lördag 26 mars 2016

Gräddkokt Reko-kyckling

 Planen var att äta kyckling idag, på självaste påskafton och precis när jag loggade in på FB dök ett recept upp på loggen som tilltalade mig fullständigt: Gräddbakad fylld kyckling med västerbottenspotatis. 
Äter man lchf så får man modifiera recept så att de passar vilket jag gjorde idag.
Tanken på att låta en kyckling gräddas/kokas i grädde lät ju så lchf!
Jag fyllde min kyckling med ingefära, en gul lök, en röd lök, fyra vitlöksklyftor och en morot.
Jag kryddade med citronsaft, timjan, oregano, salt och och peppar.
Lade hela härligheten i min järngryta och in i ugnen på 175 grader och där fick den stanna i cirka två timmar. (Det var nog längre)

 Under tiden som denna härlighet gosade sig i ugnen kokade jag Ghee, eller smörolja som det kallas på Arla.
Ica säljer 250 gram smörolja för en femtiolapp och jag köpte ett kilo smör för 30 kronor på Ica igår.


Det fick sakta puttra på medelvärme i ca en halvtimme. Jag skummade av mjölksockret och när oljan började få en brunaktig ton och började lukta ljuvligt av nötter så hällde jag upp det i en glasburk. Silade det igenom min finmaskiga sil och mjölkproteinet stannade fint på botten i grytan. Den doften och smaken är så värt det!


Som tillbehör gjorde jag två formar: En med potatis och en med färsk blomkål. När potatis och blomkål var mjuka i ugnen, rev jag Cheddarost över som jag lät smälta i ugnen över tillbehören. 
Jag tog upp kycklingen ur grytan och silade av grönsaker och lök och lade över det i en annan form och lät kycklingen få lite krispigt skinn innan det var dags att äta. 

Såsen fick koka ihop med mer salt och peppar och lite creme fraiche. Jag skojar inte - den såsen var en tiopoängare! Vi tog en sked i slutet av måltiden! 


Detta kommer jag göra flera gånger! Helt klart! Tack Malin Turunen och Allt om Mat för recept och inspiration!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar