lördag 9 januari 2016

Aspiremetoden, för de som inte vågar förstöra sitt matsmältningssystem

Just nu delas det en artikel som är publicerad på www.svt.se idag som heter
"Töm magen på mat – nu ska fler få nya fetmaoperationen" 

Den går helt enkelt ut på att man tömmer magen genom en peg i magen som är kopplad till en slang inne i magsäcken. Så det är "fritt fram" att äta vad man vill, så länge man tömmer ut cirka 30 procent av vad man har ätit. Jag brukar inte blogga om det som alla andra bloggar om samtidigt men jag ser också en sak som kanske inte "alla andra" som förfasar sig över denna metod.

Jag ser detta: Är detta verkligen "värre" än övrig överviktskirurgi? Ärligt?

Mannen som uppfunnit metoden har själv genomför detta och gått ner i vikt. Han visar glatt upp sig från att ha varit en tjockis till att bli en smalis och ja, han har säkerligen blivit rik på denna metod och han kommer bli rikare nu när inte bara folk i Blekinge kan få den utan även andra Landsting kan börja skicka sina patienter och få betala Blekinge sjukhus för detta. Big business, som vanligt!
Jag sökte runt lite på nätet och hittade både en grupp och en "gillasida" med denna metod. Det finns även några bloggar från folk som gjort denna operation och berättar ungefär samma sak som "alla andra" som genomgår överviktskirurgi. Det är en kamp med sockersug, överätning, tugga för fort etc. Bantning genom att fysiskt ändra matsmältningssystemet så att man inte får behålla så mycket näring som kroppen behöver.
Samtidigt som även folk som är överviktsopererade med gbp, sleeve etc förfasar sig över denna metod. Jag frågar : - Vad är värre med denna metod i jämförelse med allt annat?
Är det bättre att skita ut maten som går igenom kroppen osmält och med en kortare tarm som inte klarar av att ta upp näringen? Den här metoden är dessutom väldigt lätt att återställa i jämförelse med gbp eller för de som är sleevade - inte alls.

Det här är FEL! Missförstå mig inte! Men det jag menar är att ingen överviktskirurig är hållbar men ska man jämföra så är den här den snällaste och säkerligen den minst effektiva. Sätt in en peg - gå ner i vikt. Ta bort den - gå upp igen - sätt in en ny peg...undrar hur många gånger folk kommer få sätta in den där peggen igen?
Ja, så länge någon tjänar pengar på det, antar jag.
De läkare som uttryckt sig negativt anser att det finns en infektionsrisk pga peggen. Ja, precis lika stor infektionsrisk som de överviktsopererade som inte KAN äta och får en peg och får själva mata i sig sondmat. Man kan få obalanser också...eh, ja? Dessa obalanser opererar man patienterna till med övrig överviktskirurgi, främst GBP.
Den här metoden har funnits sedan 2012 så det är ingen nyhet. Jag har läst om det här förut men nu börjar den bli känd och indirekt gör man reklam för detta genom att blogga om det.
Jag känner i det här läget att jag rycker på axlarna. Jakten på snabba pengar genom att sko sig på desperata människor kommer att fortsätta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar