söndag 3 mars 2013

Jag har inte råd med LCHF

http://www.lchfmatkasse.se/ 
Igår åkte jag till Willys för att storhandla. Det ekade hemma i kylen, frysen och skåpen efter att ha levt på gränsen till existensminimum i 1,5 år. Det tar längre tid än jag tänkte att komma i ekonomisk balans efter en så lång tid så nu var det hög tid att fylla på hemma.
Eftersom jag inte har bil så har jag inte haft lyxen att kunna storhandla på t ex Willys men sonen har bil så jag lånade den igår. Är man fattig kan man ju inte leva på LCHF, det är ju så dyrt!
Hm, ja, det KAN vara dyrt men samtidigt gör jag iakttagelser av stort intresse när jag går omkring i denna stora mataffär med målet att fylla den med allt jag behöver äta. Det första jag tänker är: Jag behöver inte köpa något bröd. Inhandlar en påse mandelmjöl för ca 30 kr. Det motsvarar ungefär ett helt bröd för "vanligt folk" och ett sådant bröd skulle gå åt på mindre än en dag med två tonårssöner i huset. Jag behöver inte köpa någon pasta, samtidigt som jag ser en somalisk kvinna stoppa ner tio storpack spagetti i sin vagn. Vad kostar denna pasta i jämförelse med min strimlade vitkål? Medelpriset är ungefär 15 kr/kg för spagetti. Vitkål kan ligga på ungefär samma under säsongen. Skillnaden är näringsvärdet och vad som händer efter man äter pasta och strimlad vitkål. När jag äter "fakepasta - strimlad vitkål" ihop med köttfärssås är jag rejält mätt och därmed nöjd efter min måltid. Den som ätit spagetti med köttfärssås blir lätt sugen på annat efter måltiden och äter gärna något sött. Det är också en kostnad  - en kostnad som jag inte har.
Jag väljer att köpa köttfärs från Sverige istället för färdiglagade köttbullar som är tillagade av ingredienser som är BILLIGARE än själva råvaran kan överhuvudtaget bli. Hur kan färdiglagade köttbullar vara billigare än köttfärs kan man ju undra...
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/smakamne-okar-risk-att-bli-fet_1715405.svd
Har det NÅGOT med tillsatser, hästkött och sådan att göra...?
Men HUR har man tid att laga mat idag? Förr hade man det men nu släpar man hem griniga, trötta barn av griniga, trötta föräldrar. VEM orkar då stå och rulla köttbullar på kvällen?
Skit i att rulla dem: stek köttfärsen rakt ner i pannan...det luktar godare, smakar bättre och gissa vad?
Inga tillsatser och faktiskt det kött det står på paketet. Inga rumänska, sjuka hästar.
Jag köpte två storpack kotletter med ben! Inte ens det köper folk längre; kött med ben. Det är ju så JOBBIGT att skära bort benet från köttet, vi orkar inte ens köpa hela kycklingar längre utan det ska vara urbenat, filéat, styckfrysta kroppsdelar. I frysdisken finns det mer kycklingfíléer än anrda delar av kycklingen. Dessa är ofta fulla med insprutat vatten, koksalt osv. Jag vill inte köpa VATTEN! Jag vill köpa rent kött!
Därför köpte jag också två HELA kycklingar för en kostnad av 36 kr/kg. Filéerna kostar dubbelt så mycket eller mer och ändå ser jag hur folk fyller vagnarna med fryst kycklingfilé och jag står ensam vid de hela Gårdskycklingarna.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/shopping/article15327065.ab 
Orsaken till just filéernas populäritet är att det är fettfritt, lätt och snabbt och absolut, totalt smaklöst!
Kryddar du inte som en tok och äter med något annat smakrikt så smakar en filé bara papper! Torrt och smaklöst...
Att stycka en hel kyckling tar ca 5 minuter när man är van att göra det. Köttet blir smakrikare, saftigare och framför allt: Jag ser vad jag äter!
Vid korv - och skinkavdelningen har jag svårt att hitta något som inte är fyllt med tillsatser och det som slår mig är att jag inte har en aning om varifrån detta kött kommer ifrån. Minns ni debatten om köttklister för några år sedan?
Vi fasade över det och tyckte det lät hur äckligt som helst men hur många minns att vi faktiskt röstade ja till det? Alltså, politikerna gjorde det. Men vi har med stor aptit ätit köttklister i många herrans år i vår frukostskinka. Jag hittar EN sorts korv där det inte finns några tillsatser, en ungersk korv. OM det är häst i den kan jag inte garantera däremot. Jag hittar INGEN skinka utan tillsatser om den inte är lufttorkad, och den har jag svårt att äta för den är för trådig för min smak. Däremot har jag lärt mig att kokt skinka ofta är lite bättre än den rökta. Ibland försöker jag bara köpa det som är "minst" dåligt men är fortfarande dåligt. Det "dåliga" är ofta lite billigare av någon orsak.
På grönt- och fruktavdelningen köper jag ingen frukt alls, bara grönsaker och rotsaker: Rättika, kålrabbi, blomkål, vitkål, lök, morötter, en liten kårot och lite potatis till sönerna + gurka, kinakål och tomater. Kostnaden för mina grönsaker uppgår till ungefär samma nivå som en familj köper frukt för men jag saknar inga vitaminer eller mineraler för dem får jag från mina grönsaker.
På den här sidan kan man jämföra olika livsmedel och jag gjorde en jämförelse mellan apeslin, äpple, kokt ägg och vitkål. 
Jag går mellan hyllorna och vissa hyllor behöver jag inte ens gå in och kolla, det är avdelningen för socker, för flingor och spannmål överhuvudtaget. Jag köper två paket ekologiskt kaffe och prisskillnaden är några kronor mellan "vanligt" kaffe och ekologiskt.
Jag behöver inte köpa något från de där hyllorna med spannmål, flingor och sylt, marmelad och liknande. Plockar från frysen: Fryst broccoli, fryst brysselkål, fryst bladspenat, fisk och kycklingen jag nämnde ovan.
In på mejeriavdelningen där jag köper en stor Brieost, grädde, cremefraiche och en liten hink rysk yoghurt. Priserna är inte högre för fullfeta produkter än för de med lite fett. Smöret kostar 25 kr och det gör ett paket smörgåsmargarin också eller nej, nu ljuger jag: Margarin kämpar hårt för att bli sålt överhuvudtaget för dagens folk köper hellre Bregott eller riktigt smör efter alla "larm" om hur margarin produceras.
Ändå kopplar inte folk ihop margarintillverkning med halv -och helfabrikat och priser...
Jag köper dessutom två flak med ägg för 36 kr/flak, en basvara som både funkar som frukost, lunch och middag om man inte orkar laga mat och mättnaden bestämmer man själv beroende på hur många ägg man äter och vad man har till. Medeltiden för att steka två ägg är väl ca tre minuter, dubbelt så lång tid som det tar att bre en macka på ett ungefär. Tiden jag är mätt på mina ägg är upp till sex timmar. För två mackor ungefär tio minuter till tre timmar beroende på vem det är som äter mackorna. Mitt sockersug brukade kicka igång efter ca 30 minuter om jag åt bröd.
Minns när Adam brukade äta bröd till frukost, gick ut och kom tillbaka efter en halvtimme och sa att han var hungrig. Det var inte billigt heller!
Hyllorna närmast kassorna vet ju alla vad de innehåller: Chips, godis och snacks av alla dess slag men jag har lite tur för jag hittar också godis!


