lördag 23 mars 2013

Nolla kolhydrater!

När Martina skrev på sin blogg  att hon skulle köra "Fakir" en vecka så hängde jag på! Skillnaden på Martina och mig är att hon tränar på elitnivå medan jag inte tränar alls men kände att nu hade vågen stått still sedan strax efter jul och ville kicka igång vågen igen. Sist jag nollade mådde jag fruktansvärt dåligt i början och det blev lite si och så med nollningen när jag började restaurangutbildningen och sedan fasade jag ut det mot julen.
Det enda jag fortsatte med efter min nollning var frukosten: Kaffe med ägg, smör och kokosolja och ägg med smör till lunch på jobbet, plus min evinnerliga grädde i kaffet.
Nu var jag lite mer förberedd på ketos-influensan och att det skulle ta någon vecka eller två för att se något resultat på vågen igen men ack, så fel jag hade! Jag mådde kasst i onsdags, tredje dagen, trött och tung i kroppen och influensaliknande (tryck i skallen, lite halsont, lite ont lite överallt) symptom men de försvann dagen efter. Ställde mig på vågen i morse igen för att få en morgonvikt och se: TRE KILO mindre!
Vad har hänt?
Anar att när man en gång nollat så är det lättare att göra det igen och kroppen kommer in i ketos mycket fortare.
Nu känner jag att jag inte vill sluta nolla förrän till påsk, så jag kör på i fem dagar till. Det ska bli spännande att se om jag kan ta ytterligare några kilon på dessa fem dagar. 80-strecket hägrar, något som jag tänkte att jag skulle nå lagom till sommaren men nu är jag så taggad att jag tar det nu istället.
Sedan tar jag en nollningspaus i några veckor och kör igång innan sommaren ändå. Jag KANSKE kan nå normalvikt innan semestern! Det vore riktigt häftitg. Drömmålet är 72 kilo för då har jag gått ner exakt 100 kg från min högsta vikt, som jag hade när jag gjorde min gbp-operation.
En annan sak som jag kan notera idag är att jag känner hur det spritter i kroppen. Energin är på topp och med fyra kilo mindre att bära på som jag tydligt ser, satt på låren...vill jag ge mig på någon form av fysisk träning.
Det är dags att köpa sig ett gymkort kanske och göra min träningsfreak, Malin, glädjen att träna på hennes pass kanske?
Enligt Martina äter man INGA grönsaker eller mejerier när man nollar men jag vill ha lite av det ändå och tänker att det räcker att jag är under 5 kh/dag.

Vad har jag ätit under veckan?
Måndag: Kokade ihop en dubbel portion med äggmjölk: 4 ägg, två msk kokosolja, 4 msk Ghee.
Frukost: Kaffe med äggmjölk
Lunch: 2 ägg med 1,5 msk smör
Middag: Två stekta ägg, makrill i tomatsås (pillar upp makrillen från tomatsåsen), majonäs. Några skivor Gräddost.
Kaffe med äggmjölk under dagens pauser.
Tisdag: Samma stuk men började med en ägg-kaffe istället för kaffe med äggmjölk.
Onsdag: Samma frukost som ovan
Lunch: Samma som alltid: Två ägg med smör
Middag: Samma som måndag och tisdag.
Torsdag: Samma frukost och lunch
Middag: Smörstekt entrecote med stekta champinjoner och bearnaise-sås.
Fredag: Samma frukost och lunch
Middag: Smörstekt torsk och smörkokt bladspenat, ca 1 dl. (0,6 kh/100g)
Idag:
Lördag: Kaffe med äggmjölk
Lunch: Två stekta ägg med lite gräddost ovanpå - efter min lilla träning.
 (Kl. 16.00)
Middag: Köttfärsbiffar och champinjoner och lök (6 kh/100 g för löken). Äter kanske en halv lök.
Lite sugen på räkor också!