur mig att vi kunde åka iväg och titta på ett hus som jag hittade som var till salu bara för att övertala mig om att huset bara var skräp och att jag absolut inte ville bo där eftersom jag inte kan få några banklån...usch, vad fel jag hade men ja, ja. Magkänslan sa ändå att jag överlever utan att bo just där men ont gjorde det i min dröm om att äga ett eget hus, odla min egen mat och ha lite hönor.
Gårdagens middag går nog inte till den gastronomiska historien precis men ja, jag vart ju mätt!


Tre stekta ägg och ett paket bacon på 140 gram vart det! Inget mer eller mindre! 

Idag blev det desto mer "matig" mat. Tog fram ett paket blandfärs i morse och tänkte att jag nog kommer på vad jag ska göra med det innan arbetsdagen är slut. 
När jag kom hem var jag äckligt hungrig så jag öppnade ett paket Bavaria Blue 
Kollade hur många gram det osten vägde: 150 gram. 70% fett. 
Delade osten i fyra delar och åt upp en fjärdedel! 
Det fick min akuta hunger att lugna sig så jag kunde laga mat utan att dö av svält. 
Till saken hör att om jag är FÖR hungrig så tappar jag kontrollen och då överäter jag. Som gbp-opererad är det ingen kul historia. Jag får superont och sedan måste jag kräkas upp allt jag ätit. Ingen bra idé liksom. 

Fräste ca 1 dl frysta, skivade champinjoner och en gul lök och sedan ner med köttfärs. När köttfärsen var färdigfräst blandade jag ner strimlad, färsk vitkål. En fjärdedel ungefär från huvudet. Det fick fräsa i ca tio minuter under lock och sedan några minuter utan lock. 
Så på en halvtimme hade jag en middag som funkar att äta både för mig och sonen. 


Lyxade till det med en rejäl klick majonnäs. Fick i mig ungefär tre deciliter av detta. Resten lär ju sonen trycka i sig när han kommer hem. 

Enligt min app har jag idag fått i mig:
Fett: 208 gram
Kolhydrater: 10,81 (skyller på vitkål och lök)
Protein: 72
Kalorier 2191

Jag lägger till mina fysiska aktiviteter som består av mitt jobb, promenaderna mellan spårvagn, jobb och hem plus hushållsarbete och har inte en enda gång fått plus på kalorisidan. Så jag gör alltså åt mer kalorier än jag får i mig. Inom lchf ska man inte räkna kalorier men just nu tycker jag det är lite intressant att notera detta. 
Kopierar ett svar från självaste Sten Sture Skaldeman på frågan om just kalorier:

När vi räknar på vad vi förbränner måste vi lägga samman det vi stoppar i munnen och det vi tar ut från våra lager. Stora människor som långsiktigt går ner bra i vikt bränner" ofta ca 4.000 kcal om dagen, ungefär hälften stoppar de i munnen och resten tar de ut från sina lager. Måttligt överviktiga människor kan sällan göra så stora fettuttag.

Ytterligheter åt bägge hållen finns. En norska som jag intervjuade en gång brände 10.000 kcal om dagen, utan träning. 2.500 tog hon in via munnen och 7.500 tog hon ut från sina lager. Hon gick ner ett kg om dagen i 90 dagar, innan hon bromsade nergången genom att tillföra en daglig morot. Men så vägde hon också ett kvarts ton vid start…

De som går ner mycket i vikt på smalmat och motion äter normalt en hel del kolhydrater för att kunna hålla sig på benen. Eftersom de inte är i ketos bränner de en massa muskler och de har därför en sämre långtidsprognos. I teorin borde man kunna äta en ketogen kost i miniportioner och spara på musklerna trots stor viktnedgång. Men då är risken för en långvarig svältplatå överhängande.

/SSS

3 jun 2014 

Ytterligheter åt bägge hållen finns. En norska som jag intervjuade en gång brände 10.000 kcal om dagen, utan träning. 2.500 tog hon in via munnen och 7.500 tog hon ut från sina lager. Hon gick ner ett kg om dagen i 90 dagar, innan hon bromsade nergången genom att tillföra en daglig morot. Men så vägde hon också ett kvarts ton vid start…
De som går ner mycket i vikt på smalmat och motion äter normalt en hel del kolhydrater för att kunna hålla sig på benen. Eftersom de inte är i ketos bränner de en massa muskler och de har därför en sämre långtidsprognos. I teorin borde man kunna äta en ketogen kost i miniportioner och spara på musklerna trots stor viktnedgång. Men då är risken för en långvarig svältplatå överhängande.
/SSS
3 jun 2014 
Glömde att berätta en sak:
Har börjat med plankan! Man ska börja på 20 sekunder och sedan öka sakta men säkert! Häng på vet jag!
Kan jag så kan du! Nu ska jag göra dag två men dubbla!