tisdag 23 september 2014

Undvika dumping som gbp-opererad

Jag har ju som många vet levt med min gbp i över 20 år nu och man kan ju tro att jag vet allt om detta men nej, det gör jag inte men mycket och jag lär mig nya saker mer och mer och nej, det är inte positiva saker jag lär mig oftast. Att följa flera hundra gbp-opererade ger mig insikter om saker jag själv slipper men också många som jag känner igen mig själv i.
Dumping är något som är centralt för gbp-opererade. Många kämpar med detta så fort de stoppar något i munnen medan andra inte känner något alls. Vi är lika men reagerar ofta lite olika.
Jag dumpar absolut och hittat min egen väg att undvika det och tänkte att jag kunde tipsa om detta.
Det absolut viktigaste för att undvika dumping är faktiskt socker! Och ja, socker är inte bara det där vita som finns i sockerpaketet eller i godiset utan även spannmålen, pastan, riset, potatisen och majsen t ex. Det är socker! Så där sitter du med en halväten macka och undrar varför pulsen gick upp till 150 och svetten bryter fram...
Min form av dumping yttrar sig så att jag blir otroligt trött. Pulsen går inte upp men det krampar i kroppen och det kan tolkas som förhöjd puls. Men jag har mätt min puls och det är inte därifrån jag får dunket och ej heller hjärtat. Det är bukspottkörteln som pumpar ut de syror som behövs för att smälta maten. Jag har upplevt den där sockerdumpingen för några år sedan då jag fuskade i mig en halv Marabou chokladkaka och blodsockret gick i taket. Då satt jag där och skakade, svettades, hade yrsel och hög puls. Det tog ca 2 timmar innan det släppte. Då hade jag ätit lchf i ungefär ett halvår.
Att uppleva den känslan här fruktansvärt hemsk och för mig blev det ett bra verktyg att absolut undvika att fuska igen.
Sedan jag började med lchf har jag en jämn, låg blodsockerkurva som håller mig från detta.
Däremot blir jag trött när jag har ätit men satt och lurade på det där idag och insåg att jag inte blir så där trött ju senare på dagen jag äter. Att äta någon slags fast föda på jobbet mitt på dagen pajar hela eftermiddagen. Då sitter jag i klassrummet och kämpar hårt med att hålla ögonen öppna och gäspar oavbrutet. 
För att komma undan detta är det faktiskt lättare att låta bli att äta helt .Det här gäller även morgonen. Det lärde jag mig redan innan jag började med lchf - då drack jag något i form av smoothisar annars var risken stor att jag somnade på spårvagnen på väg till jobbet. Piggnade till lagom till lunchen och då var det återigen dags att äta och hamna i paltkoma på eftermiddagen. 
Nu börjar jag alltid dagen med flytande frukost och jag måste ju få i mig något ändå - så det blir fettkaffe med ägg: Ca två dl varmt kaffe som mixas med en msk kokosolja, två msk smör och ett ekologiskt ägg. Trökar i mig D3 och C-ester-vitamin också men inte varje dag nu när det varit så fint väder. 
Till lunch har jag provat olika. Kört med micro-omelett i nästan två år gjord på två ägg och två msk smör. Efter semestern slutade jag äta helt en period och levde på kaffe och grädde. Men nu har jag återtagit min gamla standardlunch: Soppa! 
Jag kör samma bas. Köper en stor påse fryst Broccoli eller Blomkål och kokar den med salt, häller av lite vatten och sedan mixar jag ner creme fraiche, smör, blåmögelost, peppar och salt. Vill man öka proteinhalten så är det ju faktiskt helt okej att mixa ner råa ägg också. Jag har mixat ner två äggulor ibland. Sedan häller jag upp soppan i burkar och så tar jag med mig en burk
i taget till jobbet. Häller upp den i min stora indiska mugg och äter den med sked. Jag blir mätt, jag får i mig vätska vilket jag är riktigt dålig på att dricka, jag får i mig vitaminer, mineraler, proteiner via osten och Creme fraichen och fett från samma plus smöret. Och jag dumpar INTE! Att bli mätt utan att hamna i dumping-läge är nästan en konst nu för tiden. När jag kommer hem lagar jag middag och äter och av någon konstig anledning dumpar jag nästan aldrig hemma (blir så där trött) vilket jag tycker är lite konstigt men jag tror det beror just på att man varit försiktig hela dagen och tarmen är lite förberedd på att ta emot mat då. Det står ju på bilden om dumping syndrom att man dumpar om maten går ut för fort i tarmen men det stämmer inte helt enligt mig, utan jag tror att det handlar om just blodsockret och vilken tid på dygnet man äter. Jag har säkert fel men det är min tolkning och erfarenhet. Dela gärna med er av era erfarenheter! 

Så tipset är från mig:
Drick frukost och lunch. Välj vätskor som smoothies eller soppa med bra näring och fett .
Ät middag på eftermiddagen/kvällen. 
Ät INTE direkt innan ni ska sova och inte för att ni ska gå upp i vikt utan helt enkelt för att kroppen går ner i viloläge och då stänger matsmältningen upp och hur kul är det att vakna med middagen kvar i svalget? 

1 kommentar:

  1. Intressant. Jag upplever också att jag behöver vara mer försiktig med vad jag äter på morgon och förmiddag för att jag dumpar lättare då.

    SvaraRadera