lördag 14 juni 2014

SSS-dag 16 - 17 - 18

Så var det helg igen då!
Fredagsmysmat igår: Min klassiker "räkmackan" utan macka!
Det blev handskalade räkor, avokado, minimozarella, ägg, majonäs, gurka, vårlök och några körsbärstomater på tallriken. Jag äter tills jag är mätt och Adam fick resten i vanlig ordning.
Senare på kvällen bakade jag ostplättsbrödet. Det har blivit en favorit, särskilt med ett tjockt lager smör, gräddost och skinka på.
Efter mitt slit med nedanstående blogginlägg om Gelatin och Glycin blev jag sugen på att testa något med Gelatin så innan jag lade mig så hällde jag ner en burk kokosmjölk och en näve frysta hallon i en liten kastrull.
Mätte upp 1,5 msk Gelatin (det jag hade hemma) och lite vatten.
När kokosmjölken var varm och hallonen tinat blandade jag ner gelatinet och hällde upp allt på i en glasburk och ställde den i kylen.
I morse tog jag en matsked av detta och även Adam. From idag kör Adam strikt lchf också! Han behöver gå ner ca 10 kg så vi har siktat in oss på att ta det nu när skolan är slut och jag kan ha mer kontroll över hans mat. I morse ville han ha äggmjölk med kakao och jag visade honom hur man gör den så han kan göra den själv sedan.
2 dl kokande vatten
2 msk smör
1 msk kokosolja
1 ekologiskt ägg
1 msk kakao
Vispa ihop det med en stavmixer.
Han var mätt och nöjd och frågade inte efter mat förrän vid fyratiden. Att få honom mätt är ingen lätt sak men med rejält med fett ska nog även han hitta sin mättnadskänsla.

Vi tog en sväng till stan och gick från Järntorget utmed älven och jag föreslog att vi skulle grilla när vi kom hem. Hade tagit fram fyra fläskkotletter på morgonen som jag tänkte tillaga. Vi gick in på Hemköp i femman och plockade åt oss en liten aubergine, en liten squash, åtta färska champinjoner och ett knippe grön sparris.
Så var matplanen klar!
 Fattades bara en "grill"! Jag hatar att grilla egentligen och har ingen grill. Men ja, ja, det fick bli en engångsgrill!
Adam svängde in på ICA i Angered medan jag gick hem och förberedde maten.
Kryddade kotletterna med:
Smoked Paprika
Vitlökspulver
Chili
Peppar
Snurrade baconskivor kring champinjonerna och drog upp dem på två spett.
Skivade auberginen och squashen och saltade dem så de fick vattna ur en stund.
Insåg att köttet skulle ta hela grillens plats så jag drog igång ugnen på grillvärme och lade sparrisen i botten på en mindre form med salt, peppar och smör och lade champinonspetten ovanpå så baconfettet fick droppa ner på sparrisen i ugnen. Squash och aubergine kryddades lätt med peppar, salt och lite chili.
In i ugnen på 250 grader.
Gjorde ett örtsmör på vitlök och persilja som fick stå i kylen medan kött och grönsaker tillagades.
Det funkade! Adam åt 2,5 kotlett och jag 1,5. Båda mätta och belåtna!

Ingen bild på maten idag! :-D Bara den lilla engångsgrillen som i mitt tycke är värdelös! Dålig värme och liten är vad den är. Jag har tänkt bygga mig en grill men ja, jag ska bara skaffa kunskap i att mura först! 
Hittade EN mogen jordgubbe som jag med stor glädje åt upp som efterrätt! 


Ska väga Adam så jag vet hur det går med hans vikt. Då han tränar så mycket så måste jag få i honom rätt mängd protein och fett. Hoppas också på att han blir av med sina finnar som han har. Minns att hans hud blev så mycket bättre när han började med lchf och inte fuskade det första halvåret. 
Har även beställt Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt" som jag tänkte att Adam kunde läsa så han förstår lite mer på egen hand för jag märker att han inte riktigt vet vad han ska välja att äta när han är ute och äter i andra sammanhang. 

I morgon blir det Pulled Pork på Fläskkarré! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar