lördag 24 januari 2015

Snö och Blomkålsplättar

Vaknar och inser att det faktiskt är snöstorm ute. Det var det ingen som varnade om!

Så vad gör man då? Hade planerat att köra bilen till verkstaden men nä, i detta väder sticker jag inte ut skallen i onödan. Det fick bli kylskåpsstädning istället. Det behövdes om man säger så.

Blev inspirerad när jag såg en av vännerna på FB göra något som såg ut som gröna Gnocchi och kom plötsligt på att det fanns kvar rester av sonens blomkålsmos som han gjorde häromdagen. Adam har varit riktigt produktiv i köket i veckan och ena dagen blev det "fail" som han uttryckte det och andra dagen blev det jättegott hojtade han på min messenger när jag var på väg hem.
Så mängderna på detta kan jag knappt själv. Jag rörde ihop tills det blev en formbar deg, kan man säga.
Det får bli på ett ungefär:

Ca 3 dl blomkålsmos
2 dl riven ost på det minsta (Jag använde mig av Edamer men skulle föredra Parmesan)
1 ägg
1 msk fiberhusk
2 msk kokosmjöl
Mandelmjöl till panering
Salt, peppar och gärna chiliflakes eller liknande för lite sting

Jag blandade ner fiberhusk och kokosmjöl först och sedan ägg och kryddor. Rev osten på den finaste sidan och blandade ner tills allt var blandat och en rätt torr massa som gick att forma.

Formade köttbullstora bollar och rullade dem i mandelmjöl och lade dem i en smörad form.
Satte på ugnen på 200 grader. Hällde olja över innan jag ställde in dem i ugnen.
De fick stå inne i 15 minuter i taget och tog ut dem och vände dem. Bollarna sjönk ihop och såg ut som små biffar istället. Jag vände var 15:e minut och sammanlagt fick de vara inne i 45 minuter.

Hade ingen aning om ifall de skulle smaka gott men jag blev kär och åt bara dem och skippade tillbehöret som i det här fallet blev korv. Tror faktiskt att Bacon eller något rökt kött skulle passa bäst. Jag doppade mina i lite majonnäs bara.
De blev lite "svampiga" på grund av osten och ytan blev lite småkrispig.
Jag tyckte de blev riktigt goda!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar