söndag 21 juli 2013

Fiskgryta à la Maria

Tänkte göra fiskburgare men insåg att det inte skulle räcka till tre hungriga, stora barn så det blev en fiskgryta istället.
Två paket torsk
Några skivor överbliven, rökt lax
En påse fryst bladspenat
En påse fryst blomkål (ICAs båda två)
En stor burk creme fraiche och lite grädde, ca 1 dl.
En burk färskost med pepparrot
1 msk citronsaft
en gul lök
Vitlök efter smak
Peppar, salt, chili, franska kryddor
Smör

Smält smör i en stor gryta/panna, fräs lök, vitlök och kryddor. Häll i bladspenaten och låt den tina i smöret, häll i creme fraiche, grädde och citronsaft. Blanda ihop och häll i blomkålen och lägg fisken överst. Lägg på lock och låt småputtra tills blomkålen är mjuk.
Var inte rädd att salta och peppra, både spenat, blomkål och fisk "äter" salt.

Blev dessutom sugen på någon kaka och såg ett recept häromdagen på Mazarinkladdkaka men naturligtvis hade jag ingen kaka eller bittermandelolja så jag gjorde min egen version men hade basreceptet framför mig:
Jag gjorde dubbel sats för den lilla klicken smet som blev räckte inte för att fylla min kak-pajform.


Ingredienser:
60 gram smör
2 ägg
3 dl mandelmjöl
1,5 msk kokosmjöl               

3- 3½ msk steviaströ
1 tsk vaniljpulver
2 msk vispgrädde

Smaksättning
2 msk citronsaft

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser Rör ner smör, ägg och grädde. Grädda mitt i ugnen i ca 17-20 minuter.
Servera en klick vispgrädde och tex hallon till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar