söndag 27 mars 2016

Vildsvinsstek med brysselkål

Började morgonen med pannkakor som både jag, Samantha och Milton åt. Dessa pannkakor är nog det lättaste man kan göra i pannkaksväg:
En matsked Philadelphiaost per ägg och lite salt.

Jag gjorde en smet på 6 ägg och 6 msk Philadelphiaost.

Jag stekte pannkakorna i gårdagens smörolja som jag gjorde. Det är HELT OMÖJLIGT att steka lchf-pannkakor i smör, oavsett vad alla andra skriver på sina bloggar. Det bränner bara, oavsett recept.


Det vanligaste tillbehöret till pannkakor brukar vara bär och vispad grädde men jag måste säga att jag tycker det är precis lika gott, eller godare med bara smör till. 
Det höll Milton med om! 

Milton tyckte det var jättegott! Han undrar dock vart jag tar vägen när kameran kommer upp för då "försvinner" jag.


Middagsmaten skulle bli något ovanligt idag: Vildsvinsstek! Blev så glad när jag hittade det på Ica här i Angered. Det har jag aldrig sett förut. Ett kött som är garanterat kravmärkt med tanke på att vildsvin är vilt. 
Googlade lite och bestämde mig för att göra en kombination av den gräddkokta kycklingen jag gjorde igår men med andra smaker men ändå likheter. 


Förutom köttet som jag brynte i peppar, salt, timjan och oregano, stekte jag ekologiska kastanjechampinjoner, röd, vit och gul lök och morot.
Jag lade köttet över svampen och löken och sedan lade jag ner en stor burk med creme fraiche.
Jag satte in grytan med locket på in i ugnen och där fick det stå i ca tre timmar.
Lade i två påsar med fryst brysselkål i slutet och när de var kokta tog jag upp grytan.
Skar upp köttet och lade grönsakerna omkring. Silade såsen och smakade av med mer peppar och salt och en skvätt grädde.

Köttet är väldigt gott och påminner om nöt tycker jag. Så tillaga det som om det var en fransyska men jag tycker ändå det är mörare och smakrikare.

Jag lär köpa vildsvin igen!

Nu är påskhelgen över för min del. I morgon blir det bara vila och ge mig på att marknadsföra min bok mer, då jag måste göra det helt själv.

Jag tackar för alla som klickar gilla på min gilla-sida på Facebook och positiva feed-back!
Utan er kommer min bok inte ut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar