onsdag 10 september 2014

Ren, skär lycka!

Idag lyckades jag göra något som jag ALDRIG lyckats göra men försökt göra sedan jag började träna yoga första omgången i mitt liv för ca 8 år sedan.
Jag har genomfört de första två momenten i plogen!
För er som inte tränar yoga och inte vet vad plogen är så ser det ut så här:
När jag vägde ca 50 kg mer än jag gör idag så var mina ben så tunga att tanken på att få upp dem rakt upp mot taket och dessutom hålla emot med händerna vid ryggslutet - OCH lägga hela tyngden på axlarna var nog faktiskt en ren omöjlighet så jag kämpade med att hålla benen rakt upp mot taket men med hela ryggen i golvet. Att sedan föra över benen över skallen lyckades jag faktiskt med om jag tog tag i tårna och DROG benen över skallen. Jag gjorde så flera gånger utan att våga släppa så långt att tårna stötte i golvet för tyngden blev så stor på nacken..men jag gjorde det några gånger ändå under träningen på den tiden.

Idag hör jag Josef säga: - Och så ska vi göra en av de starkaste ställningarna i Yogan - Plogen!
Jag tänkte, nu ska vi se om jag lyckas och mindes att vi skojade här hemma för några månader sedan om att jag inte kunde få upp benen rakt upp i luften så Oliver försökte lyfta upp mig och hålla mig på det viset och vi skrattade gott åt det hela.

Men...idag satte jag upp benen och lyfte upp mig, fick händerna i position och jag STANNADE i den positionen ända tills Josef sa att vi skulle fälla över benen vilket jag också gjorde!
Jag låg där och stånkade och log som om jag vunnit en miljon på Lotto för det var exakt så det kändes!
Det var länge sedan jag blev så lycklig över något jag gjort av egen maskin! Efteråt kände jag mig så stark och vig och helt fantastisk!
Lite som när jag fick på mig den där klänningen i storlek small fast jag började på XL för att jag var större i skallen än i kroppen.

Livet är häftigt vid sådana tillfällen!

Så många gånger jag grät när jag började träna yoga för att jag inte kunde göra saker pga fettlagret min kropp var inbäddad i. Alltså - jag vill och jag var vig nog men inte tillräckligt smal. När jag lyfte upp ryggen från golvet och skulle få in armarna under ryggen så låg det ca 15 cm fett i vägen!
Nu kan jag göra det!
Det var flera utmaningar idag som jag lyckades genomföra men just Plogen var nog det absolut största!

Namaste!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar