fredag 9 december 2011

Barn och unga är inga försöksdjur!

Ibland funderar man på hur vissa, även högt utbildade människor tänker när de uttalar sig som följade läkare,
Birgitta Morberg uttalar sig om att LCHF är en modediet och att man inte ska utsätta unga människor för en icke beprövad diet!??
Eh?
För det första så är det ju knappast LCHF som är en modediet och icke beprövad utan snarare allt som vi utsatt våra unga människor för under de senaste 30 åren i form av härdade, vegetabiliska fetter, glykossirap (finns även i köttvaror), socker i alla möjliga och omöjliga former, tusen olika former av godis, snacks, tillsatser som man knappt kan uttala, E-nummer och genmodifierade grödor som både djuren vi äter äter och växter som vi själva äter...listan kan bli hur lång som helst och med tanke på hur lågt ner i åldrarna diabetes, allergier, fetma och andra sjukdomar som direkt kan kopplas till de senaste 30 årens förändringar i våra livsmedel så undrar jag vad det är som vi utsätter våra barn för när vi vill äta REN mat?

Att koppla LCHF med EXTREMT mycket fett känns också väldigt konstigt. Ja, jag erkänner - jag äter MER fett än förut med tanke på att jag åt allt som hette light och lågfettkost i 30 år, men om jag tänker på hur min mormor åt med smör i både kakorna, maten och på brödet så äter jag inte mer fett än hon. Hon blev 86 år gammal...
Läste någonstans att om vi idag ska få i oss lika mycket NÄRING som för hundra år sedan på en middagstallrik så måste vi äta TIO GÅNGER MER!
DET är vad vi utsätter våra unga för idag!
DET är ren misshandel!
JAG vägrar utsätta mina barn för det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar