onsdag 4 maj 2016

LCHF är så nytt?

Överviktskirurgerna har ett argument för sin verksamhet: "Det är det enda hållbara sättet att gå ner i vikt och behålla den nya vikten i jämförelse med bantning."
När jag fick höra det från min egen överviktskirurg funderade jag en mycket kort stund hur han kunde påstå det, då jag gått ner 50 kilo av egen kraft och blivit viktstabil för första gången i mitt liv...då jag insåg en sak: - Han jämförde kaloridieter med överviktskirurgi. Lchf finns inte ens med på hans tankekarta. Det har jag insett att INGEN gör inom den traditionella vården mer än några få undantag här och där, vilka betraktas som väldigt kontroversiella, tex Annika Dahlqvist och Andreas Eenfeldt. De blir "uthängda" med jämna mellanrum och blir beskyllda för att vara köpta av tex köttindustrin eller kanske Arla?
Att det finns "bevis" för att dietister och läkare som är köpta av läkemedelelsindustrin, Coca-Cola och Monsanto är inte relevant... *ironisk*

Lchf är en ny diet!?

Njae, den är ju inte det.

William Banting som ordet bantning kommer från. Han var född 1796, död 16 mars 1878, var en begravningsentreprenör känd för att ha gått ner kraftigt i vikt efter att ha lagt om sin diet till socker- och stärkelsefattig kost. Banting hade genom åren dragit på sig en kraftig övervikt, som lett till problem med leder i knän och problem med att gå på toaletten. Han hade frågat flera olika läkare om råd utan någon framgång. Då han blev så fet att han fick problem med hörseln (fett tryckte mot innerörat) gick han till läkaren William Harvey, som föreslog en drastisk kostförändring.

Harvey ordinerade en diet bestående av ganska stora mängder proteinrik föda, såsom kött och fisk. Han minskade kraftigt på intaget av kolhydratrika matvaror, såsom öl, bröd, socker och potatis. Till sin stora förvåning tappade Banting snabbt åtskilliga kilo. 1863 meddelade han allmänheten om sina framsteg i broschyren Letter on Corpulence Addressed to the Public, där han beskrev hur han under loppet av ett år (från augusti 1862 till augusti 1863) lyckades gå ner i vikt från 92 till 71 kg.

Hans broschyr blev såpass populär att ordet bant kom att användas som verb, till exempel i uttryck som Do you bant?. Det användes första gången i en tidningsartikel i The Times den 13 augusti 1864. I engelsktalande länder lever ordet inte längre kvar i vardagligt språk, medan orden "bantning" och "att banta" har blivit etablerade begrepp på svenska.

Boken "Eat fat, grow slim" skrevs 1958 av Dr Richard Mackarness.

Dr Mackarness intervjuades om sin bok på 50-talet, och delar av intervjun finns nu tillgänglig på YouTube, säger: "Var vid gott mod, kan du minska utan svältdiet ...

"För att bli smal igen, bantar otaliga kvinnor, tränar, och oroar sig, varje tidning berättar hur man ska göra, och ändå är det en medeltida tillvägagångssätt som rekommenderas."

De frågade Dr Mackarness, "Ät fett och väx dig smal, är att en ny teori, eller hur?"

Han sade, "Ja, det är nytt nu, men det är inte nytt i historien. I de dagar då vi inte hade någon jordbruk, och det fanns ingen stärkelse i vår mat, ingen potatis, inget bröd och ingen spannmål, hade alla att leva på jakt på kött och fett, och i dessa dagar, tror jag att de var alla smala .... och nu, om vi slutar äta dessa nya livsmedel, då kommer vi att få vår vikt tillbaka till det normala. "

Och denna bok är bara en av många. William Banting skrev om lågkolhydratkost, fettrik kost(LCHF) redan 1862.

Dr Wilhelm Ebstein, en professor i medicin skrev också om LCHF 1884, som anger att egenskaperna hos fett ger mättnad och minskar begär/sug.

Han sade också, "Av kött, jag utesluter inget, och fettet i köttet, vill jag inte undvika, utan tvärtom. Jag tillåter  fett från bacon, stekt fläsk, fårkött, njurfett och när ingen annat fett är till hands, rekommenderar jag märg i soppan. Jag tillåter såser samt grönsaker som gör kosten saftig, precis som Hippokrates gjorde, däremot byter jag ut hans sesamolja, mot smör."

Och i själva verket, när den första evidensbaserade medicinska manuskriptet trycktes 1892, nämndes LCHF som metod för vikt - och fettförbränning. Dr Ebstein citerades som rekommenderade "Fett och snabb uteslutning av kolhydrater."

The obesity diet (Överviktsdieten) skrevs också 1951, av fem prominenta brittiska läkare och som också rekommenderade LCHF. 

Dr Jan Kavaniewski skrev om LCHF på 60-talet. Han kallade den för Optimal Nuitrition (Optimal näring) och förespråkade "konsumtion av stora mängder fett, jämte en drastisk minskning av kolhydrater".

Många andra läkare och andra hälsovetare om detta genom hela 1900-talet och där efter. 

Så nej, jag tror inte att LCHF är en modenyck. Däremot kanske just lågfett-dieter är det som bara har 30-40 år på nacken...hur länge behöver vi stå ut med detta innan vi erkänner att det inte fungerar? 

(Kopierat och översatt från Christine Cronau via hennes sida på Facebook) 

Inte ens MED överviktskirurgi fungerar lågfett - kalorireducerad kost. Så många besvikna människor som kommer in i min lchf-grupp för överviktsopererade och känner sig desperata då viktnedgången har stannat av och/eller börjat gå upp igen. Paniken stiger och de känner sig misslyckade, lurade, desperata och famlar efter varenda halmstrå som finns att erbjuda. 
Jag var ju själv i den situationen - jag gick ner från 172 kilo till 119 kilo på två år. Sedan stannade jag upp och efter skilsmässan fyra år senare började jag gå upp igen. När jag började med LCHF vägde jag omkring 140 kilo och det var först då som jag fick det resultat som jag eftersträvade med min överviktsoperation. Det enda denna operation gjort är att skapa problem för mig. På den tiden jag gjorde min operation fick man exakt samma rekommendationer när det gäller kosten som man får idag: Kalorireducerad kost, nyckelhålsmärkt och light...fettskrämsel i sin värsta form! 

Jag upprepar lite: De enda som ÄR positiva till överviktskirurgi är kirurgerna som utför den och de nyopererade...det är MYCKET sällan jag möter människor som är överviktsopererade mer än tio år som är särskilt positiva utan att tala om vilka problem de har. När jag låg inne för min återkoppling nu på den avdelning där just de som gör sina överviktsoperationer träffade jag inte bara EN sköterska som sa lite tyst till mig: - Jag är helt EMOT dessa operationer, de skapar bara problem. Ja, det är sant och egentligen inte så konstigt för det är minst en i veckan som läggs in med just komplikationer av sin operation. De får ju se detta på ett sätt som vi "vanliga" inte får utan bara hör om. Så många som klappade mig på axeln och sa att jag tagit ett BRA beslut som gjorde min återkoppling. Flera av dem frågade också nyfiket om lchf då de själva kände att de hade problem med vikten. 

De läkare som träffar patienter i primärvården och på övriga mottagningar skakar bekymrat på skallen när man säger att man är gbp-opererad för då vet de att ibland spelar det ingen roll vilken "diagnos" de ger så är den relaterad till överviktsoperationen och de kan egentligen inte göra ett skit för att det ska bli bättre. Här kan vi säga att symptomlindring är den enda åtgärden man kan utföra för själva orsaken till problemet är själva operationen och så länge kroppen inte har en hel magsäck och tarm så går det inte att göra något åt orsaken förrän en återställning av dessa görs. 

De personer som begär en återställningsoperation är de som inte kan leva ett normalt liv längre, och inte ens då är det alla som vill ha en återställning. De tycker det är "värt" sina krämpor, komplikationer och smärta som överviktsoperationen orsakar - de vill inte bli feta igen. 
Nä, vem vill bli det? När Torsten rabblar för alla som vill ha en återställning att de kommer bli feta igen och det är hans ENDA argument, då vet han inte något om LCHF eller ens vill erkänna att det faktiskt fungerar för det finns inga "bevis" eller forskning på det..samtidigt som han jämför kaloridieter med överviktskirurgi. Då säger jag: - Tacka fan för att överviktskirurgi är effektivare! Kaloridiet har aldrig varit effektiv eller ens bevisad att den fungerar. Denna metod är en modenyck! Överviktskirurgi är en modenyck! Den är ca 50 år gammal! (Man började på 60-talet och det var upptäckten att när man opererade bort delar av matsmältningssystemet på cancerpatienter, så gick de också ner i vikt som startade det hela.) Jag skulle vilja träffa någon av dessa människor som gjorde de första överviktsoperationerna men jag är säker på att de inte lever, även om de är i 70-80-årsåldern. 
Vill du förlänga ditt liv? 
Låt bli att utsätta dig för denna form av diet - överviktskirurgi! Den är lika dum som lobotomin var för psykiskt sjuka människor på 1900-talet. 


Man kan inte amputera hjärnan för att bota psykisk sjukdom. Man kan inte operera matsmältningssystemet för att bota övervikt, då problemen sitter i hjärnan, signalsystemet, hormonsystemet och bakteriefloran i tarmarna. 
Symptombehandling lindrar tillfälligt men botar aldrig orsaken. Oavsett vilket problem man har med sin hälsa. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar