fredag 20 maj 2016

Att få kroppen i balans

Veckorna och dagarna går utan något större drama här. Jag har fått byta bandage varje dag, hela veckan utom i onsdags då jag satte mig på fel buss från jobbet och missade tiden. Så kan det gå när man sitter i sina egna tankar eller inte tänker alls...jag vet inte vilket jag ska skylla på.
Mina barn säger att jag inte lyssnar men jag missar ibland helt att någon talar med mig. Det är som livet kring mig stängs av och jag har inget som helst minne av att någon sagt något eller vad denna person sagt. När jag blir "anklagad" för att inte lyssna, blir jag ledsen för det känns verkligen inte som om jag inte lyssnar utan att min hjärna bara stänger av.
Undrar hur de som drabbas av Alzheimers eller demens upplever det när omgivningen säger att de inte lyssnar eller inte bryr sig.
Jag kan inte säga om jag har fått hjärnskador av alla år som gbp-opererad. Det är ingen som kollat om jag fått sådana skador men jag känner själv att jag inte riktigt orkar tänka hela min vakna tid. Jag har kollegor som läser långa artiklar och böcker när de kommer hem från jobbet. Jag sjunker ner i soffan och spelar spel eller tittar på iq-befriade teveprogram. Jag orkar inte läsa för långa texter och framför allt - jag orkar inte läsa böcker längre. Jag läser lite i taget av det jag måste läsa men att läsa en bok från början till slut orkar jag inte. Det är så lätt att säga att man inte orkar fysiskt men när man inte orkar intellektuellt? Då uppfattas man som dum i huvudet.
Jag vet att jag inte är dum i huvudet.
Jag är inte döv och jag lyssnar, när jag uppfattar att det är något jag ska lyssna på. Men om jag inte ens uppfattar det. Hur ska jag göra då?


Jag måste fortsätta läka och fylla på alla tömda näringsdepåer som jag uppenbarligen har. Hjärnan behöver b-vitaminer och jag fick veta att det B-vitaminkomplex som jag har ätit i över ett år och som jag faktiskt har rekommenderat till andra inte är tillräckligt bra. Jag har ätit Solgars B-vitaminkomplex. Jag fick rekommenderat Thornes B basic och har nu beställt det på Iherb.

En bidragande orsak till att jag köper B-vitaminerna är inte bara att jag är oroad över min hjärna. Mina handflator och fotsulor "brinner" och har så gjort i flera år i perioder. Det har börjat igen sedan någon vecka tillbaka ihop med det ödem som jag upplever att jag har i lederna. Jag hade så mycket vätska i mina knän förut att jag knappt kunde gå. Den vätskan har gett med sig till 90% men inte i axlarna och händerna. Det pirrar och sticker hela tiden och jag får kramp i händerna så fort jag håller i något, som tex en penna. Det är LITE svårt att vara lärare när man inte kan hålla i en penna...

Jag sökte på nerver på Iherb och hittade en homeopatisk medicin som kanske kan hjälpa mig.

Jag kommer också fortsätta köpa Great Lakes Collagen för mina naglar, hår, leder och hud behöver det verkligen!

Jag hoppas och tror att jag kan läka min kropp och få upp mina näringsdepåer men det finns också skador som antagligen är permanenta.

Just nu är min kropp inte i balans. Det har den inte varit på 21 år. (Det var den väl inte innan heller..) men nu har jag ändå bättre förutsättningar att få mer balans i den än innan. Men helt i balans känns i princip omöjligt.

Jag har också hittat genom en vän att man kan få pirr, stickningar och brännande känsla i handflator och fotsulor pga brist på enzymer. Ja, enzymer har ingen kvar som är gbp-opererad pga bortkopplingen av magsäcken framför allt och övre delen av tunntarmen. Man MÅSTE ha vätskorna från lever, galla och bukspottkörtel för att enzymerna ska fungera i matsmältningen...och det är bortkopplat när man är gbp-opererad.
Frågan är om jag producerar enzymer nu när jag är återkopplad eller om det behövs tillsättas. Jag fortsätter äta de enzymer jag har hemma för att vara på den säkra sidan.

Idag tar jag min sista dos Penicillin och jag har fortsatt att äta min probeotika men nu blir det fokus på att både äta probeotika och prebeotika.

Balans är något jag vill ha - så mycket det går!

Här är länkarna till det jag köpte på Iherb:

B-basic: http://se.iherb.com/Thorne-Research-Basic-B-Complex-60-Veggie-Caps/18791
Nerve fix: http://se.iherb.com/Natural-Care-Nerve-Fix-60-Capsules/4725 
Kollagen: http://se.iherb.com/Great-Lakes-Gelatin-Co-Collagen-Hydrolysate-Collagen-Joint-Care-Beef-16-oz-454-g/52774 

Så nej, det är inte bara att slappna av nu för att man är återkopplad. Det är nu jag har lagt tillbaka grunden för att kunna slappna av så småningom. Hur lång tid det tar vet jag inte. Det kan ta flera år och vissa delar vet jag inte ens om det går att reparera efter alla år av svält och näringsbrist.

...och så undrar folk varför jag är emot överviktskirurgi.


2 kommentarer:

  1. Hur kan de återkoppla allt igen? Har de inte tagit bort magsäck och tolvfingertarm mm?

    SvaraRadera
  2. Hur kan de återkoppla allt igen? Har de inte tagit bort magsäck och tolvfingertarm mm?

    SvaraRadera