lördag 9 januari 2016

Pizza på omelettbotten

Kom på idén en kväll efter jobbet när jag tänkte göra en snabb omelett med lite ost och sånt på toppen. Hm...man kan ju använda omeletten som botten till en pizza...! Jag slängde ihop en omelettsmet med lite fiberhusk i och hällde i en pajform och in i ugnen. Det blev helt okej men fastnade i botten på pajformen så pizzakänslan infann sig inte även om det smakade helt okej.

Idag testade jag igen men använde mig av min nyinköpta sockerkaksform med porslinsyta så inget fastnar i den. Teflon har jag ratat i flera år nu då det är plast och definitivt inte bra för kroppen.

Jag knäckte fyra ägg och vispade ihop dem med 2 msk Philadelphiaost och 2 msk fiberhusk.
Smaksatte med oregano, salt och peppar.
Smörade botten på sockerkaksformen och hällde ner smeten. Lät den grädda på 200 grader i tio minuter.

Jag använder nästan aldrig tomatsås som bottensås på pizzor längre och det hade jag inte idag heller.
Bottensås: Bredde ut Philadelphiaost och pepparrot.
Toppade med riven Mozarella, skinka, brieost, rödlök och klyftade mini-plommontomater.
Kryddade med mer salt, basilika, vitlöksflingor och peppar.

Grädda i 20 minuter.

Jag orkade INTE hela pizzan! Botten var helt okej men lite "svampig" så jag kommer nog testa med bara två ägg nästa gång.

Observera att jag tog en bit Brieost och snurrade skinkremsor omkring. Mycket gott!

Snygg blev den också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar