torsdag 28 januari 2016

Sesam - och ostbröd

Det finns många versioner på det mesta som bakas både inom lchf-världen och den "vanliga". Ostplättsbröd har blivit en succé som bland annat Tjockkocken bakar.
Jag har min egen version som passar min smak och min mage.


Bröd till två plåtar (18 stycken)

Sätt på ugnen på 200 grader och smörj två plåtar med smör eller kokosolja.
(Jag har slutat med bakplåtspapper helt)

Knäck 8 ekologiska ägg i en bunke
Tillsätt:
250 gram keso
salt
Vispa eller använd mixerstaven

2 mozarella-bollar rivs och blandas ner i äggsmeten.

Ta en annan bunke och blanda:
4 dl skalade sesamfrön
1 dl chiafrön
2 msk linfrön
4 msk fiberhusk
2 msk torkad oregano
2 tsk bakpulver

Häll ner fröblandningen i äggsmeten och blanda ihop allt.

Ta fram två matskedar och klicka ut smeten på plåtarna.
Platta till dem och forma dem lite så de är runda.

Grädda dem i 20-25 minuter. Jag gräddar dem i EXAKT i 22 minuter i min ugn.

Detta recept går att variera naturligtvis. Har man bara ca 4-5 dl frön av olika slag så funkar det mesta. Jag använder mig av pumpafrön, linfrön, chiafrön, solrosfrön eller bara sesamfrön. Sesamfröna är min bas och de är både rika på zink, järn och min mage mår bäst av dem. Jag använder även detta recept när jag bakar pizza ibland, till och med när jag använder blomkål.

Hoppas det smakar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar