söndag 28 juli 2013

Smörmarinerade Revbensspjäll

 Har varit några dagar hos en väninna, på hennes sommarställe i Koberg. SÅ UNDERBART! Minns inte när jag kände sådan ro, glädje och kärlek inom mig som under dessa dagar. Att bara sitta ute och höra fåglar, insekter, åskmuller, vindprassel - ljud enbart producerade av naturen självt är absolut det bästa som finns. Jag fotade som en tok och kom hem med ungefär 350 bilder i kameran. Men inte bara fin natur och massor med djur omkring mig - även god mat! Blev så inspirerad av Lisbeths mat då hon bjöd bland annat på Kamben och en annan dag på gratinerade Aubergine med bara ost som var jättegott! Vi åt även ägg som kom direkt från hönor som gått ute och pickat på en gård och bara fått massor av kärlek och omsorg. Sådana ägg äter man inte bara med god aptit utan med ren vördnad. Tyvärr är det så sällsynt i dagens samhälle.
Lägger upp några av bilderna från dagarna på Koberg här:
Lägg till bildtext

De fina hönsen som vi åt ägg från

Underbart gott! Bara lite smör och salt och man är nöjd länge!

Jag är inte "skapt" för att bo stan, det är bara att konstatera efter dessa dagar. Inte bara för närheten till närodlat och möjligheterna man har att faktiskt både kunna odla och ha en del djur själv, tex hönor utan även för att jag verkligen kan utveckla min stora passion för foto. Att vakna av sig själv klockan sex på morgonen och bara gå rakt ut i naturen med kameran och aldrig i förväg veta vad man ramlar över; Älgar, Vildsvin, Hjortar, Hasselmöss, alla möjliga sorters fåglar och insekter etc och naturens eget skådespel. Hur kan man ens leva utan detta? 




Okej, tillbaka till maten! 
Inspirerad av kambenen plockade jag fram de Revbensspjäll jag hade hemma i frysen som legat där ett tag. Hm...marinad, jag hade redan bestämt mig för att tillreda dem i min Romargryta (Lergryta). 
Jag gick ut i min lilla trädgård och plockade ihop färsk Rosmarin, timjan och Chokladmynta, lade ner dem i en glasskål tillsammans med MYCKET vitlök, salt, peppar, chili och smör och ner med mixerstaven. 
Kletade in revbenen med smöret och lade dem i Romargrytan och där fick de stå i 2-3 timmar. Sedan in i en kall ugn och ställde värmen på 200 grader. Där  fick de stå i tre timmar. Det gick inte att ta miste på att det skulle smaka gott med tanke på doften som spred sig. 
Jag förvällde brysselkål och haricote vertes som jag förvällde snabbt. 
När det var klart tog jag ut Romargrytan och lade försiktigt över köttet i en annan form, det var så mört att det var nära att falla isär när jag lyfte upp det. Hällde över all sky till en kastrull, stekte grönsakerna i smör och lite av fettet från köttet. Kokade ihop skyn med Creme Fraiche och lite soja - mer behövdes inte. 
Superdupergott! 



Sonen blev extra glad då han älskar Revben och han njöt för fulla muggar. Jag erkänner - det var gott!


Har köpt en ny mobil så nu hoppas jag att bilderna jag tar med mobilen blir lite bättre än mina föregående! 
Våga prova att göra marinader på smör, verkligen gott! 

2 kommentarer:

  1. Är glad att du trivdes så gott här, hoppas bara at jag inte ställt till det så du bara längtar ut till landet.
    Jag ska ta o testa ed smörmarinad vid något tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar alltid ut till landet. Det har jag gjort ända sedan jag flyttade hemifrån så det är en längtan jag lever med. Jag uppskattar varje sekund jag kan vara ute i naturen och har alltid gjort. Jag är en riktig lantis! :)

      Radera