Körsbär!!!!!!
Åh, så lycklig jag blev. Köpte två paket!
Det blev ungefär samma kostnad som tre påsar chips antar jag.
Väl framme vid kassan var det bara att lasta på allt: Tre stora pappkassar blev det och det kostade 1700 kr. Nej, det kommer inte räcka i en månad men nu är det i alla fall inte tomt i skåpen. Antar att jag inte betalade mer för mina fulla pappkassar än någon annan heller, fast jag INTE köpte en massa av det där andra som andra köper som inte är direkt mat men som man stoppar i munnen för att man inte har tid att laga mat, eller bara för att det är lördag.
Jag kokade körsbären i vaniljpulver och en msk sukettströ, rörde ihop grädde och philadelphiaost och blandade ner i körsbären. Det var godare än godis! LOVAR!
Så jo, jag har råd med LCHF och jag tar mig tid att laga mat. De dagar jag inte har råd eller inte har tid, det är när jag inte ens äter något. Då kan man häva hungern med antingen periodisk fasta eller en rejäl kopp med fettkaffe!

8 kommentarer:

  1. Förstår ditt beroende eftersom jag själv är det men får känslan av att du ofta försöker rättfärdiga din lchf och se det negativa med kolhydrater .. och det Kan vara der folk uppfattar som fanatiskt. Utgå från hur du mår , andra gör nog det som är bra för dem även om de äter socker , alkohol bör ej drickas av alkolisten men för en Svensson är det inget fel med vin en fredagkväll.

    SvaraRadera
  2. Det negativa med kolhydrater gäller även de som inte är sockerberoende är jag rädd. Om folk uppfattar mig som fanatisk, får det stå för dem. Jag uteslöt kolhydraterna från början utifrån viktperspektivet, inte från sockerberoendet, vilket jag inte själv var medveten om. Jag ser hälsofördelarna för alla som börjar med lchf, även de som vare sig är sockerberoende eller överviktiga tex min egen son. Alla som dricker är inte alkoholister men kan ändå må dåligt av det, eller hur?

    SvaraRadera
  3. Råkade hitta din blogg när jag sökte info om köttklister

    Du säger att Sverige röstat ja till att använda detta ,men enligt denna artikel ,så Röstade Sverige nej till användande av köttklistret trombin den 19 maj 2010

    Någon senare lagändring lyckas då inte jag hitta .

    Hade du haft rätt ,så hade jag nog blivit vegetarian i denna stund :)

    (kanske borde man bli vegetarian i alla fall ,med tanke på allt fusk inom köttindustrin)

    Mvh Göran

    SvaraRadera
  4. ah...glömde klistra in länken :)

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nej-till-kottklister-i-parlamentet_4737777.svd

    Mvh Göran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu, det var ju inte lätt det här! Men hittade det här på Livsmedelssäkerhetsverkets sida: Med ”köttklister” avses trombin från nötkreatur eller svin. Trombin är ett enzym som utvinns ur blodplasma från nötkreatur eller svin. Det åstadkommer att fibrinogen omvandlas till fibrin, som åter reagerar med kollagen. På så sätt binds små stycken kött ihop till ett enda köttstycke som ser ut som en äkta biff.

      "I Europeiska unionens område har trombin inte upptagits i förteckningen över tillåtna tillsatser. Europaparlamentet ansåg i sin omröstning i april 2010 att köttprodukter som återhopsatts med hjälp av trombin lätt kunde vilseleda konsumenterna."
      Det säger mig att man inte TALAR OM att det finns med för att då kommer konsumenterna bli "förvirrade" (=äcklade). Rent konkret i mina egna iakttagelser. Om du köper en smörgåsskinka så består den av väldigt många små bitar kött och hur håller dessa ihop egentligen? Att klistra ihop två bitar av en filé för att det ska se ut som en enda låter jag vara osagt men det finns ju andra köttdelar där det är svårt att avgöra. Men om EU har kommit överens om att man inte ska ange trombin på innehållsdeklarationen och du köper något som inte är svenskt så kan du aldrig få en garanti för att det inte finns något trombin i det. Det enda säkra sättet är väl att köpa svenskt, närproducerat och ekologiskt kött antar jag? Vad tror du om det?

      Radera
  5. Källlänk till ovanståendesvar:

    http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/information+om+livsmedel+/sammansattning/medel+som+forbattrar+livsmedel/tillsatser/information+om+enskilda+tillsatser/trombin+-++kottklister+++klisterkott+/

    SvaraRadera
  6. Hej

    Ja att köttklister används är ett som är säkert, men efterssom ,man förbjöd användning av köttklister ,som innehåller trombin, så hoppas jag att man i sverige följer lagen :)

    Så vad menar jag då, när jag säger att köttklister används?
    Jo ,som du kan se från denna sida tex, så kan "köttklister" tillverkas av annat ,än det äckliga trombinet (se länken nedan)

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinahlborg/article12293427.ab

    I artikeln sägs det att användandet av limmad mat inte är något nytt påfund.
    Scans pyttipanna, och findus fiskpinnar är limmade, för att ta nämna ett par exempel...

    I artikeln kallar man detta sätt att limma kött tapetklister, men eftersom man limmar ihop kött ,så tolkar nog den stora massan det som köttklister eller vad tror du?

    Jag tror att det har blivit en förväxling/ missförstånd när man säger att trombin används fördolt i sverige.

    Men äter du importerat kött, så är nog chansen större att man får i sig sådant ,som egentligen förbjudits i sverige.

    Tyvärr ,så finns det inga garantier att komma förbi fusket ,även om du väljer Svenskt ekologiskt odlat.
    (en länk från andra ,som tydligen också tagit till sig ,och förstått att det fuskas)
    http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/50787678d3b4fd0dc400a2ca-nu-slutar-jag-att-kopa-ekologiskt

    Om du googlar ekologiskt ,och fusk ,så antar jag att du hittar andra exempel på fusk inom det ekologiskt odlade.

    Det enda sättet att vara relativt säker på att du äter ekologiskt är väl om du odlar din mat själv antar jag :) ,men hur många har möjligheten till det?

    Kunde jag låta bli ,så skulle jag med tanke på allt fusk låta bli att äta, men eftersom det är ett olämpligt alternativ ,så får jag göra så gott jag kan att ta reda på vad jag sätter i mig i stället.

    Mvh Göran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så! Ekokött är ingen garanti om man väljer annat än helt kött. Jag blir glad när jag hittar kött med ben osv för vi saknar mycket av de aminosyror som finns i ben, benhinnor, märg osv. Det enda kött jag äter som ev. kan innehålla klister är skinka men det är sällan jag köper detta mest för att det finns så mycket tillsatser i dem. Jag läser innehållsförteckningarna på allt jag köper idag och ibland får man välja "det minst dåliga" men det innebär inte att det är bra. Men med tanke på alla tillsatser som folk äter dagligen så är jag relativt "ren" i min mat och jag köper ALDRIG kött från utlandet när jag handlar, inte ens korv osv. Däremot kan jag inte garantera varifrån varorna kommer från när jag äter ute på restaurang. Alla kan göra ett val, men om man inte vet något: då väljer man inte alls.

      Radera