lördag 7 maj 2016

Grillspett och ugnsbakade tomater med mozarella

Ingen har nog undgått att våren liksom exploderade över hela landet och med det även grillsäsongen. Många har premiärgrillat för länge sedan men jag är seg och det blev idag. Planen var att grilla igår men jag orkade helt enkelt inte. Jag var jättetrött igår.

Jag lägger upp maten här överst i blogginlägget och skriver om övrigt efter det så slipper de som bara vill läsa om maten att scrolla så mycket. :)

Det var extrapris på skinkstek i veckan och jag brukar göra grillspett på detta kött. Perfekt att grilla och lagom mycket fett i det.
Jag skar lagom stora bitar och hällde på en massa kryddor. Det blev mest en krydda som heter Jerk men också vitlökspulver, lökpulver, chiliflakes, spiskummin,  svartpeppar och örtsalt. Jag hällde även i citronsaft för att möra köttet.

Så här ser min kryddhylla ut:


Jag behöver inga marinader utan blandar friskt själv efter humör och tanke med vad jag vill ha för typ av smaker. Jag brukar inte använda vitlökspulver utan färsk vitlök men nu var jag lite lat. Jag har mer kryddor men i mitt skåp i påsar.

Nu fick köttet vila extra länge med kryddmarinaden så de smakade ännu mer idag.


Goda tillbehör är nästan viktigare än själva köttet, enligt mig själv. Idag blev det bland annat ugnsbakade tomater med mozarellaost. Halverade tomaterna, på med örtsalt, svartpeppar, skivad rödlök och mozarella. In i ugnen ungefär samtidigt som du lägger köttet på grillen på 200 grader. 
Droppade lite smörolja på osten innan jag ställde in den i ugnen. 


Till detta gjorde jag en fetaostkräm:

3 dl rysk yoghurt
1 matsked pesto
1 puck fetaost (Jag köper den fetaste som finns på ICA i en konservburk)
Vitlök efter smak
Svartpeppar
Lite salt (osten är ju salt)
1 tsk spiskummin

Mosa fetaosten (jag smular den med fingrarna) och blanda ner övriga ingredienser. Låt den stå i kylen tills det är dags att äta.

Vi åt en sallad på Ruccola, babyspenat och färsk lök till. Vi hade även oliver och vitlök som är inlagda i vinäger. (Ett persiskt tillbehör)

SLUT på maten!
Nu till övrigt!

Jag fick lite oflyt med min såromläggning i veckan. Jag ska byta bandage varannan dag (måndag, onsdag och fredag). Jag missade tiden i onsdags vilket innebar att jag gick med samma bandage från måndag till fredag. På torsdagen såg jag att bandaget var alldeles brunaktigt och tänkte att nu har det blivit inflammerat för det var även rött utanför bandaget och det kliad. Disktriktssköterskan sa att det blivit irriterat eftersom bandaget blivit fuktigt och legat på för länge men det skulle inte vara någon fara. Hon lade dubbelt så tjocka specialkompresser på och önskade mig trevlig helg.
Redan igår kväll såg jag att det började bli brunaktigt igen och i morse när jag vaknade var hela bandaget lika brunaktigt som det var i fredags innan omläggningen. Kliade och stack så jag insåg att jag var tvungen att byta igen, idag, lördag....
Åååååh, inte idag! Solen gassade och jag hade f-n ingen lust att sitta på någon akut i flera timmar!!!

Hade jag något val?
Nä.
Det var bara att sätta sig på spårvagnen och åka ner till Järntorget och gå till Axessaktuten. Jag var där vid halv tolv och klar en timme senare så det gick "fort"!
Sköterskan som bytte förband bad en läkare titta på det så det var säkert att det inte var infekterat. Han klämde och sa att det var lite inflammerat men inte infekterat.
Jag behöver byta varje dag nu tills det slutar gegga sig. I morgon får jag byta själv om det behövs...och jag ser redan nu (ikväll) att det börjar bli lite brunt längst ner. Läkaren sa att jag ska lufta det i tio minuter innan jag sätter på nytt bandage. Jag tänker lägga mig ute i solen och även spraya KS på det - då ska det väl lugna sig. (Sådant kan man ju inte göra på vårdcentralen).

På väg hem! 

När jag kom hem möttes jag av denna härliga syn! 


I övrigt när det gäller magen så är jag LITE bekymrad faktiskt. Jag upplever att jag är svullen i övre delen av bukhålan. Det känns mer och mer som när jag var gbp-opererad när jag äter. Men jag får nog skylla mig själv i det här läget, tror jag, för ja, jag åt ju helt kött, sallad och sånt och det gillade min mage inte heller förra gången. Jag måste äta "mjukmat" för att det ska funka. Ägg går bra i alla former, knäcke funkar etc. Jag vet inte om maten lägger sig i min "gamla" magsäcksficka som är uttänjd och sedan tar det tid innan den liksom ramlar ner i resten av magsäcken eller om det är magmunnen som inte funkar optimalt. Det lär jag väl märka om det inte funkar i fortsättningen.
Jag MÅSTE äta mjukmat i fortsättningen, så är det bara. Jag får skita i att äta grillat eller så får jag grilla fisk och korv och koka grönsaker istället för att käka sallad. Jag kan ju detta efter 21 år liksom.

Vissa dagar är jag jättetrött (energilös/orkeslös) och vissa dagar funkar det bra. Så var det även innan operationen så även det känns igen. Jag har högriskskydd fram till september så skulle jag känna mig så där slut i kroppen ibland så KAN jag vara hemma - eller jag måste.

Cirka 2,5 timme senare kräktes jag upp maten. Trycket släppte och illamåendet släppte direkt.
Första gången jag kräks sedan jag började "må bra".
Är det magmunnen som spökar kommer jag kräkas igen. Det vet jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar