fredag 30 maj 2014

SSS-dag 4 och 5

Igår var det Kristi Himmelfärdsdag och det var bestämt sedan innan att jag skulle bjuda på middag. Alla "ungarna" skulle komma och min dotter skulle ha med sig sin nya kärlek som jag aldrig träffat så ja, jag var faktiskt nervös. Så nervös att jag vaknade klockan nio och var på Duracellhumör. Hade lagt ett stycke fläskköttsstek i marinad på kvällen. Nu hamnade den i min berömda romargryta. En timme på 200 grader och sedan ner på 75 grader.
Sedan gick jag ut solskenet och började rensa bort allt gräs mellan alla plattor på min innergård. Det innebar att jag fick flytta möbler och krukor, rensa mellan plattor, sopa upp allt skräp och gräs och ställa tillbaka allt igen etc. Jag var klar vid tvåtiden och när jag satte mig så kändes det som om jag aldrig skulle orka komma upp ur stolen igen.
Fast ja, jag var ju tvungen! Maten skulle lagas och insidan behövde också städas en del.
Först gjorde jag sallad efter en idé jag fått i skallen - jag ville göra en krispig sallad med majonäs och rysk yoghurt som bas.
Detta hamnade i salladsskålen:
1 liten hink rysk yoghurt
ca 2 dl majonnäs
4 klyftor vitlök
salt, svartpeppar och lite chilliflakes
finhackade örter från trädgården: Chokladmynta, Citrontimjan, vanlig Timjan, lite Persilja och några blad Salvia.
Detta mixade jag ihop med stavmixern.
Sedan skar jag tunna skivor av:
4 stjälkar selleri
2 paprikor, en röd och en orange
1 knippe rädisor
1/2 gurka som jag kärnade ur
3 vårlökar

Marinaden till köttet innehöll 1-2 teskedar av varje:
Ingefärspulver
Vitlökspulver
Smoked Parika-pulver
Chiliflakes
Svartpeppar och salt
Citrongräs
Spiskummin
2 msk ajvar
3 msk ekologisk kallpressad rapsolja
Lade köttet ihop med marinaden i en plastpåse och där fick det ligga över natten.
Lade köttet i romargrytan och satte in den i en kall ugn på 200 grader i en timme. Sedan sänkte jag värmen till 100 i en timme och sedan till 75 grader. Den fick stå där tills det var dags att äta. Vi åt vid sjutiden så den stod från klockan tio på förmiddagen.
Tog ut köttet och delade den med två gafflar och ringlade lite av köttfettet över.

Tilltugg blev en "vanlig sallad" med tomat, lök, gurka, morzarella, vårlök och huvudsallad.
Stekte även Halloumiost i timjan och svartpeppar.


Det blev mer gäster än jag räknat med men alla åt sig mätta och belåtna i min nystädade innergård!


Har absolut ingen som helst aning om hur många kolhydrater, fett och protein jag fick i mig men ja, jag var rätt mätt och nöjd i alla fall. 
Fick känningar av lite huvudvärk senare på kvällen och shottade en tsk salt och vatten. Drack ganska rejält med vatten för att inte bli uttorkad men vaknade i morse och kände inte bara av muskelvärken i ben, rygg och nacke efter mitt storstädande så jag tog en salt-shott till plus min vanliga frukostprocedur med msm och bikarbonat. 
Ställde mig på vågen och kunde konstatera att jag blivit av med tre kilo under dessa fem dagar! 
GÖTT! 
Att det är vätska som släppt vet jag men ju mindre vätska jag blir av med desto bättre för min dumma hand. 
Jobbade idag till skillnad från många andra som hade klämdag och idag har jag varit hungrig! 
Drack mitt fett-kaffe och till lunchen drog jag till affären och köpte Salami, majonnäs och en avokado. 
Avokadon var på gränsen till övermogen så jag åt bara en halva och 80 gram salami med majonnäs. ¨
Drack smörkaffe på förmiddagen och hade lite grädde i eftermiddagskaffet. 
Var rejält hungrig när jag kom hem så jag gjorde faktiskt två "mackor" på mitt mjuka sesambröd och lade på både smör och gräddost på dessa och drack smörkaffe till. 
Ändå var jag hungrig!
Dagens middag blev en tjock, ugnsstekt fläskkotlett med sparris och champinjoner och smör. 

Det enda jag åt mer än det som finns på bilden var smör faktiskt. Kotlett är TORRT! 
Blev mätt men det höll inte så länge så jag har även ätit två stekta ägg nu på kvällskvisten. 
NU är jag mätt!
Så idag var det en hungerdag men huvudvärken har försvunnit! 
Har absolut ingen aning om vad jag ska äta i morgon så det får bli vad jag känner för när jag vaknar. Det är ju lördag så jag känner ingen direkt panik över att behöva planera. 
Det är konstigt hur sugen man kan bli på sådant som man brukar äta men som är no-no just nu - korv och bigarråer! Vid frukt-och grönsaksståndet på torget säljer de berg med turkiska bigarråer just nu och det gör nästan ont att se dem men näääe, jag överlever utan dem! Säsongen för dessa godsaker håller på ett bra tag till. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar