söndag 24 mars 2013

LCHF-fantatism?


Jag har gått och funderat många gånger över varför just människor som äter LCHF-kost så ofta kallas för fanatiker, något jag aldrig stött på när det gäller andra kostval. Det ska möjligtvis vara veganer i så fall men alla kan ju förstå varför veganerna blir veganar; ett "statement" för djurens rättigheter, så det är ju ganska politiskt. Det finns säkerligen köttätare som går in debatt med veganer men jag tillhör inte den kategorin på något vis. Fanatiker för mig har också varit folk som anammar en religion eller politisk uppfattning, ett särskilt fotbollslag eller liknande men aldrig i hela mitt liv har jag blivit ifrågasatt så mycket som när jag började äta LCHF-kost. 
Plötsligt blev jag fanatiker. Från början skrattade jag mest åt det och höll med lite med ett leende för jag tyckte det var lite kul också, mest för att det var så främmande för mig att bli kallad det. Ungefär som när jag levde ihop med mitt ex-ex och blev kallad svartskalle för första gången i mitt liv. Det var så fel att jag bara kunde skratta åt det. 
Men det börjar "äta" på mitt sinne efter 3,5 år med alla fördomar och attacker om att jag är fanatisk. 
Vad är en fanatiker för något egentligen? 
Enligt fredsförespråkaren Amos Oz kännetecknar en fanatiker avsaknaden av humor. Humor rymmer förmågan att skratta åt sig själv. Humor är förmågan att se sig så som andra kan se en. Oz har aldrig sett en människa med sinne för humor bli fanatiker.

- Så länge man har sinne för humor är man troligen delvis immun mot fanatism.
Så, om jag skrattar åt mig själv och alla som kallar mig för fanatiker så är jag det inte...men det är inte mitt problem att jag tror att jag är det utan mitt problem är de som tycker jag är det. Av någon anledning verkar just dessa människor ganska humorlösa och intoleranta för det är också ett typiskt drag en fanatiker har; intolerans mot annorlunda uppfattningar och åsikter. En fanatiker KAN INTE HA FEL! Detta möter jag ofta och de pekar ofta med hela handen och säger:
- DU har FEL! Du är galen med dina åsikter! Läser du inte forskningen och kritiken mot LCHF? DU KOMMER DÖ OM DU FORTSÄTTER! LCHF är inte svaret på alla problem även om DU tror det! Varför gör du inte som alla andra och följer tallriksmodellen? Varför lyssnar du inte på dietisterna? DU är fanatisk!

- DU har FEL! Du är galen med dina åsikter! Läser du inte forskningen och kritiken mot LCHF? DU KOMMER DÖ OM DU FORTSÄTTER! LCHF är inte svaret på alla problem även om DU tror det! Varför gör du inte som alla andra och följer tallriksmodellen? Varför lyssnar du inte på dietisterna? DU är fanatisk!



Favoritkommentaren är nog: "Du tror att LCHF är svaret på alla världsproblemen!"
Tänk om det var så, då skulle kriget i Syrien inte ens ha börjat.. ha ha! 
Men seriöst!
Vem är det som är fanatisk, egentligen? 
Egentligen är ju lchf:are bara emot en enda sak: tillsatser, onaturligt processad mat, dålig hantering av djuruppfödning och profittänket som skadar människornas och djurens hälsa. Det "lustiga" är att de flesta faktiskt håller med på den punkten men så kommer vi till förkortningen lchf och folk verkar se rött! Då plötsligt är man ohälsoam och helt konstig i skallen, samtidigt som de flesta håller med om (eller alla) att socker ÄR skadligt men att tänka ett steg till: kolhydrater = socker, där går gränsen! Näääe, mitt fullkornssurdegsbröd ÄR INTE farligt! Det är NYTTIGT, för det har dietisterna, brödbolagen, läkarna och Livsmedelsverket sagt! SÅ DET SÅ! 
Man dör av allt man äter! Någon gång måste man ju kunna UNNA sig något gott! DU ÄR KNÄPP som sitter och mular i dig gräddost på lördagskvällen istället för en påse chips! Herre gud, jävla lchf-fanatiker! 
Jamen, jag vill inte bli sjuk, tjock och trött igen...
JAG MÅR BRA, skriker den vältränade människan mot mig och pekar med hela handen mot mig. INGET kan få mig att ändra mig! INGET! LCHF är helt SJUKT! Ni käkar smör till frukost och bearnaisesås varje dag! Det kan INTE vara nyttigt! 
Nä, det är inte lätt att argumentera och jag känner att jag inte måste det heller. Varför ska jag argumentera dagligen mot dessa människor som påstår att jag är fanatiker, samtidigt som jag börjar inse att det nog inte är jag, som är fanatisk, utan snarare tvärtom. Jag har ju faktiskt provat att leva enligt dietisternas, läkarnas och Livsmedelsverkets rekommendationer och nej, inte bara i en månad som de flesta som provat lchf, och slutade när de blev sjuka av så mycket fett...jag har provat i större delen av mitt liv och hur gick det? 
Det resulterade i två överviktsoperationer och en otalig massa kilon upp och ner och upp igen och ner  och och ännu mer upp och så vidare. Hade jag aldrig lyssnat från början kanske jag bara hade varit "tjock" men aldrig kraftigt överviktig med fara för mitt liv. 
Det bråkades om jordens form redan på grekernas tid och säkerligen tidigare än så men det blev aldrig riktigt accepterat att jorden var rund förrän ...? Det finns fortfarande ett sällskap som anser att jorden är platt. Vilka är fanatiska? 
De oliktänkande eller den åsikt som är inarbetad under många herrans år? 
Vad händer när någon övertygad om sin uppfattning börjar svaja? 
De blir aggressiva. Ett typiskt exempel på det är rasister. Jag ger mig aldrig in i diskussioner med rasister men hamnar ofrivilligt i det med vanligt folk när de får veta vad jag jobbar med men då har jag lite lättare att argumentera för de är inte fanatiska i sina åsikter på samma sätt som en tvättäkta rasist. Rasisten blir bara arg och börjar gapa och skrika och jag orkar inte med sådant. Lite samma känsla får jag när jag hamnar i någon form av argumentation om lchf. Jag försöker skämta bort det och släppa argumentationen men tyvärr sker det även på högre plan, i media, på bloggar, i forum och framför allt inom vården och skolan. 
Häromdagen skrevs det ett inlägg om fanatism inom lchf på ett skämtsamt sätt på Kostrådgivarnas sida där man likställde lchf med religion och tom hittade på tio budord. Ja, det skojades om det och det finns många roliga inlägg om just lchf:are och hur vi tänker, äter och lever. 
Hur många viktväktare skriver skämtsamt om hur de sparar points under veckan för att trycka i sig godis på helgen eller om tallriksmodellen? 
Men det blir inte roligt när man läser om människor som kämpar mot stora väderkvarnar inom vården för att få rätten till att få bestämma själv över sin kost och hur de vill bli bemötta. 
När jag läste blogginlägget om Inga-Lills sista kamp i livet, då grät jag!
Är det verkligen meningen att en människa ska få lida så för sin egen övertygelse att få må bra? 
Hur blir det för mig om jag en dag måste ligga på sjukhus? Ska jag få kämppa för att få äta vad jag vill då? 
Finns det någon lag i Sverige som talar om för oss vad vi MÅSTE äta? 
Det är okej att äta kost som gör oss sjuka men det är inte okej att äta en kost som gör oss friska för vi har så jävla FEL! 
Man ska alltid påvisa i forskingsrapporter och i statistik om att ha rätt men hur vore det med den egna upplevelsen? Är vi så styrda till marionetter att vi inte klarar av att dra egna slutsatser, utifrån våra egna upplevelser? Måste vi ha ett INTYG på allt? 
De som testar lchf och slutar för de mår så dåligt med allt fett har för det första inte läst på OM lchf och vad som händer när man byter förbränningssystem i kroppen:
Omställningsbesvär som kan ge illamående, yrsel, trötthet, huvudvärk och säkerligen andra otrevligheter med magen. Jag hade det men jag visste vad det var eftersom jag hade läst på om det innan jag började, annars hade nog jag också slutat. Jag slutade ju när jag började med Atkins 2005 för jag blev rädd för all SKRÄMSELPROPAGANDA om lågkolhydratkost. Att jag skulle få både hjärtinfarkter och bli dum i huvudet...tills jag skapade mig en egen uppfattning och vågade tro på den och den logik jag fann när jag läste hur insulinresistens uppstår osv. 
Jag vågade helt enkelt testa! 
Jag blev en: 
L - lying
C - crazy
H - horrible
F - fanatic
Att jag dessutom har mage att vara starkt kritisk mot överviktsoperationer gör ju inte saken bättre. 
Min trovärdighet är verkligen inte hög...
Det är bara de redan "frälsta" som lyssnar på mig för de kan ju inte tänka själva.
Jag har ju indoktrinerat så många...
makten jag tillskrivs är ...

...lite fanatisk, tycker jag! 

2 kommentarer:

  1. Underbart skrivet!! Med humor och självdistans ;-)
    Kram/Paula

    SvaraRadera