onsdag 4 maj 2016

Världens bästa burgare?

När jag inte kan äta som jag inte kunde direkt efter operationen så äter jag med ögonen och "knarkar" mat-teve! När jag låg på sjukhuset kollade jag bara på matprogram om det fanns några. Ett av dessa programmen fastnade lite mer än andra och det var Johan Jureskogs teveprogram på trean som heter Världens bästa burgare. Det gick så långt att jag drömde om hamburgare när det var som värst.

Jag har stora planer för att lära mig att göra världens bästa burgare, enligt mig själv. Johan Jureskog har definitivt gett mig både inspiration och kunskap om vad man ska tänka på. Köttet är jätteviktigt. Att mala själv är ännu viktigare. Att välja rätt ost/ostar är superviktigt. Tillbehören ger burgaren karaktären. Brödet? Ja, nog kan man baka glutenfritt bröd till burgaren om man nu inte bara använder salladsblad.
Jag måste köpa en köttkvarn!

Tills dess får man hålla till godo med det man kan göra.

Jag BRUKAR blanda ihop köttfärsen själv men jag hittade en burgare som jag ville testa. Jag hade inge större förhoppningar om att denna skulle smaka bättre än alla andra färdiga men jag hade fel:
Hamburgare av oxbringa och sidfläsk

Kryddade med den här: 
Stekte i min järnstekpanna i smör på medelvärme. 
Använde mitt ostplättsbröd som hamburgerbröd och skar det mitt itu för jag visste att jag inte skulle orka äta två stycken. (OBS! Jag hade bara i sesamfrön och linfrön i dessa. Det beror lite på lust och vad jag har hemma. Adderade lite riven Cheddar i dessa bröd också.)

När burgaren var nästan klar, skar jag tjocka skivor av min lagrade Cheddarost. lade på osten på burgaren och ställde in den i ugnen på grill tills osten hade smält. 

Under tiden stekte jag mitt bröd snabbt i stekpannan i fettet som var kvar efter burgaren. 

På underdelen av brödet strök jag på ett tjockt lager med Philadelphiaost och toppade med pesto. Lade på skivad vårlök och körsbärsplommontomater och sedan en hög med färsk babyspenat. 

På ovandelen av brödet strök jag på majonnäs, lade på resten av vårlöken och fem skivor ättiksgurka. 

När osten hade smält var det bara att montera ihop burgaren och hugga in! Jag är "fin" av mig och äter med kniv och gaffel. 

Ja, det var jättegott och fruktansvärt mättande! Köttet var precis lagom genomstekt och lite rosa i mitten. Jag ser verkligen fram emot att göra mina egna hamburgare med egen köttfärsblandning.

Jag är fortfarande mätt, två timmar senare och tror att min nyopererade mage inte gillar mjukt bröd så jag får låta bli det i fortsättningen tills magen funkar bättre. Började dagen med fettkaffe för att få igång magen lite bättre för ja...det är lite trögt! 


Hela dagen har varit underbart solig och fin. Jag missade tiden till distriktssköterskan idag fast jag vaknade halv sju, men gick ner till vårdcentralen för att chansa att det ändå fanns tid för mig. Jag kom 20 minuter för sent men det fanns ingen tid så jag får vänta med att lägga om mitt sår tills på fredag, då jag har nästa tid. 

Väl hemma igen, testade jag att skyffla jord från odlingskragen jag ska ta bort men nä, det orkade jag inte. 
Jag valde att skrubba min ena trädgårdsgrupp och tänkte att jag skulle måla den igen men jag kände att det orkade jag inte heller...så jag gick till Edels och köpte vaxdukar, till alla mina bord som jag har ute. 
Det orkade jag. Gick sakta. 
Väl hemma igen så gav jag mig på att putsa mina nyinsatta fönster för det har jag inte orkat alls och nu kände jag att jag kanske skulle orka det, om jag tog en paus mellan varje. 
Det funkade. 
Hittade inte min stora vattenkanna så jag gick till ICA och köpte en ny. 
Det gick. Gick sakta. 
Så där har jag hållit på idag. Lite här och lite där. Vill mer än jag orkar. 

Insåg att kroppen har fullt upp med att läka och fungera, därför har jag inte så mycket ork till andra saker. Jag är så van att orka! Nu måste jag lära mig att vara tålmodig och göra lite saker och inte så jobbiga saker. Jag kan inte gå på långpromenader. Jag kan inte skyffla jord. Jag kan inte bära och hålla på. 
Jag kanske kan rensa ogräs i morgon...kanske. Eller träningsfotografera med min nya kamera som jag känner att jag inte kan hantera så bra. Jag måste lära mig den innan augusti då jag ska fota ett bröllop! 

Vackert är det i alla fall och det njuter jag av! (Fotat med mobilen på väg hem från Vårdcentralen.)



2 kommentarer: