lördag 24 januari 2015

Akut läkarbesök

Insåg att jag inte kunde vänta på den läkartid jag fått då jag började må ännu sämre. På söndagskvällen hade jag verkligen både ont, kände mig darrig och mitt konstanta dunk var mer bank istället om man säger så. Jag tog dubbel dos med Egazil på kvällen för att kunna sova. Vaknade och var mer torr i mun, ögon och näsa än annars, då Egazils bieffekt är just detta. Ringde Kungsportsläkarna, dit jag listade mig efter mitt katastrofbesök på min gamla Vårdcentral i Angered. (Backa läkarhus/Angered). Sköterskan som jag pratade med rådde mig att ringa dagen därpå, för att få en akuttid.
Jag ringde och fick en tid 10.40 redan samma dag. Kände mig lite nervös eftersom jag inte hade en aning om vad jag kunde förvänta mig. Det kunde bli pannkaka igen liksom. Har inte haft någon läkare som jag känt förstår min problematik sedan Adel slutade arbeta i Angered.
Den läkare jag träffade var äldre, vikarierande och akutläkare så det är redan där bara ren tur om det funkar.
Men ja!
Det funkade!
Han visade sig vara mycket kompetent och tog mig på allvar. Det är det absolut viktigaste för mig.
Han klämde på mig och höll först och främst inte med om att min lever är förstorad som läkaren i Angered vräkte ur sig men däremot anade han någon form av inflammation också men inte i musklerna utan kanske i benhinnorna eller i brosket kring revbenen. Han sa också att om jag hade haft ont eller förstorad mjälte så hade det känts längre fram på magen. Han skrev en remiss till röntgen för han tyckte absolut att det var viktigt att se hur hela bukhålan och sidan ser ut. Jag antar att den tiden kommer om ca en vecka. Han listade upp en hel radda med prover också som jag fick ta innan jag gick därifrån. Jag berättade och han lyssnade och ja, han fattade vad jag sa och tog mig på allvar. Han sa att vi ska definitivt reda ut och följa upp mig.
Jag gick därifrån med mindre ångest än jag hade när jag gick dit och haft de sista veckorna. Bara det kan ju göra att man mår bättre fysiskt också faktiskt.

Började fundera på varför jag eventuellt har en inflammation inne i kroppen med tanke på att lchf dels är låginflammatorisk och att jag boostar mig med anti-inflammatoriska saker som gurkmeja, c-b-vitaminer, kokosolja, omega 3 och d-vitaminer etc. Jag kunde inte riktigt förstå det så jag frågade mig för och fick svaret:

"Inflammationer kan vi få lite varstans i kroppen, kan vara värk (som du har nu) och tysta (t.ex. runt hjärta och kärl som inte upptäcks förrän man får en hjärtinfarkt el. liknande) och de uppstår många gånger p.g.a. näringsbrist, många gånger kan det vara någon/några mineral/-er som saknas, omega 3 (inflammationssänkande) kan vara lite lågt, kan även bero på att tarmen inte mår riktigt bra osv. "
Näringsbrist, ofta någon mineralbrist och det i sin tur kan bero på att tarmen inte mår så bra....

Ja, är jag förvånad?
Nej, jag är ju gastric bypassopererad.

Jag vill ha tillbaka min magsäck!

Nu har jag storhandlat på Iherb igen och jag kände mig faktiskt lite vilsen själv på vad jag skulle inhandla som jag inte redan har och kände att jag behövde en lista över saker som just jag behövde.
Jag "fuskade" lite och gick in å www.greatlife.se och klickade på varje område som de har tillskott inom. De är ganska dyra så jag tänkte att jag måste jämföra med www.Iherb.com. De tillskott som Greatlife säljer är billigare i Sverige men däremot finns det mer att välja på, på Iherb. Så jag gick igenom område för område, till och med sådant som bara jag behöver för att jag är i övergångsåldern, och har rynkigt skinn.
Utifrån det sökte jag på popularitet och högsta betyg på Iherb och fick ihop en rätt gedigen lista över tillskott med det som jag kan tänkas behöva:



OMEGA3: Enzymatic Therapy, Eskimo-3, Natural Stable Fish Oil, 225 Softgels EMT-02292

Mot rynkor: Astavita, AstaReal, Astaxanthin, 60 Softgels AST-00001

Bra för celler, hår och hud: Doctor's Best, Best MSM, 1000 mg, 180 Capsules DRB-00064

Gurkmeja mot inflammation: Doctor's Best, Best Curcumin C3 Complex, 500 mg, 120 Capsules DRB-00107

Övergångsbesvär med alla mineraler man kan behöva faktiskt, även jod och koppar:
Pure Essence, ProFema, The Menopause Multiple, 120 Tablets PUR-00806

Det magnesium som min mage tål:Solgar, Magnesium Citrate, 120 Tablets SOL-01711

Förutom detta köpte jag Schampo, balsam, läppcerat, duschtvål och sånt. 

Det gick på ca 1500 kronor med frakt. Risken är att jag får betala tull också för jag har ingen aning om ifall jag gick över gränsen, vilket jag är rätt säker på att jag gjorde. 

Denna beställning är inte komplett men det beror på att jag redan har mycket här hemma som är bra, både mot stress och inflammation. Nu blir det ännu mer! 
Allt detta ska dels hjälpa kroppen att inte krascha totalt, ge näring och motverka inflammation men ja, så länge man har denna gbp-mage finns det inga garantier. 

Sa jag att jag vill ha tillbaka min magsäck?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar