måndag 8 februari 2016

Jag kan äta inte lchf för allt fett!

Jag har hört många argument när det gäller vad man inte "kan äta" och inom LCHF är den vanligaste kommentaren för folk som inte äter LCHF att de inte kan det för det är ju så mycket fett. Ja, det är meningen att du ska äta mycket fett för att må bra. Low Carb High Fat betyder precis det: Lite kolhydrater och mycket fett. Sedan är frågan vad är mycket fett och vilket fett är bra?
Eftersom jag är överviktsopererad och har en LCHF-grupp för överviktsopererade så finns det två sorter som säger detta med att de inte kan äta så mycket fett.
1. De som aldrig provat att äta lchf och blivit dåliga i magen när de ätit kolhdyrater med fett. Tex stekt mat, fet sås ihop med kolhydrater etc.
2. De som saknar lipas-enzymet som bryter ner fett och blir dåliga oavsett hur lite fett de äter.

3. Fettskrämd och anser att fett är det värsta som finns i hela universum.

Vilken av dessa tillhör du?

Jag kan inte äta lchf för jag tål inte att äta råa grönsaker fem dagar i veckan. Va???
Ja, faktiskt. Jag kan inte äta det flera dagar i rad för då blir min magen helt kaputt. Men jag KAN äta lchf ändå. Jag kokar grönsakerna istället.

Hur tänker vi?

Jag kan inte äta lchf för jag är nötallergiker. VA??? Kan du inte äta nötter??? Nej, DÅ kan du inte äta lchf...eller?
Jag kan inte äta lchf för jag är laktosintolerant. VA? Kan du inte äta grädde?  Nej, DÅ kan du inte äta lchf..eller?
Jag kan inte äta vegetarisk mat för jag tål inte tomater. VA? Kan du inte äta tomter? Nej, DÅ kan du inte äta vegetarisk mat...eller?
Jag kan inte gå ut för jag tål inte dumma människor. Va? Tål du inte dumma människor? Nej, DÅ kan du inte gå ut...eller?

Ja, ni fattar.

Man kan äta lchf om:
* Man förstår att man ska laga maten från grunden.
* Man förstår att man ska undvika tillsatser i alla former, särskilt det som höjer blodsockret (mycket kolhydrater)
* Man förstår att man inte ska äta spannmål. Alls!
* Man förstår vad som är bra fett och att det är nyttigt för kroppen men inte allt fett.
   Bra fett är: Smör, ekologiskt virgin, kallpressad kokosolja. Kallt fett som kan användas till t ex            majonnäs och kalla såser: Ekologisk, kallpressad rapsolja eller olivolja.
  Det är inte särskilt viktigt hur MYCKET fett du tillsätter men det är däremot viktigt att du äter bra
  fett. Ta inte bort skinnet på kycklngen, rynka inte åt avokadon, gräddosten etc. Prova, njut och känn
  mättnaden som sprids i kroppen.
  Är man överviktsopererad måste man prioritera näring framför energi. Fett är energi. Är fettet från
  kött så finns det även protein i fettet. Är man överviktsopererad behöver man protein.
* Man förstår att substituten för socker, mjöl och naturligt fett som tex sötningsmedel, glutenfritt vetemjöl och margarin är riktigt dåligt för alla människor, även de som inte är överviktsopererade eller inte äter lchf. (Hur nu det är möjligt..ha ha)
* Man förstår att prioritera hälsan framför vikten.
* Man förstår att onaturlig mat är den som heter light och tillsatser och hör inte hemma i lchf.
* Man förstår också att det även gäller de tillskott man måste och behöver äta i form av vitaminer och mineraler.

Ja, vi blir SJUKA av tillsatser! ALLA blir det! Har man dessutom ett matsmältningssystem som är stympat som tar upp vissa saker direkt och andra inte alls så är detta ännu viktigare att tänka på.
Blir du full jättefort på ett glas vin men måste ta tre-fyrdubbla doser med läkemedel för att få effekt...ja, då förstår du vad som går rakt ut i kroppen och inte.

När man äter lchf äter man också annat än fett:

* Kött, fågel, fisk, skaldjur, ägg. OM du inte gillar räkor så kan du äta lchf ändå!
   Välj svenskt kött så slipper du antibiotikan som finns i kött från andra länder. Det är inte värt det        ens om det är billigare. Lägg hellre pengarna på ekologiskt och krav-kött som kostar mer och ät mer sällan. Jag köper t ex 1-3 Ekologiska kycklingar i månaden och har middag i minst två dagar för flera personer än köper 1-2 kycklingar från Kronfågel som min son kan äta ensam. Ja, det är sant. Du blir mättare av en RIKTIG kyckling än en broiler!
En sådan kyckling väger nästan två kilo och kostar ca 200 kronor men oj, så god den är! Och 200 kronor för två dagars middag är...billigt!
Det samma gäller fisk. Ät inte den otäcka odlade fisken. Den är också full med antibiotika och så mycket felaktigt foder att den omega 3 som finns i naturligt fet fisk har omvandlats till omega 6 som är inflammatorisk.
Äggen är naturligtvis ekologiska! Mer näring. Det enda som inte finns i ett ägg är c-vitamin. Snacka om superfood!

* Grönsaker: Ovanjord ska de växa men inte allt som växer ovanför jorden är bra heller. Mitt hatobjekt är majs som är dels väldigt mycket kolhydrater i men också genmanipulerat. Det kanske är bra med GMO men i hälsokretsarna är GMO riktigt dåligt. Välj ekologiskt där med, särskilt sallad, paprika, tomater, spenat och sådant som har tunt skal. Känn efter själv vad din mage säger. Jag kan äta rå vitkål men inte i två dagar i rad...andra kan äta det hela veckan!
Sådana grönsaker som slutar på kål används ofta som bas i lchf istället för ris, potatis och pasta. Man kan koka, steka, grilla, ugnsbaka, fritera, mosa och riva kål ...så det man kan göra med potatis kan man göra med kål. Blomkål är favoriten istället för potatis. Min son älskar broccoli, brysselkål och vitkål och jag älskar blomkål.

Google!
Vet du inte vad du ska laga?
Gör som jag. Öppna google och skriv i det du vill äta för dagen.
Exempel: Kyckling + lchf
                Köttfärs + lchf
                Lasange + lchf
                Soppa + lchf

Ja, du fattar. Du kan utgå från en konventionell maträtt och sedan skriva plus LCHF så får du fram hur mycket som helst.
Gör du det på engelska så får du ännu mer.

* Tillskott: Är man överviktsopererad så måste man äta tillskott, vare sig man vill eller inte. Det finns dåliga tillskott och det finns bra tillskott:
Läs INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN på dina tillskott inte bara vilka vitaminer det är i dem. Då upptäcker du snabbt vilka sötningsmedel och tillsatser som är tillagda. Bara en sådan sak som färgämnen och sötningsmedel anser jag INTE ska finnas i ett tillskott.

Tål du inte allt som jag har skrivit om och du vet att det beror på att du saknar magsäck och delar av tunntarmen. Då behöver du tex tillskott i form av enzymer (t ex lipas), bakterier i mängder och prebiotika (mat till bakterierna). Då kanske du kan hantera fett och grönt bättre förhoppningsvis.
Jag har fasat in fettmängden i min kost och det tog nog två år innan jag var så pass orädd för fettet att jag kunde äta flera matskedar av smör och minst en matsked kokosolja. Jag har suttit många gånger på toan och allt har åkt rakt igenom men det är bara att borsta av sig och köra på annars kommer man aldrig igång. Fett är energi, inte jättemycket näring. Precis som socker är energi och ingen näring. Fett mättar, fett talar om för hjärnan att kroppen är mätt, fett stabiliserar blodsockret, fett ökar fettförbränningen. Därför är fett bra. Fett motverkar högt blodtryck och hjärt - och kärlsjukdomar.


Jag har bloggat mycket om det. Jag har en sökruta på bloggen: Där kan man skriva "vitamin" eller "mineral" eller tillskott" och så får man fram de inlägg som nämner detta. Man kan också klicka på de "taggar/etiketter" som finns på bloggen i högra fältet. Svårare än så är det faktiskt inte även om jag tycker att min blogg har blivit rörig och jag tänker skapa en ny blogg som är mer ordning på.

Har jag glömt något?

Ja, det har jag säkert.