söndag 1 april 2012

Matsedel LCHF

Vad ska vi äta idag???
Den ständiga frågan och nätet är översållat med matsedlar, veckomenyer osv. Jag kan få inspiration av dessa många gånger men jag kanske också kan inspirera andra? Så här kommer jag samla de maträtter vi äter här i hemmet. Ibland bara en beskrivning av vad jag lagat och ibland med hela recept, bilder och länkar.

Den här veckan har vi ätit:
1. Hamburgare med sallad, tomatskivor, ost, gurka och rå lök. Dressingen blev bara majonäs. Hamburgarna gjorde jag på 75% nötfärs och 25%  fläskfärs som jag blandade ihop själv.

Klickar du på bilderna öppnas de i ett nytt fönster!
:-)
















2. Kassler - och blomkålsgratäng
Skivade ett helt blomkålshuvud, lök och strimlade kassler. Lade ett lager med blomkål i en gratängform, lök, kassler och sedan nästa lager på samma vis. Vispade ihop en stor burk Creme fraiche med lite Philadelphiaost, dijonsenap, svartpeppar och salt. Rev ner ost i såsen och hällde över. In i ugnen på 200 grader i ca en timme.

4. Kycklingklubbor i ugn som fick sällskap av röd, spetspaprika, lök och champinjoner. Kryddade med Chipotlechili, vitlök, gurkmeja, salt och svartpeppar.

5. Grillad kyckling med sallad (Romansallad, tomat, avakado) min Gucca (en del majonäs, en del gräddfil, vitlök, salt, peppar, lite curry och citronsaft). Stekt, tärnad Halloumi till också.

6. Marinerad hel fläskkarré i ugn. Blomkålsris och sås på resterna av den grillade paprikan, löken och champinjonerna som jag mixade ihop och lät puttra ihop med sky från köttet och creme fraiche.
Marinaden bestod av smält smör, cocosolja, tre stora vitlöksklyftor, chipotlehili, färsk riven ingefära, salt och både svart - och vitpeppar. Smörj in köttet med marinanden och låt stå i kylen tills det är dags att ungssteka köttet i ugnen. Goda tillbehör är stekta champinjoner, oliver, halloumiost eller vad du själv gillar!
Jag hackade ner champinjoner och schalottenlök i blomkålsriset.

7. Idag blir det gräddkokt vitkål och Isterband. (Jag måste ju testa om även isterband smakar blä efter min "kan-inte-äta-korv-anfall). Jag lägger i en klick smör i en gryta, låter smöret fräsa med svart- och vitpeppar, salt och ja...nu blir det något konstigt - gurkmeja! (Det är för att det är antiflammatoriskt och smakar inget, så det är medicin). Lite muskot också. Sedan skivar jag en gul lök och vitkål. Ner med allt i smöret och så får det fräsa runt en stund och sedan häller jag över grädde så det nästan täcker vitkålen. På med ett lock, sänk värmen och låt det puttra tills det är mjukt. Isterbanden får stekas i ugnen och jag äter detta med lite inlagda rödbetor. OBS! Det är lite högre kolhydratnivå på det här så det är inget jag rekommenderar om ni är superstrikta. Men GOTT ÄR DET! Läs på förpackningarna vilken kolhydratnivå, den här var lägst där jag handlade idag:  Lithells Charkdelikatessers småländska Isterband.
 (5g kh/100g) (Isterbanden var utsökta!)


8. Dolmar

Idag gjorde jag dolmar på den Mangold jag köpte på torget häromdagen. Jag gjorde en köttfärssmet på ett ägg, lite grädde, riven ost, chilipeppar, svartpeppar, salt och grillkrydda, hackade oliver med vitlök och även hacka lök. Rullade små "kebaber" och packade in dem i Mangoldbladen.
Klippte bort stjälken, och även i mitten av bladet för att kunna rulla dem lättare. Vek in kanterna så att köttfärsen skulle stanna i paketet. Lade dem tätt i en ugnsform med cocosolja i botten och penslade smält smör på översidan. In i ugnen på 200 grader i ca 45 minuter.


9. Sallad med rökt makrill 
Adam ville ha någon sorts sallad till middag idag och jag lurade på vilken typ av protein jag skulle utgå från. Det fick bli Rökt Makrill, som jag köpte från Angereds Fisk, på torget.
De grönsaker jag använde var:
Kinakål, tunt strimlad, tomat, gurka, stjälkselleri, salladslök och gul paprika.
Jag kokade ägg och grön sparris.
Tärnade ost: Boxholms ost med ört och havssalt.
Jag gjorde en sås på lika delar gräddfil och majonäs, citronsaft, dill, en tsk dijonsenap, riven färsk pepparrot, salt och svartpeppar.
Gott, nyttigt och väldigt mättande!






10. Tacoinspirerad Köttfärsgratäng 
 Jag älskar köttfärs i alla dess former och det brukar inte vara några problem att komma på vad jag vill göra av den, när jag tagit fram den. Idag blev det Tacoinspirerad köttfärsgratäng, då själva taco-konceptet kom på skam, när jag inte hade alla kryddor hemma. Grunden är den samma som de Tacogratänger som finns på nätet (Tacogratäng på lchf-guiden)  
Istället för tacokryddor fräste jag spiskummin, ingefära, kryddnejlika - lite, Garam Masala, svartpeppar, salt och resten av min Chipotlepasta.
Tärnade lök, en grön och en gul paprika, rev vitlök och fräste alltihop med köttfärsen. Hällde över färsen i en ugnsform. Blandade ihop Creme fraice och Philadelphiaost och en dutt grädde, som jag klickade över köttfärsen och försökte smeta ut utan att blanda för mycket. Skivade salladslök och lade över och sedan riven ost. I grundreceptet är det tomater men jag hade inga hemma.
Smaken blev rätt "hot" pga kryddorna och väldigt gott. Åt med den sallad som blev över från gårdagens middag.


11. Fisk i ugnen 
Jag gillar fisk och jag gillar att laga "allt-i-ett" i ugnen. Sonen önskade lax idag och hittade bara rökt lax i frysen här hemma och torsk..och spenat! Vad blir det av detta då?
Lade torskfiléerna i botten på en smörad ugsnform, krydade med färskriven pepparrot, salt och smör, lade de röka laxskivorna över torsken och lät den frysta bladspenaten småputtra i en gryta först med smör, salt och vitpeppar. Rörde ner en liten burk Cremefraiche, lite grädde och riven ost och hällde det runt fisken i formen och ställde in den på 200 grader i ugnen. Till detta kokade jag några ägg. (bilder kommer)

12. Blomkålsgratäng med rökt kött
Det här är ganska enkelt, tyvärr ingen bild men det här lagade jag häromdagen.
Skölj och skiva ett blomkålshuvud och koka i saltat vatten tills det är lite "al dente" (lite krispighet kvar). Blanda ihop Creme Fraiche, Mjukost med baconsmak, Riven ost, peppar, salt och lite muskot. Lägg den kokta blomkålen i en gratängform och häll över såsen och in i ugnen. Grädda i 200 grader tills gratängen fått färg. Ät med någon form av rökt kött och en sallad till.
Enkelt och väldigt gott! Även sonen som inte gillar gratänger tyckte det var jättegott.