fredag 13 maj 2016

Det kostade 69 000 kronor

Idag när jag satt i väntrummet på Vårdcentralen för att lägga om mitt bandage (som sakta blir bättre) så sätter jag bredvid en man som vänder sig direkt mot mig och säger: Maria? Jag tror du var min lärare!
Jag kände inte igen honom men efter en stund så förstod jag också att jag hade varit lärare för honom för över 12 år sedan och bara i tre månader. Han kommenterade att jag såg så smal ut i jämförelse med hur jag såg ut då när jag var hans lärare. Jag vägde väl ungefär 40 kg mer då och jag sa att jo, jag har gått ner totalt 50 kilo de senaste åren.
Det är då han säger "det".
- Jag har också gått ner i vikt. Jag har gått ner 12 kilo sedan jag gjorde min gbp för en månad sedan.
Jag tittade och bara gapade. VA??? Den här mannen som sitter framför mig är inte fet. Han är småmullig! Jag frågar hur mycket han vägde när han opererade sig och han svarade att han vägde 119 kilo vid tillfället. Mannen är ganska lång så jag börjar ana att något inte stämmer.
- Var opererade du dig?
- På xxxx och jag betalade 69 000 kronor. (Jag hörde inte vilket namn ha sa på den privata klinik som utförde operationen men jag anar att det var Carlanderska.)
Jag kunde inte riktigt behärska mig och tyckte ärligt att det var ett "dumt" beslut. Särskilt när han säger att han vill gå ner 20 kilo igen och sedan är han nöjd. Herrejösses. Han vill alltså gå ner ca 30 kg och gör det genom att gbp-operera sig.
Jag har till och med svårt att förstå att han uppfyllt BMI-kraven alls. Han är inte i mina ögon överviktig utan enbart mullig! Mesta fettet satt på magen.
Eftersom jag samtidigt berättade om min egen återställning så blev han faktiskt förskräckt och frågade om det var en bra idé att be om en återställning senare och jag kunde ju ärligt inte säga att det inte var en bra idé. Han undrade var han skulle göra det och jag kunde bara säga att han antagligen inte kommer kunna be om det i den vanliga vården. Han får kontakta den privata klinik som utfört hans gbp-operation och antagligen betala samma summa igen.

HAR INTE DEN PRIVATA VÅRDEN NÅGOT SOM HELST ANSVAR???
Jag VET ju att många som blir nekade inom den statliga vården söker sig privat och har de råd eller kan låna pengar till operationen får den också.

En vän till min ena son har en arbetskamrat som också betalat sin operation själv och han behövde gå ner ca 20 kilo.

Det är som en smäll i ansiktet på de kraftigt överviktiga som har omkring 50 - 100 kilos övervikt.
Men visst, var är skillnaden...egentligen?
Effekten är ju exakt samma sak: Svältläge, näringsbrist, biverkningar och följdsjukdomar. En del betalar ur egen ficka för att få det och är inte ens medvetna om det.

Det är så tragiskt. Hade han frågat mig om hjälp hade han fått lära sig om riktig mat, god mat och mat som han gått lätt ner i vikt av.
Nu kommer inte det hända.



Efter mitt besök på vårdcentralen så var det dags att möta SVT:s journalist och fotograf som åkt ända från Stockholm för att intervjua och filma "lilla mig". Det var två jättetrevliga kvinnor som kom. Journalisten har jag ju pratat med i telefon många gånger vid det här laget men nu fick vi träffas i verkligheten.
De hade varit på Sahlgrenska och intervjuat och spelat in Torsten på förmiddagen.
Jag var inte nervös, mer taggad och hade huvudet fullt med tankar kring vad jag skulle säga och hur jag skulle säga saker och ting. Jag frågade i min stödgrupp och i återställningsgruppen vad de ville att jag skulle framföra.
Det var så mycket och det hade nog behövts mer än ett blivande tre-minutersinslag i Aktuellt så småningom. Journalisten hade frågor klara och jag svarade så bra jag kunde på de frågor som ställdes till mig.
Det var lite kul att bli filmad för fotografen ville filma mig när jag rensade i mina rabbater, samtidigt som jag hade satt på mig lite finare kläder än annars och idag var det en svart spetskjol och DET har man ju på sig när man rensar rabatter? Ha ha ha!
Sedan en sväng i köket och en sekvens där jag går framåt på vägen här utanför.
Det är ju annat att bli fotograferad men filmad och både höra och se sig själv på en skärm. Jag kommer nog tycka det för hemskt ut men det spelar ingen roll. Det viktiga är vad jag har sagt och att det faktiskt kommer ut till så många som möjligt att man faktiskt KAN bli återställd. För jag stöter på varje vecka människor som mår jättedåligt och inte ens vet att det går att återställa sin gbp.

Varför mörkar man om detta eller till och med ljuger om att det inte går att återställa en gbp?

Den frågan skulle jag verkligen vilja få ett ärligt svar på.


3 kommentarer:

  1. Du är fantastisk! Vår glimrande stjärna! Jag har dig att tacka för att jag fått svar på frågan om man kan återställa efter en gbp-op, Nu har min resa börjat men fortfarande återstår övertalning av kirurgen. ❤

    SvaraRadera
  2. Det är bara pengar som styr, etik och moral ingår inte

    SvaraRadera
  3. Heidi Adamsson13 maj 2016 kl. 15:23

    Jag betalade 115000:- för min. Jag var desperat, sökt hjälp men inte fått någon. Vägde mest 118kg till mina 157 cm. Nu vet jag att jag borde ha fått hjälp på annat vis, men då förstod jag inte.

    SvaraRadera