söndag 7 februari 2016

Vem är positiv till överviktsoperationer?


Som överviktsopererad besöker man primärvården minst en gång om året. I värsta fall flera gånger i månaden för att få B12 eller Ferritininjektioner. Det jag har upptäckt är att jag faktiskt inte träffat någon inom just primärvården som visar sig positiva till överviktskirurgi. När de får höra att jag är gbp-opererad och vågar visa mitt missnöje så berättar de också vad de tycker och tänker. Hur många de träffat med problem och hur illa de tycker om det. Även på sjukhuset har jag mött detta. Senast på röntgen där både röntgensköterskorna och röntgenläkaren tyckte att jag tagit ett bra beslut som vill återställa min magsäck och tarm. Det finns en del som inte vet så mycket men de som verkligen säger något säger sällan eller aldrig något positivt om dessa.
De enda som verkar vara positivt inställda till överviktskirurgi är de som utför dem och de patienter som är på väg att operera sig eller är ny-opererade.
Ny-opererad i min värld är de som varit opererade i ca fem år. Varför jag har satt gränsen där är för att det är där den "magiska gränsen" för vad kroppen tydligen klarar innan näringsbristerna börjar bli märkbara mer än någon diffus känsla av att något är fel.
De som bloggar eller skriver om sin fantastiska viktresa och hur bra de mår borde vara "tysta" tills de verkligen vet hur de mår. Många svarar att de mår bra för att deras blodprover inte visar något men med tanke på hur ovilliga primärvården är att ta dessa prover och gärna tar mindre antal prover än som behövs p g a kostnader eller okunskap så är det verkligen ingen tillförlitlig källa. Dessutom finns det brister på mikronäringsnivå som INTE syns på ett blodprov. Det har jag skrivit om i flera inlägg.

Så nästa gång du hör någon säga något positivt om överviktsoperationer så ställ frågan:
- Vem är det som säger det och varför säger just denna personen det?
- Är det någon som arbetar inom överviktskirurgin?
- Är det en "nyopererad"?
- Är det någon som faktiskt inte vet mer än vad just överviktskirurgerna vill att du ska veta?


Det är väldigt lätt att säga att de som opererat sig och mår dåligt inte har skött sig. Det är INTE sant!
Visst finns det många som inte följer kostråden och köper kosttillskotten som rekommenderas och det har jag all förståelse för: Det är fortfarande inte magens fel att man ätit sig sjuk och överviktig så varför skulle det ändras helt bara för att magsäck och tarmsystem är bortkopplat och omkopplat?
Problematiken är definitivt mer komplex än så.
De som är de hårdaste kritikerna mot de som inte "lyckas" med sin överviktsoperation är andra som är överviktsopererade och gissa hur länge just dessa kritiker har varit opererade...ja, under fem år, har jag märkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar