onsdag 4 april 2012

Den manipulerade människan...

...eller manipulerande? Tankarna kretsar kring allt det här med naturlig föda och LCHF och vad det är som gjort att vi hamnat där vi är idag med stora problem kring vikt och hälsa. Alla rekommendationer och råd som vi överöses med dagligen. Reklamen blir mer och mer aggressiv och vi kanske inte ens tänker på hur styrda vi är av allt.
En vanlig kommentar när man börjar prata om LCHF är:
- Äh, man kan ju inte äta någonting nu förtiden utan att man ska dö i något!
Jo, du kan visst äta någonting men du kanske ska äta det som var menat från början!
Börjar fundera på hur mycket av det jag har omkring är som det var från början.
Tittar på mina pälsbollar här hemma och tänker på att de är utan stamtavla. Jag vet alltså inte deras bakgrund men om jag hade haft en stamtavla på dem så hade det stått hur många procent inavel det är i dem och hur många kloner...avel går ut på att "rena" en ras från "orenheter" som är oönskade. Man kanske inte vill ha en katt som har päls och resultatet kan ju bli så här:
Nä, jag föredrar nog katthår precis överallt i mitt hem om jag måste..
Det här är djur som vi har som sällskap, hund, katt, kanin, råtta, fåglar osv. Hur många av dessa djur är inte manipulerade av människan, för att passa OSS?
Om vi då kommer till de där djuren vi äter, då?
Ingen har ju missat att våra kycklingar, kor och grisar absolut är framavlade för att producera mer kött per djur och kostnad. Ett otäckt exempel är nötrasen Belgian Blue som vi i Sverige förbjöd att avla på men det finns ändå köttproducenter som blandat in denna ras i nötdjuren ändå, fast det får man inte säga högt.
Inte nog med att vi manipulerar de djur vi har som sällskap och som vi äter, även den man som vi matar dessa djur med är manipulerad för att ge mer kött eller minska kostnader för. Vi ger djur som är uteslutande köttätare både socker och spannmål och djur som är uteslutande växtätare benmjöl och animaliska proteiner. De blir sjuka men det stoppar oss inte - då får de hormoner, mediciner och annat som ska få dem att överleva den mat de äter för att vi i nästa steg ska kunna äta dem.

Man kan snart inte äta någonting!!!
I jakten på att manipulera har vi fått grönsaker och frukt som är extra stora, extra
motståndskraftiga för att klara långa fraktvägar och inte bara det.
De ska ju SE fina ut också! Att smak och näringsinnehåll får
backa spelar ju mindre roll. Det är ju utseende och kostnad som det är fokus på. Har du smakat på en orginalbanan någon
gång?
Se nedan:



Vi älskar bananer i det här landet och ju större, sötare och gulare de är, desto bättre, eller hur?
Det är bara att konstatera: Vi älskar att manipulera och bli manipulerade!
Inte bara maten utan även oss själva...plastikoperationer, smink, kroppsprodukter av alla dess slag. Nya sjukdomar som det finns massor med olika piller att inta för att "bota" än det ena, än det andra med. Och nä, det är ingen fara om du får biverkningar - det finns mediciner mot det också!

 Det ska lukta GOTT och gärna naturligt men om du köper något som luktar t ex citron. Hur mycket citron är det i den där produkten? Antagligen en kemisk sammansättning som ska lukta citron mer än att det faktiskt är citron i det...
Vi är aldrig nöjda, eller hur? Vad är det i människan som gör att vi faktiskt har blivit vår egen värsta fiende?
Vi kallas homo sapiens, den tänkande apan. Men att tänka innebär ju inte att vi gör rätt, eller ens tänker rätt.
När jag ser mig omkring och ser alla mina medmänniskor så ser jag så mycket av den manipulerade människan, inte den som manipulerar men samtidigt så klagar vi högt och stort på att det är så svårt att finna bra vänner och partners att lita på, som inte sårar och bedrar oss. Det är ju också en slags manipulation, faktiskt.
Så nej, vi kan inte äta någonting snart! Det känns så för mig med när jag läser innehållsförteckningarna på de produkter jag köper och utsätter min kropp för. Jag vill kunna odla min egen mat, föda upp mina egna djur och leva så nära det naturliga tillstånd som vi en gång skapades för att göra. Men idag är det nästan en utopi - vem odlar sin egen mat i stan tex? Inte ens luft och vatten är rent längre.
Det är bara att konstatera - vi behöver inte vara rädda för jordens undergång. Den har vi redan startat långt innan jorden exploderar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar