söndag 18 januari 2015

Protein

Som GBP-opererad får man lära sig av läkarna att man ska prioritera proteinet. Med tanke på vårt dåliga näringsupptag så förstår jag den rekommendationen eftersom proteinet är kroppens byggstenar. Man kan inte bygga ett hus utan grund, eller hur? Lika viktigt är det med kroppens grund. Tyvärr så har vi som är gastric bypassopererade en skadad grund genom att magsäcken är "pajad" så det är som att ha ett hus med hål i grunden. Vi tänker oftast enbart på muskler när vi tänker på proteiner eftersom t ex muskelbyggare äter mängder med proteiner och gärna i stora burkar. Jag har kollat lite på de här proteinburkarna och hittar inte bara protein utan väldigt mycket annat som jag inte vill ha i mig. Så jag har aldrig tagit något extra protein
i form av extra tillskott faktiskt.
Det jag upptäckt i min lchf-grupp är frågor om just hur mycket protein man behöver och ska äta och att det är svårt att få i sig de gram protein som behövs.
Vad händer om vi inte får i oss vårt protein? Finns det brister förutom förlorad muskelmassa?

Protein finns inte bara i musklerna utan även i vävnader och kroppens inre organ. Enzymer är något som man inte tänker så mycket på men är de som får kroppen att fungera. T ex att smälta maten man får i sig eller få upp näringen genom tarmväggarna. Har man brist på enzymerna så resulterat det i näringsbrist och de enzymer som vi hade i magsäcken som är bortkopplad gör att näringen i kosten vi äter blir sämre för tarmen klarar inte av detta jobb själv. Man kan köpa enzymtillskott och egentligen borde ALLA gbp-opererade ta det redan från dag ett fast det är inga läkare som talar om. Däremot talade min förra husläkare om det tio år efter min operation och fick enzymer på recept. Han talade om att dessa enzymer kom från gris. Jag tyckte det var jättekonstigt att jag skulle äta grisenzymer och jag åt väl en burk men sedan åt jag inga mer faktiskt. Jag har enzymer hemma men ärligt så glömmer jag bort dem i princip varje dag. Tar dem bara när jag känner att magen inte jobbar så bra.
Även hormoner är proteiner, t ex insulin och de hormoner som behöver för tillväxt. Barn som har brist på detta växer inte normalt.
Immunförsvaret består också av proteiner som heter glutamin och arginin. Glutamin är ett populärt tillskott för muskelbyggare men hjälper på flera sätt: Tarmproblem så som läckande tarm, inflammationer och magsår. (Ja, du läste rätt: Brist på protein kan ge dig magsår)
I blodet finns det stora mängder lösta proteiner som gör att det fett som inte är vattenlösligt kan färdas via blodet. Saknar man det enzym som heter lipaser som i huvudsak finns i tunntarmen så kan man bli dålig i magen av just fett. Något som många gbp-opererade säger att de inte tål.
Till dessa personer brukar jag fråga om de äter helt fettfri kost och om det ens är möjligt eller om de äter omega6-rika oljor och kemikaliemargariner och tycker i mitt stilla sinne att det borde väl vara mindre farligt att ta en tsk kokosolja eller smör än ovanstående i sin matlagning.

Får man inte i sig proteinerna p g a att kroppen inte får i sig tillräckligt med energi så går kroppen in i svälttillstånd och börjar bryta ner istället för att bygga upp den och man tappar muskelmassa men också de beståndsdelar i kroppen som består av proteiner bryts ner. I värsta fall under långvarig svält börjar kroppen utsöndra höga halter av kortisol vilket i sin tur omvandlar muskelmassan till fett.
Är man gastric-bypassopererad finns det alltså stor risk att man inte bara går ner i vikt utan man tappar muskelmassa och denna byts ut till fettmassa istället - viktuppgång. För högt kortisol i kroppen stressar kroppen och lägger sig inte bara på mage och höfter utan också kan ge högt blodtryck, depression, ångest och minnesproblem.

Så vilken kost innehåller mest protein? 

Alla tänker nog kött i någon form och det är ett evigt jagande efter proteiner när man är vegetarian/vegan. Det man också ska ha med i tankarna är att det finns olika proteiner, animaliska och vegetabiliska och man bör ställa sig frågan om vilket protein som effektivast tas upp av kroppen.

Top-lista över de mest proteinrika livsmedlen inom olika områden:

Animaliskt protein per 100 gram.

1. Tonfisk: 27 gram
2. Kycklingfile: 26 gram
    Kycklinglår med skinn: 18,3 gram
3. Sardiner: 25 gram
4. Räkor: 24 gram
5. Kalkon: 22 gram (med skinn)
6. Rött kött omkring 22 gram (lite olika beroende vilket djur och vilken del du äter)
7. Lax och makrill: 21 gram
8. Vit fisk: 21 gram
9.  Ägg: 13 gram (ett ägg innehåller ca 7 gram) EKOLOGISKT är bäst!

Mejerier:

1. Ost beroende på vilken ligger mellan 40 - 20 gram protein.
    Den proteinrikaste osten är Parmesan.
2. Keso, Skyr och Kvarg ligger på ca 12 gram protein.

Från växtriket:

1. Vetegroddar: 27 gram
2. Jordnötter: 27 gram
3. Sesamfrön, skalade: 26,5 gram
4. Pumpafrön: 24,5 gram
5. Torkade linser och mungbönor: 24 gram (inte lchf direkt) Men proteinhalten sjunker när man               kokar dem - så är det med alla bönor, linser och ärtor som är torkade)
6. Kakaopulver: 23,5 gram
7. Torkade kikärter, snacks: 23,3 gram (inte lchf heller)
8. Torkade solrosfrön: 23 gram
9. Jordnötssmör: 22,6 gram
10. Vita, röda och bruna bönor: 22 gram (inte lchf heller)
11. Gröna och gula, torkade ärtor: 21 gram
12. Pistaschnötter: 20,5 gram
13. Kikärter: 20,5 (inte lchf)
14. Torkad sötmandel: 20 gram
15. Snabbkaffepulver:19.5 gram (då får du dricka mycket kaffe)
16. Torkade linfrön: 18,3 (men man ska inte äta linfrön då de är giftiga och passerar tarmen hela)
17. Torkade sesamfrön: 17,5 gram
18. Cashewnötter: 17 gram
19. Chiafrön: 16 gram
20. Paranötter: 14,3 gram
21. Valnötter: 14,3 gram
22. Hasselnötter: 13 gram


(Spannmål ligger på ungefär 10-15 gram protein och då är det berikat med just protein och ska man "stjäla utrymmet i magsäcken med en macka när man kan välja något nyttigare?)

Under tio gram som inte är från animalier:
1. Torkade tomater: 9,4 gram
2. Linsgroddar: 9 gram
3. Kidneybönor på burk: 8,8 gram
4. Torkad kelp (tång): 7,9 gram
5. Pekannötter: 7,8 gram
6. Falafel (kikärtsbollar som är friterade): 7,5 gram
7. Kokosflingor torkade: 6,4 gram
8. Vitlök: 6,4 gram
9. Mörk choklad över 70%: 6,3 gram
10. Gröna ärtor: 5,4 gram
11. Nässlor, förvällda, soppa: 4,3 gram
12. Alfagroddar: 4 gram
13. Fryst brysselkål: 3,8 gram
14. Dill: 3.7 gram
15. Broccoli: 3,5 gram
16. Färsk brysselkål;: 3,4 gram
17. Grönkål: 3,3 gram
18. Grönsaksblandning ärter majs morötter bönor fryst: 3,3 gram
19. Färsk spenat: 3,3 gram
20. Champinjoner: 3,2 gran
21. Sparris: 3,1 gram
22. Mungbönsgroddar: 3 gram

Resten hamnar under 3 gram protein.

TOPP TRE I PROTEINLISTAN ÄR:

1.Gelatinblad gelatinpulver 86 g
2 Torkad fisk 79 g
3 Parmesanost hårdost riven fett 30% 41.5 g

Tänk att Panna Cotta är rena proteinbomben! Ha ha!


Skämt åtsido: Har du problem med mängden mat du äter över dagen och även dåliga hungerkänslor. Börja alla måltider oavsett vad du äter med att tänka på protein. 
Gelatin är rena hälsobomben faktiskt då det innehåller ALLA aminosyror som man behöver dessutom. När du kokar och ugnsteker kött så kommer gelatinet ut från kött och ben, förutsatt att du HAR ben i köttet. Blanda ner det i såsen om du gör en eller använd det som sky. Det är medicin! 
Man kan även mixa bär med gelatin och skära i bitar och stoppa i sig en då och då. Jag har bloggat om gelatin innan. 
Gelatin smakar inget så man kan blanda det med både sött och salt. 


Hoppas du fått lite vägledning i proteindjungeln! 
Kommentera gärna eller ställ frågor under inlägget så svarar jag! 


Källor: Wikipedia
             Matkalkyl.se
           











1 kommentar:

  1. Det räcker med omkring ½ g protein per kg kroppsvikt om man äter animaliskt protein.
    Men äter man vegetabiliskt protein behövs det mellan 5 och 10 gånger mer för att säkerställa att man får i sig de essentiella aminosyrorna som finns i för små mängder i vegetabilier.
    Jag behöver bara minst 1 hg kött per dag medan om jag äter bruna bönor måste jag äta minst 1 kg för att få lika mycket essentiella aminosyror.
    Äter jag gurka behöver jag i stället äta mer än 22 500 g gurka.
    Till det bör du äta minst 2,3 hg fett i form av 3 hg smör eller 6 dL vispgrädde per dag (exempelvis Pannacotta)

    SvaraRadera