torsdag 1 januari 2015

I vems intresse?

Jag levde i många år utanför den så kallade "överviktsoperationsvärlden" och kan säga att jag slungades in i den i och med att jag började blogga om min egen viktresa när jag började med lchf för över fem år sedan nu. Under dessa år har jag lärt mig otroligt mycket som jag faktiskt inte hade så mycket koll på. Min tanke när jag började min blogg var att hjälpa andra att förstå vad lchf gick ut på och stötta andra i att gå ner i vikt genom att själv vara ett gott exempel. Från den punkten till den punkt jag är nu är otroligt stor för jag har lärt mig så mycket som jag inte hade en aning om existerade.
Ju mer jag har läst och bloggat, desto större har kunskaperna blivit om allt vad detta område handlar om. Jag var redan från start kritisk till överviktsoperationer och många som dels har gjort samma operation och dels de som funderar på att genomgå en förstår absolut inte varför jag, som är opererad är så kritisk och faktiskt jobbar hårt för att folk INTE ska operera sig överhuvudtaget. Många finner ingen som helst logik i detta och jag har försökt förklara mig många gånger men betraktas nog av många som en svikare eller en som kastar sten i glashus. Vanligt är också att kommentera att lchf inte löser allt oavsett vilken problematik man har. Det som förvånar mig är när folk faktiskt föredrar att genomgå en överviktsoperation utan att egentligen ha reflekterat över orsaken till sin övervikt mer än att de inte klarar av att banta för de har ju prövat "allt" och samtidigt tackar nej till att prova lchf seriöst.
Det finns de, likt mig, prövar lchf efter överviktsoperationen, när de inser att de faktiskt prövat allt och ändå inte lyckats gå ner i vikt eller går upp igen. Min lchf-grupp för överviktsopererade växer sakta men säkert och har idag över 600 medlemmar och då får jag räkna in att jag inte är jättebra på att marknadsföra gruppens existens utan det går mer från mun till mun. Så rent logiskt känns det så frustrerande att folk först opererar sig och sedan börjar med lchf istället för tvärtom!
En kollega till mig frågade mig häromdagen på jobbet om jag vad jag tyckte om dessa operationer och jag sa att jag inte hittar ett enda argument för en operation överhuvudtaget idag med den kunskap jag införskaffat mig de senaste åren. Inte ett enda!
Hennes nästa fråga var: - Så du menar att om du hade vetat det du vet idag så hade du aldrig gjort operationen?
Mitt svar: - Nej, det hade jag aldrig gjort.
Det här står jag för och den enda "ursäkt" jag har för att själv vara opererad är just det; Jag hade inte kunskapen och alternativen som fanns för 20 år sedan såg inte likadana ut som finns idag.
Det finns mängder med variationer på lchf också och vad jag kan se kan alla lära sig att laga riktig, ren och naturlig mat från grunden då Livsmedelsindustrin inte erbjuder detta i form av halv - och helfabrikat. Dagens moderna människa har glömt bort hur man lagar mat, trots alla matlagningsprogram, bloggar och böcker som finns.
Till och med Viktväktarna har ändrat sitt koncept och du kan äta lågkolhydratkost, spannmålsfri kost och proteinrik kost på deras program också..det trodde jag aldrig men vad gör man inte för att ett sjunkande skepp ska börja flyta igen? Viktväktarna är ett globalt bantningsföretag som har råd att satsa på att ändra sig, bara de inte tappar kunder. Återkommer till detta i detta inlägg.

I grund och botten handlar det bara om en enda sak:

Äta naturlig, artegen föda - ge kroppen den näring den behöver för att inte komma i obalans i form av näring och hormoner som i sin tur ger hjärnan den balans den behöver för att slippa olika beroenden och dysfunktioner.
Utmaningen sitter i att balansera upp en redan obalanserad kropp som påverkar i princip allt i ens liv.

Alla överviktsopererades egna livshistorier ser ungefär likadana ut. Det har uppstått en obalans i livet redan som liten och sedan fortsätter det tills man kommer till en punkt i livet där man känner sig desperat. Är man desperat så tar man desperata beslut och dessa är sällan genomtänkta.
Beroende på vilken form av desperation vi talar om så bemöts vi också lite olika.  Har man ätstörningar så beror det på vilken typ av ätstörning man har: Anorexi, bulimi, överätning, tröstätning, hetsätning utan att kräkas, sockerberoende etc...och vilken form har man när man står inför en överviktsoperation?
Ja, vad tror du själv?
Är man anorektiker är det ju knappast någon som föreslår en magsäcksoperation men däremot terapi i någon form och psykofarmaka i någon form. Samma sak med Bulimi...men om man har de andra formerna av ätstörning som istället gör att man äter och går upp i vikt istället för svälter och går ner i vikt?
Jo, då blir man erbjuden en överviktsoperation och är man inte tillräckligt tjock så kan man betala den själv. En sådan operation kostar 88 000 kronor på Bariatric Center i Stockholm t ex. Här i Göteborg har vi Carlanderska och kostnaden där är ännu högre: 99 000 kronor var det sist jag kollade.

Alla har inte råd att betala själva och jag är faktiskt förvånad att de som kan betala gör det. De hade kunnat lägga dessa pengar på de betydligt billigare och säkrare alternativen.

Men! Har jag inte råd med detta så kan jag gå genom den traditionella vården och bli opererad om jag uppfyller kriterierna och ja, även sjukhusen "tjänar pengar" på dig där med. Det blir så tydligt när man sätter en prislapp på operationen inom den privata vården men det är ju faktiskt så att även den vanliga vården får betalt också. De landsting som inte utför dessa operationer betalar de landsting som gör det etc.

Historierna om köpta läkare är otaliga och läkemedelsföretagen tjänar storkovan på våra sjukdomar och obalanser och det är ytterst sällan man hör om någon som blivit helt "botad" genom att bara ta ett läkemedel. Men visst, utan vissa läkemedel skulle livet bli svårt för många, inklusive mig själv eftersom jag måste äta kramplösande medicin för att slippa få förmaksflimmer. Saken är väl den att om jag inte hade opererat bort min magsäck hade jag inte fått något förmaksflimmer alls.

Nähä? Så du menar att ALLA som har flimmer är opererade? Nej, det menar jag inte. Men i MITT fall så är det så. Jag testade häromdagen att vara utan min medicin ett dygn och hela mitt inre dunkade, krampade och jag kände mig svag och trött. Jag tog dubbel dos när jag kom hem för jag kände att OM jag inte hade denna medicin som kväver kramperna inombords så skulle jag inte levt alls idag.
Vi är olika, det är vi men det som är olika är reaktionerna vi upplever men orsakerna till obalanserna är lika. Utsätts du för näringsbrist så kanske just din första brist är b-vitaminbrist medan någon annan får järnbrist först. Opererar du bort magsäcken skriver du under på att ständigt behöva tillföra näringstillskott i olika former beroende på vilken brist som är värst just för dig men till slut står du där och behöver köpa alla formerna, så som jag får göra. Det räcker inte ens med att köpa vitaminer och mineraler utan även andra tillskott som hjälper dig att ta upp dessa tillskott och så är spiralen i full gång.

Det är här som det börjar bli svårt. Det räcker liksom inte med att det står "mulitivitamin" eller "multimineral" på burken utan du måste också ha kunskapen om just dessa vitaminer verkligen tas upp av kroppen eller bryter ner den. Läs mitt blogginlägg om B12 så förstår du vad jag menar.
Alla kan inte och klarar inte av att lära sig allt det som man måste veta för att överleva denna form av fysisk amputation. Man förlitar sig på att andra vet bättre och vill ens väl.

Hur många vill ens väl då? De som tjänar på dina obalanser?
Har man ett företag så måste man tjäna pengar på det, annars är det ju liksom ingen idé att ha ett företag, eller hur?
Säg att jag startar det företag som jag drömmer om sedan fem år tillbaka. Hur skulle jag tänka och från vem skulle jag ta emot pengar utan att sova dåligt om nätterna?

Skulle jag låta mig sponsras av de företag som utför dessa operationer?
Skulle jag låta mig sponsras av företag som säljer mediciner?
Skulle jag låta mig sponsras av företag som säljer tillskott?

Fundera på vem som sponsrar bödelns yxa? 


Eller vem säljer alla vapen som används i krig? 

När det dyker upp specialnischade företag som är kopplade till just överviktsoperationer blir jag otroligt misstänksam. Jag får helt enkelt en dålig känsla som sprider sig i hela kroppen. 

Det finns ett företag som heter Levdittliv vars ägare heter Mia Ånemyr. Första gången jag ramlade över henne var på FB i en gastricbypass-grupp där hon länkade till sin egen hemsida. Inget konstigt med det men det jag kände när jag gick in på sidan var inte positivt alls. Hon gick ut med, precis som jag, att hon var överviktsopererad. Inte bara en gång utan två gånger och NU mådde hon så bra och hela sidan är full av tips och råd om hur man ska leva efter en operation. 
Hur klarar sig Mia rent ekonomiskt på sitt företag? Lever hon enbart på klienter som betalar för hennes kurser och föreläsningar? 
Nej, naturligtvis inte. Hon är även sponsrad av olika företag. Det är väl helt okej att bli sponsrad av ICA eller studieförbund och Pauluns som säljer socker och låtsas vara jättenyttig men ett företag sticker ut lite mer än andra i min värld och det är:
Baricol
http://baricol.se/



Jo, detta företag säljer tillskott och beskriver sig själva så här:
Vi på Baricol Bariatrics har som målsättning att ta fram unika egenvårdslösningar (produkter & tjänster) som kan bidra till en bättre hälsa i egen regi. Vi har en genuint intresse för hur egenvården kan förbättras framförallt kring övervikt och relaterade sjukdomar. Vår bakgrund inom svensk sjukvård, läkemedels- och nutritionsindustrin är en stabil platform för att tillsammans med våra duktiga samarbetspartners utveckla innovativa lösningar inom terapianpassad egenvård. 
Innehållet i Baricol är sammansatt enligt svenska rekommendationer som presenterades 2009 av ledande experter (dietist Anna Laurenius, kirurgerna Ingmar Näslund, Jan Hedenbro, Torsten Olbers och Hans Lönroth mfl).  
Okej, jag får ont i magen när jag ser namnen här och orsaken till det är att det är just dessa som utför överviktsoperationerna på Bariatic Center  t ex Sophiahemmet och Carlanderska.
Det "sjuka" är också att de gbp-opererade som lever med mycket, mycket svåra komplikationer höjer framför allt Olbers till skyarna. Jag har inte träffat honom personligen men han är tydligen helgonförklarad då han "inte ger sig" när det gäller att lösa komplikationer. Men jag har även läst om komplikationspatienter där Olbers har gett upp och slutat träffa dem. Baricol ligger ett stenkast från Sahlgrenska där man också utför överviktskirurgi.

På Baricols hemsida står det hur förträffliga deras tillskott är och att de innehåller skräddarsydda mineraler och vitaminer och uttrycks med "stora mängder" o s v men var är de exakta mängderna angivna? Var står det exakt vad som är i dem? Du behöver vara en van dataanvändare för att hitta det och jag har stora problem med att få fram riktig fakta. Det är däremot mycket lättare att hitta vart man kan beställa dessa kosttillskott för det dyker upp vart du än klickar och visst, 1700 kronor är väl inte så dyrt? *ironisk*

Jag fick till slut maila till Baricol direkt och fråga efter innehållsförteckningarna och fick följande länk till deras tuggtabletter. 
Det rekommenderade intaget av mineraler och vitaminer är väldigt lågt i dessa tillskott och det finns en anledning till det. Man kan inte trycka i ALLA vitaminer och mineraler i en enda tablett. Man måste ändå få i sig högsta dosen ihop med den kost man äter. Äter man då kemikalieformen av vitaminer och mineraler kan man lika gärna elda upp pengarna istället.
Lägg till sötningsmedlen och citronsyran i dessa tuggtabletter och du har en fin kemikalie-coctail som smakar apelsin eller hallon. Godis!

De slutade svara på mina mail, när jag efterfrågade biologiska tillskott som kroppen kan ta till sig istället för billiga kemikalier.

Företaget går med 400 000 kronor i förlust enligt uppgifterna på www.allabolag.se men de är ett underföretag i en större företagspark så allt är inte vad det ser ut att vara.
Jämför man med vad Mia får in på sitt företag så ser det annorlunda ut. Hon har ökat sina intäkter dubbelt från 2012 till 2013.

Denna inkomst kommer nog från allt hon gör: Kurser, föreläsningar och sponsring och Baricol har nog inte "råd" att sponsra henne så mycket...eller? Ja, just det! Bakom Baricol står Bariatric Center och bakom Mia står också Bariatric Center. Hon ger så kallade informationsträffar för människor som funderar på att operera sig och berättar om sin egen viktresa med hjälp av denna "förträffliga" operation som hon genomförde på Sophiahemmet i Stockholm. 
Det ligger även ute på hennes hemsida naturligtvis. 

Det är lite "kul" att även upptäcka att hon sponsras av ett träningsföretag som säljer träningskläder för "lite större" människor. Men visst, alla går ju inte ner av sina överviktsoperationer så det kanske behövs?



Hon är definitivt duktig på att marknadsföra sig men det är hon också utbildad i och det måste man nog vara för att komma ut på marknaden men varför tycker jag inte om det här konceptet?

Det jag ifrågasätter är just moralen i att sälja ut sig genom att förstöra människors liv. Ja, för mig är en gastric bypass-operation att förstöra sitt liv.
Den åsikten har inte ändrats och blir starkare för var gång jag läser om näringsbrister, komplikationer och de alternativ som faktiskt finns för människor i obalans och kämpar med detta. Övervikt är en symptom på obalans och det är själva obalansen man behöver jobba med - inte symptomen och att dessutom förvärra den genom att förstöra magsäcken som är ett så viktigt organ för att läka kroppen blir kontraproduktivt. Människor dör p g a den här operationen och skulle denna åtgärd vara ett läkemedel så skulle det ALDRIG komma ut på marknaden.

Vad skulle jag då kunna stå för om jag var företagare?
Jag skulle kunna tänka mig bli sponsrad av företag som säljer BRA kosttillskott. Jag tipsar ju här och där om vilka tillskott jag själv köper och vilka resultat jag tänker att jag ska få av dem. 
Jag skulle kunna tänka mig bli sponsrad av företag som säljer ekologiska produker och rättvisemärkta. 
Jag skulle kunna stå för bra alternativ för människor med ätstörningar som t ex Bitten Jonsson och även Camilla Näslunds websida: www.nosugaradded.se 
Det finns flera. 
En nyss upptäckt man på nätet är Erik Hemmingsson som har en egen blogg, tyvärr på engelska men jag skulle kunna översätta det han bloggar om. 

Jag är inte ute efter att "sätta dit" personer som Mia Ånemyr, men jag ifrågasätter starkt hennes verksamhet för i min värld blir det som om jag först hugger av dig benen och sedan säljer jag dig en rullstol. 
Jag vill inte sälja några rullstolar. Jag vill sälja bra skor! 








1 kommentar: