torsdag 28 januari 2016

Besök hos doktorn med röda utslag

Man kan ju tycka att det räcker med att ha diverse biverkningar av min gastric bypass-operation, men icke!
I tisdags efter jobbet när jag satt i soffan och "slappade" började jag känna någon form av svidig klåda på insidan på benet där knät sitter och när jag kollade efter så ser jag att jag blivit röd och svullen på insidan på inte bara ena benet utan på båda! Jag tänkte att det kanske var något tillfälligt så jag gjorde inget åt saken för att se om det skulle bli värre eller bättre. Det hade inte ändrat sig igår så jag tänkte att jag får göra något åt saken själv. Jag smörjde in områdena med oreganoolja efter duschen för att ev. kolla om det var något slags svampangrepp. Kände mig lite småkymig igår kväll och väldigt trött så jag bara längtade efter att få gå och lägga mig. I morse när klockan ringde ville jag absolut inte vakna och fick upp ögonen lagom till sjutiden och förstod att nä, jag måste göra något åt detta. Ringde och sjukskrev mig och vid åtta ringde jag min vårdcentral och fick en akuttid 10.20.


Läkaren jag fick träffa var en äldre, gladlynt herre som verkade mycket road av min person vilket han även uttryckte genom att kalla mig speciell, knäpp och jätterolig. Han fick lite info om min status som gbp-opererad och att jag väntar på en återställning vilket han inte ens visste om att man kan göra. 
Han kollade på mina ben och det fick även två andra sköterskor göra men ingen kunde med säkerhet säga vad det var. Jag fick ta en snabbsänka som inte visade något men läkaren tyckte ändå att jag skulle ta en antibiotikakur för säkerhetsskull för det värsta jag kunde ha är rosenfeber. Behandlar man inte rosenfeber så kan man få det ut i blodet och få blodförgiftning och det vill jag slippa. 
Rosenfeber orsakas av bakterier som man kan få något sår. Jag har inga direkta sår mer än en liten reva från förra veckan då jag halkade omkull här utanför där jag bor. Men att få det på båda benen känns lite överkurs. Jag berättade också att jag har haft ont i knäna sedan en längre tid och främst i det knä som var mest rött (det vänstra) så jag tror själv att jag har en rejäl inflammation i knäna som slagit ut i knävecken...typ. Vi får se om penicillinet funkar mer än att slå ut alla de nyttiga bakterier som jag hoppas att jag har i magen. Det får jag åtgärda sedan med mycket bakterier, kefir och syrade grönsaker. 
När jag för en gångs skull var i stan så tog jag mig en liten shoppinrunda för att kolla rea på rean. Jag gick in på Indiska och vad hittar jag där som inte är på rea! Jo, en turkos trämandala som jag genast såg passar i mitt nymålade sovrum som nu för tiden är vitt och turkost. Inte nog med det, det blev ven ett par turkosa gardiner från samma affär. Mandalan är inte riktigt den nyans jag har i rummet men jag älskar den! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar