söndag 13 mars 2016

Histaminintolerans

För några månader sedan delades en länk på min feed på FB som handlade om att migrän kan orsakas av histamintolerans och för lite av ett enzym som heter DAO och jag letade reda på om det fanns som tillskott och hittade det på Iherb, som allt annat jag letar efter. Jag hade min dotter i åtanke då hon haft migrän i princip en gång i veckan sedan hon var i tonåren och det i sin tur har ju även orsakat i hennes skov med kraftiga kräkningar. Så det absolut bästa skulle ju vara att slippa få migrän överhuvudtaget. From att hon började äta DAO har hennes migrän minskat med 90% och jo, jag vet att hon "slarvar" och missar att ta DAO dagligen. Men ändå har hon blivit bättre så vi kan ju utan att gå till doktorn säga att det fungerar.
Efter att ha kräkts dagligen sedan vecka åtta av sin graviditet så var nog både hon och jag lika rädda över att hon skulle bli sjuk igen och hamna på sjukhus efter att hennes son föddes.
Hon var otroligt noga redan från början att amma sin son och sedan börja med ekologisk, spannmåls - och sockerfri kost. Hon (vi) har varit väldigt noga med allt från tvättmedel, hygienartiklar och leksaker för att undvika gifter så mycket som möjligt. För någon månad sedan började barnbarnet få utslag, först kring munnen och sedan över hela bålen och det ville inte riktigt ge sig utan blev värre oavsett vad vi gjorde. Vi gjorde ju naturligtvis fel för vi satsade på att smörja huden med allt från kokosolja till aloevera, utesluta ägg etc. Inget verkade fungera.
Jag frågade på nätet och fick svaret: Prova DAO. 1,5 kapsel/dag. Min dotter provar en kapsel och redan på två dagar har utslagen på kroppen nästan försvunnit.
Alltså har vi ett histaminproblem i familjen och min dotter frågar mig vad detta är för något då hon inte riktigt förstår vad som händer.

Jag hittar en jättebra förklaring på följande sida av Karl Hultén som också är författare till boken Autoimmun kokbok.

Han förklarar lättfattligt att histamin aktiverar immunförsvaret och äter man histamin-rik kost och enzymet DAO inte finns i tillräckligt stor mängd i kroppen så blir man "sjuk" av det man äter. Det kan t ex vara att man får migrän när man äter choklad eller dricker rödvin, vilket jag minns att min mamma aldrig kunde äta/dricka för då fick hon migrän.
Det är ju absolut ingen fara att skippa rödvin men det blir svårare när det handlar om t ex ägg som är en av mina basvaror i vår lchf-kost.

Jag läste också vidare på Karl Hulténs sida om andra reaktioner och just svullna slemhinnor är något som min son har och hostar, snorar och snyter sig jätteofta. Han "snorade" redan som nyfödd och jag har alltid tänkt att det beror på dåliga luftrör men nu börjar jag fundera på om även han har problem med histaminintolerans. Killen älskar korv och äter mycket av det, även om det är köttrikt, svenskt kött etc. så är det ju ALLTID tillsatser i korven som kan orsaka histamin-reaktioner.

NU har jag inte bara beställt DAO till min dotter utan även till oss själva här hemma för nu ska jag testa det på både mig och min son.
Jag är inte riktigt säker på om jag har histaminintolerans men jag vet ju att viktproblem kan också orsakas av obalanser i tarmarna.

Läs Karls sida och fundera på om även DU kanske faktiskt har histaminintolerans? Nu är det snart vår och många snorar, hostar och har rinniga ögon och kanske, kanske du slipper äta allergimediciner som i sin tur gör folk tröttare än vanligt.
Det kan ju faktiskt vara värt besväret att testa!

Man kan ju utesluta den kost som har hög nivå av histamin också men beror det på för lite av enzymet DAO så kan det ju underlätta livet betydligt.

Här köper jag tillskottet på Iherb Priset är ca 3 kronor per kapsel medan i Sverige kostar den ca 7 kronor per kapsel på Shopping4net, så ja, det är stor skillnad i pris!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar