torsdag 31 mars 2016

Svårt undernärd

Jag skriver mycket om näringsbrister, prover och tillskott. Det finns en kategori personer inom överviktskirurgin som är svårt undernärda och dessutom faktiskt inte får någon adekvat hjälp.

Jag får frågan om vilka tillskott man behöver och det kan du läsa i dessa blogginlägg om Kroppens näringsbehov och direktiv om tillskott från BOMSS 

Inläggen ovanför gäller alla!

De som dessutom är svårt undernärda behöver detta: 
Har man brister i något av nedanstående så ska det hjälpa med dessa tillägg. 

Länkar till varje tillskott ligger under bilderna som bildtext. Det är bara att klicka på dem så kommer man till sidan där man kan beställa eller läsa om vad som är på bilden.

När det gäller kost: Den person som är undernärd med svåra näringsbrister behöver absolut kolhydrater men jag vet inte hur mycket personen får i sig i mängder:
Välj gröna grönsaker först och främst och i tillagad form. Gärna kål i någon form. Man kan koka, passera och mosa broccoli och blomkål först och främst. Det är lättast att få i sig. Blanda det med lite smör och philadelphiaost. Ät något lättsmält protein till. Köp ekologiska ägg och gör äggröra på dem då är de lättast att äta. Kokta ägg kan ge dumpning. Gör äggröran på lite smör och lite grädde, seltin och lite peppar. Gör gärna smoothies med bär, grädde, kefir eller kokosgrädde etc. 
All kost som ska intas ska ha ett enda fokus: NÄRING och ju lättsmältare det är, desto större förmåga har den att bli absorberad av kroppen; Smoothies, soppa, mos, puré, te etc. 

Protein med alla aminosyror: Man behöver dubbla dosen till 4 msk om dagen eller ännu mer i början. Blanda med vatten eller buljong eller te och en tesked kokosolja.
http://se.iherb.com/Great-Lakes-Gelatin-Co-Collagen-Hydrolysate-Beef-16-oz-454-g/52774
Enzymerna som hjälper dig att bryta ner maten och öka näringsupptaget: 

http://se.iherb.com/Now-Foods-Super-Enzymes-180-Capsules/857
Bakterier! De hjälper din tarm att ta upp näring och öka ditt välbefinnande i hela kroppen, från hjärnan till tårna. Ta dem på kvällen så de får ligga och puttra i tarmen när du sover.

http://se.iherb.com/Solgar-Advanced-Multi-Billion-Dophilus-60-Veggie-Caps/14215

 Du behöver även magnesium och jag brukar föreslå citrat eller chelate men hittade denna som kallas för hjärn-magnesium som passar just svårt undernärda och med stora näringsbrister som skadat hjärnan. 

http://se.iherb.com/Doctor-s-Best-Best-Brain-Magnesium-75-mg-60-Veggie-Caps/46875

 B-vitaminer behöver din hjärna och de här är riktigt bra. B-vitaminer samverkar. Att äta enbart B12 eller Folat ger väldigt dålig eller ingen effekt. 

http://se.iherb.com/Solgar-B-Complex-with-Vitamin-C-Stress-Formula-250-Tablets/12650
Har du b12-brist behöver du äta extra b12 - gärna denna:
http://se.iherb.com/Source-Naturals-MethylCobalamin-Cherry-Flavored-Sublingual-1-mg-120-Tablets/1466
A-vitamin för synen om du upplever att den har blivit sämre fort. 

http://se.iherb.com/Now-Foods-Vitamin-A-25-000-IU-250-Softgels/382


Kokosolja finns att köpa på de flesta livsmedelsaffärer. Jag köper min på ICA Maxi. Du börjar med en tesked på morgonen i te eller kaffe. (Köp ekologiskt te eller kaffe för det är väldigt mycket bekämpningsmedel i de vanliga)


Nässelpulver är nog ett av de bästa multivitaminer man kan få i sig. Smakar gräs men blandar man ihop det med citronsaft (ekologisk på Ica) så funkar det att få sig. Vill du vara lite hard core så river du ner färsk ingefära också.

http://www.lifebutiken.se/produkter/supermat/supernaring/nasselpulver-eko
Något som också är väldigt bra och näringsrikt, plus stärkande är en svamp som heter Chaga. Den växer naturligt i naturen på björkar och går att köpa på nätet bland annat. Jag blandar det ihop med nässelpulvret. 

https://www.ravarubutiken.se/sv/artiklar/chaga-pulver-100-g.html



Du behöver äta så mycket näring som möjligt. EN regel: Vitaminerna på morgonen, mineralerna på kvällen. Nässelpulvret kör jag på morgonen ändå. Kollagenet är bra att ta åtminstone hälften på kvällen för den tas bäst upp på natten av kroppen. 
Har man dåligt upptag kan man mixa ner tillskotten i maten man äter, i till exempel smoothien, teet eller soppan. Drick INTE kaffe! Det stör näringsupptaget. 

Orkar man så koka gärna buljong och helst då på krav-kött. Här är ett lat alternativ i Icas frys utan tillsatser tycker man inte om att dricka buljong så ha det i soppan, grytan eller såsen. 

http://www.ica.se/icas-egna-varor/aktuellt/icas-frysta-fonder/

Har du problem med synen? Läs detta blogginlägg om hur viktigt det är med a-vitamin och att kolla upp ögonen också.

Har jag glömt något får de som saknar något tipsa mig så fyller jag på!