torsdag 26 juni 2014

Att "slippa" diabetes

En medlem i Skaldemangruppen skrev ikväll:

"Måste bara få säga hur underbart det är med LCHF!! 2007 fick jag typ 1 diabetes. Just 18 fyllda år och ett körkort rikare i handen.. Det var en lång deprimerande tid. Jag kände mig inte sjuk, hade inte ont någonstans, varför i hela världen ska jag som är spruträdd måsta ta sprutor så fort jag stoppar något i munnen? Man levde i förnekelse ett bra tag och alla runt mig fick ta sprutorna på mig tills jag vågade själv. (Min far erbjöd mig 500kr om jag gjorde det själv.. Tjaa, en extra slant satt rätt fint.) I den åldern kanske man inte tänker så mycket på sig själv, jag gjorde inte det iaf. Men med åren blir man visare och jag började med låg kolhydratkost.. Det visar sig att jag inte behöver någon spruta nu. Min bukspottkörtel funkar fortfarande lite grann å läkare har frågat sig varför den inte lagt av helt? Det borde den ha gjort för längesen. Sju år som diabetiker, två födda barn och den funkar än! Jag tror att anledningen till att den fortfarande funkar är för att jag hjälpt till genom lchf. Jag hjälper kroppen att vila! Den behöver inte arbeta lika hårt som den skulle med vanlig kost.. Det är iaf en härlig känsla.. Att slippa ta spruta."

Jag blir så glad av sådana här historier och samtidigt ledsen att inte fler vågar ge sig på att prova.


2 kommentarer:

  1. Läste detta innan oxå o visst blir man glad!
    Min sambo har precis (2 mån sen) fått diagnosen typ1 diabetes o behöver bara det långtidsverkande insulinet om han äter lågkolhydratkost ☺ äter relativt liberalt med + tränar.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag blir så glad när folk berättar om de hälsovinster de gjort när de bytt till lchf-kost. Särskilt för diabetikerna! Min man kommer klara sig bra! :)
    ps) Kul att du fortfarande kollar in min blogg! Tänkte på dig häromdagen!

    SvaraRadera