tisdag 30 september 2014

Lunchsoppa

Gör en lunchsoppa på en halvtimme som räcker hela veckan? Låter som en bra grej, eller hur?
Den kan du hälla i en termos eller glasburk som du tar med till skolan/jobbet och du får både en näringsrik och god lunch.

Ingredienser:

En stor påse fryst Broccoli eller Blomkål (eller båda två)
En bit blåmögelost eller liknande fet ost som du gillar.
En liten burk creme fraiche.
Smör
Salt, peppar och en grönsaksbuljongtärning.
Vill du öka nyttigheterna så kan du även ha i gurkmeja.

Koka kålen i en stor gryta med vatten och salt. När kålen är kokt häller du av hälften av vattnet ungefär.
Ställ grytan åt sidan och ha i resten av ingredienserna:
Osten, creme fraiche, smöret, buljong, peppar och salt men var lite försiktig med saltet så det inte blir för salt om du använder blåmögelost som är salt i sig. Smaka dig fram.
Mixa ihop allt med en stavmixer och låt det koka upp en gång snabbt.
Klart!
Häller du soppan i plastburkar, låt soppan svalna först annars frigör du kemikalierna i plasten. Samma om du värmer på jobbet - häll över det i en skål eller stor mugg.

Varianterna på denna soppa beror lite på vad jag är sugen på eller vad jag har hemma.
Idag hade jag inte så mycket blåmögelost hemma så jag drog i lite philadelphiaost också.
Glöm inte den där rejäla klicken smör!

Vill du ha en matigare soppa?
Koka ägg och ät med eller någon god, köttrik korv, gravad lax eller vad du nu gillar.
Du får ungefär tre liter soppa på det här receptet.

Min soppa är väldigt gul för att jag har i en matsked gurkmeja också!



1 kommentar: