lördag 6 september 2014

Vad händer?

Jag har mina perioder då jag inte bloggar så mycket men det innebär inte att inget händer. Kanske tvärtom? Ibland blir det "för mycket" av allt annat. Jobbar man heltid och kommer hem vid sextiden på kvällarna så orkar man inte alltid vara alert och skriva något och helgerna bara ramlar iväg som en boll i nedförsbacke. 
Jag kör fortfarande strikt LCHF a la Skaldeman men kanske till och med dragit det ett steg till. Jag har nästan helt slutat äta fast föda under arbetstid och lever på kaffe med grädde + vatten. Man kan ju tro att jag ska bli sjukt hungrig och trött av detta men det är snarare tvärtom. Jag hamnar inte i något dump-läge alls vilket jag gör även när jag bara äter så lite som de där två standardäggen som jag brukar. Jag behöver inte gå och lägga mig men sitter och gäspar i någon timme efteråt och mina deltagare undrar varför jag är så trött. Svaret är alltid det samma: - Nej, jag är inte trött men jag gäspar för att jag har ätit. Utan mat - inget gäsp! 
I början blev jag hungrig men det släppte rätt fort och så äter jag när jag kommer hem - MIDDAG! Ofta tar jag något litet att tugga på innan middagen är klar så jag inte tappar kontrollen och kastar i mig maten för då blir det inte kul! 
Vikten börjar röra sig neråt igen också - typ 100 gram i taget så fort går det inte! 
Jag har även gjort min första beställning av tillskott från www.iherb.com som är från USA. Det var lite nervöst att beställa för jag visste att man ska ligga under en viss summa pengar och vikt för att slippa tull-avgift men det lyckades jag inte med och får betala 128 kr i tull men det blev ändå billigare än om jag köpte samma kvantiteter i Sverige:


Nu är det bara några tillskott som fattas: K2, Omega3-olja och eventuellt en stor burk med magnesium. Den klarar jag mig inte utan men tror jag ska testa magnesiumolja istället. Jag kan inte vara utan magnesium en enda dag och jag får till och med ta mer än de två jag brukar ta. Ju striktare jag är desto mer magnesium får jag ta, så enkelt är det. 
Jag har även börjat träna Yoga igen! Det tog sin lilla tid men nu hittade jag en tid och en nivå som passade mig och jag är så nöjd och glad att kunna träna igen för det gör gott för hela mig! Eftersom jag väger mindre så måste jag ta i lite mer än jag är van men det är så mycket lättare att göra övningarna med 40-50 kg mindre att kämpa med, det är helt klart! 


Det är ju inte bara muskler och leder man tränar utan även de inre organen, hormonbalansen och det endokrina systemet - då det är verkligen träning för hela kroppen. Kan ju inte bli bättre! 

Adam tränar sin handboll och med det en massa styrketräning och löpning. Jag hade ju en tanke i somras att vi skulle köra strikt båda två så han blev av med sina 10-15 kilo övervikt men det har gått så där. Han har varit borta mycket och ätit hos kompisar och det har resulterat i för mycket kolhydrater och för lite fett helt enkelt. 
Nu har skolan börjat och han håller sig till LCHF men det blir väldigt liberalt i slutänden. Det positiva är nog att han har fått nya vänner som också verkar positiva till LCHF så då är det ju lite lättare att hålla på. Men ja, jag vet ju inte vad han äter när han inte äter hemma. Han kan ju säga att han äter det och det men det vet jag ju ändå inte. 

Försöker samtidigt att forska lite på den komplikationslista som jag har lagt upp som enbart är baserad på människors egna berättelser om sina komplikationer. Jag mailade Försäkringskassan igår och frågade om de hade någon statistik över gastric-bypassopererades problem och vad de skriver som orsak till sina sjukdomsdagar men det hade de inte. 
Tänker på hur jag själv har skrivit när jag angett om jag varit sjuk - då har det stått allt från Förmaksflimmer, magkatarr, blodtrycksfall etc men jag har ju aldrig skrivit att det beror på min opererade mage. Däremot när jag ansökte om Friskvårdsintyg fick jag göra det och mannen jag talade med i telefon på FK sa att det var väldigt vanliga besvär som jag angav när man är gastric by-passopererad. ÄNDÅ finns det ingen statistik. 
Har även mailat till SCB för att få hjälp att hitta adekvata siffror men jag misstänker att det faktiskt inte finns. 
Kommer en gbp-opererad in på akuten så står det ju sällan mer än gallstensanfall, tarmvred, näringsbrist - sällan vad som orsakat det. Tyvärr! 
Däremot märker jag att ALL kontakt med vården oavsett var och med vem så får man höra hur VANLIGT det är med diverse komplikationer i samband med just denna operation. Det går inte att komma undan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar